انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه گلخانه‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان

تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه علمی، پژوهشی و فناورانه، به‌منظور توسعه گلخانه‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مرتبط و همچنین افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی و آب و ایجاد اشتغال، امضاء شد.

به گزارش ایسکانیوز، طی بازدید یدالله سبوحی، دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و رئیس پژوهشکده علوم وفناوری انرژی شریف از گلخانه هوشمند تحقیقاتی موسسه فنی و مهندسی کشاورزی، تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه علمی، پژوهشی و فناورانه بین مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف و همچنین پارک علم و فناوری شریف امضاء شد.

این تفاهم‌نامه در راستای توسعه گلخانه‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مرتبط، با هدف افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی و آب و ایجاد اشتغال پایدار از طریق به‌کارگیری ابزارها و ظرفیت‌های این سه مجموعه و سایر امکانات ملی و بین‌المللی امضا شد.

بر اساس این گزارش، به‌ موجب این تفاهم‌نامه ضمن همکاری و حمایت از توسعه تحقیقات بنیادین در زمینه سیستم‌های آب و انرژی گلخانه‌ای، پیگیری برای ایجاد کسب‌وکار دانش‌بنیان درزمینه ترویج و تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی و دانش‌بنیان بومیِ در بین گلخانه‌داران کشور و همچنین تدوین نقشه راه توسعه گلخانه‌ها از منظر آب، انرژی، باز چرخه آب و محیط‌زیست موردتوجه قرار گرفته است.

در پایان یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست و عباسی، رییس موسسه فنی و مهندسی کشاورزی با ابراز آمادگی برای همکاری‌های گسترده در این زمینه این تفاهم‌نامه را مقدمه‌ای برای ادامه همکاری در دوره‌های بعد دانستند.

بازدید از گلخانه هوشمند تحقیقاتی

در پی امضای این تفاهم‌نامه فریبرز عباسی رییس موسسه فنی و مهندسی کشاورزی، قاسم زارعی مدیر بخش مهندسی گلخانه به همراه یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست و هیات همراه از دستاوردهای فاز اول طرح‌های تحقیقاتی سیستم کنترل هوشمند اقلیم، سیستم تصفیه فتوکاتالیستی در بستر نانو در گلخانه هوشمند تحقیقاتی بازدید کردند و هر یک از محققان طرح‌های خود را ارائه کردند.

سبوحی با اشاره به اهمیت موضوع آب و انرژی در بخش کشاورزی به‌ویژه گلخانه‌ها به‌عنوان کشاورزی پایدار توسعه فناوری‌های افزایش بهره‌وری در این زمینه و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تجاری‌سازی و به‌کارگیری این طرح‌ها در گلخانه‌های کشور را از اولویت‌های کشور مطرح کرد.

عباسی نیز این همکاری سه‌جانبه و انجام طرح‌های مشترک این سه مجموعه را دستاورد ارزشمندی دانست و حمایت جهت توسعه این همکاری را به‌عنوان اولویت دانست و برنامه طرح ساخت گلخانه تحقیقاتی مجهزتر در فضای کنار این گلخانه را مطرح کرد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 784278

وب گردی

وب گردی