تا کنون 33 مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده است

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تا کنون در کشور 33 مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو شناسایی شده است و متاسفانه 3 نفر بر اثر این بیماری، جان خود را از دست داده اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وبدا، دکتر محمد مهدی گویا،گفت: تمام افرادی که به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده بودند تحت درمان قرار گرفتند و آخرین موارد شناسایی شده، مربوط به استان مازندران است که هر دو بیمار وضعیت با ثباتی دارند و رو به بهبود هستند و نگرانی ها در مورد هر دو نفر آنها، رفع شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت یادآور شد: وضعیت شیوع این بیماری در کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است و شیوع این بیماری در این فصل از سال، کاملا طبیعی است و هر ساله تقریبا همین تعداد به تب کریمه کنگو مبتلا می شوند و امسال حساسیت ها و توجهات نسبت به این بیماری افزایش یافته است.

وی شیوع بیماری تب کریمه کنگو را بیشتر مربوط به فصول بهار و تابستان دانست و گفت: تب کریمه کنگو عمدتا بیماری افرادی است که با دام سر و کار دارند و سایر افراد بیشتر بر حسب اتفاق به این بیماری مبتلا می شوند.

دکتر گویا گفت: افرادی که به صورت مستقیم با دام سرو کار دارند از طریق گزش کنه ای که روی بدن دام قرار دارد، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند اما و در اکثر موارد ابتلا، افراد بر اثر کنه آلوده، گزیده شده اند که قبلا روی بدن قرار داشته است و مواردی از ابتلا نیز در زمان ذبح یا تماس با احشای(اعضای داخلی بدن) و ترشحات و خون دام، شناسایی شدند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم حتما گوشت را از محل مطمئن و مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور خریداری کنند اما زمانی که فرد بدون رعایت نکات بهداشتی اقدام به ذبح دام کند و یا وقتی که دام در کنار خیابان به فروش رسیده و همان لحظه ذبح می شود، خطرات زیادی برای مردم ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: دامی که ذبح می شود باید 24 ساعت در شرایط ویژه و دمای یخچال، نگهداری شود تا ویروس موجود در بدن، گوشت و احشاء(اعضای داخلی بدن) دام از بین برود و قابل استفاده باشد که در غیر این صورت، فردی که بدن دام را تمیز می کند یا گوشت آن را خرد می کند، ممکن است به طور سهوی آلوده و مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو شود.

دکتر گویا ضمن تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو از طریق خوردن گوشت پخته و بهداشتی، منتقل نمی شود، افزود: بر خلاف تصور بسیاری از افراد، این بیماری از طریق خوردن گوشت پخته و بهداشتی منتقل نمی شود و گوشت یا جگری که در شرایط مناسب بهداشتی نگهداری شده و خوب پخته شده باشد، امکان انتقال تب کریمه کنگو را به صفر می رساند.

وی در پایان یادآور شد: یکی از راه های پیشگیری از انتقال و ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو این است که افرادی که دام دارند، پشم گوسفندان را در فاصله زمانی اندک، اصلاح کنند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل

703

کد خبر: 784374

وب گردی

وب گردی