ساخت سلول خورشیدی نانوساختاری با ساختار جدید (هسته-پوسته)

پژوهشگر پسا دکترای مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات برای اولین بار موفق به ساخت سلول خورشیدی نانوساختاری با ساختار جدید (هسته-پوسته) شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر الهه اکبرنژاد دانش آموخته و پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات در ارتباط با طرح خود گفت: با توجه به آلایندگی و رو به اتمام بودن سوخت های فسیلی و پیشرفت تکنولوژی و طبیعتا نیاز روزافزون بشر به انرژی و منابع جایگزین انرژی‌های فسیلی بیش از پیش احساس می شود. دراین راستا انرژی خورشیدی بعنوان یکی از انرژی های تجدیدپذیر آنهم در شرایط اقلیم ایران می تواند جایگزین مناسبی برای سوختهای فسیلی باشد.
وی با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه پیشرفته سلول های خورشیدی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات گفت: فعالیت تحقیقاتی خود را در این آزمایشگاه و از سال 1391 بر روی سلولهای خورشیدی بعنوان دانشجوی دکترا آغاز کردم که ثمره آن ساخت چندین سلول خورشیدی لایه نازک با پیوند ناهمگون CdTe/CdS و رنگدانه ای با بازده های معقول و مناسب بوده است.
اکبرنژاد با بیان اینکه در دوران پسا دکترا تحقیق و ساخت سلول خورشیدی نانو ساختاری (Core-Shell) را آغاز کردم ، افزود: این سلول خورشیدی با ساختار جدید، از لایه نشانی کوانتوم دات های کادمیوم تلوراید (CdTe)که نیمه هادی نوع p است بر روی نانومیله های اکسید روی(ZnO) که نیمه هادی نوع n است شکل گرفت و برای اتصال جلویی آن از لایه اکسید رسانای شفاف FTO و برای اتصال پشتی آن از نقره استفاده شد تصویر میکروسکوپ الکترونی روبشی (FESEM) این ساختار در زیر آورده شده است.
به گفته وی ، در این سلول خورشیدی نانومیله های اکسید روی بعنوان هسته و کوانتوم دات های کادمیوم تلوراید بعنوان پوسته عمل می کنند و پیوند ناهمگون (p-n) این سلول را می سازند. این سلول خورشیدی با بازده حدود 5 درصد و برای اولین بار ساخته شده است.


وی تصریح کرد: با توجه به کم هزینه بودن پروسه ساخت و مواد مصرفی در ساخت این نوع سلول خورشیدی و بازده معقول و مناسب آن، این سلول می تواند پاسخگوی نیاز جامعه به انرژی باشد. این سلول خورشیدی قابلیت تولید در مقیاس انبوه را دارد و می تواند راهی برای ارتباط صنعت و دانشگاه نیز باشد.

200

کد خبر: 784573

وب گردی

وب گردی