نائومی آلدرمن برنده جایزه ادبی بیلیز  شد

جایزه زنان بیلیز ۲۰۱۷ که به بهترین نویسندگان زن آثار داستانی تعلق می‌گیرد برنده خود را شناخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بوک نیوز، جایزه ۳۰ هزار پوندی بیلیز برای ادبیات زنان امسال به نائومی آلدرمن نویسنده بریتانیایی تعلق گرفت.

این جایزه برای چهارمین رمان آلدرمن با عنوان «قدرت» از انتشارات وایکینگ به وی اهدا شد.

وی با امتیاز ۴ از ۹ محبوب‌ترین نویسنده در میان داوران برای دریافت این جایزه بود. آلدرمن سال ۲۰۰۶ جایزه اورنج نویسندگان نوقلم را دریافت کرده بود.

دومین نویسنده محبوب داوران در فهرست نهایی امسال آیوبامی آدبایو نویسنده نیجریایی برای اولین رمانش با عنوان «با من بمان» ‌از انتشارات کانونگیت بود. این نویسنده ۲۹ ساله جوان ترین نویسنده‌ای است که به فهرست نهایی این جایزه راه یافته است.

نویسنده آمریکایی سی. ای مورگان نیز با دومین رمانش با عنوان «ورزش پادشاهان» از انتشارات فورت استیت دیگر نامزد نهایی این فهرست بود که با رای یک از ۵ در میان نامزدها برخوردار شد. وی سال پیش به عنوان برنده جایزه کرکوس و نیز جایزه ادبی ویندام-کمپل انتخاب شده بود و سال ۲۰۰۹ به عنوان یکی از نویسندگان محبوب زیر ۳۵ سال از سوی بنیاد کتاب ملی معرفی شده بود.

گوندولاین رایلی نویسنده بریتانیایی با رمان «اولین عشق» که پنجمین رمانش بود دیگر نامزد نهایی این جایزه بود که از شانس یک به ۶ برای برنده شدن برخوردار بود. رایلی با این رمانش جایزه بتی ترسک را نیز برده و جایزه سامرست موام را نیز دریافت کرده است. او در فهرست نهایی جایزه جان لویلین ریس نیز جای داشته است.

نویسنده کانادایی مدلاین تین نیز برای سومین رمانش با عنوان «نگو هیچی نداریم» دیگر فینالیست این رقابت بود. تین نیز برای همین رمان برنده جایزه گیلر اسکاتیا بانک۲۰۱۶ شده و نامزد نهایی جایزه من بوکر ۲۰۱۶ نیز بود.

دیگر فینالیست این رقابت با امتیاز یک به ۷ رمان نویس لندنی لیندا گرانت بود که با ششمین رمانش با عنوان «حلقه تیره» از انتشارات ویراگو به عنوان فینالیست این رقابت انتخاب شده بود. او پیشتر یک بار این جایزه را در سال ۲۰۰۰ برای دومین رمانش با عنوان «وقتی در دوران مدرن زندگی می‌کردم» دریافت کرده بود. او علاوه براین یک بار دیگر و در سال ۲۰۰۸ با رمان «لباس‌های روی پشتشان» از نامزدهای دریافت این جایزه بود.

در فهرست اولیه این جایزه نام ۱۶ نامزد جای داشت که نویسندگان برجسته‌ای چون مارگارت آتوود و آنی پرو از جمله آن‌ها بودند.

این فهرست ۱۶ نفره از میان ۱۸۹ شرکت‌کننده انتخاب شده بود و از داستان‌های تفکرآمیز تا نوآر معاصر و درام تاریخی در آن جای داشتند.

در فهرست اولیه این آثار جای داشتند: «با من بمان» نوشته آیوبامی آدبایو، «قدرت» نوشته نائومی آلدرمن، «ساحره-بذر» نوشته مارگارت آتوود، «مرگ‌های کوچک» نوشته اما فلیت، «مادیان» نوشته مری گیت‌اسکیل، «حلقه تیره» لیندا گرانت، «کولی‌های کمتر» نوشته ایمیر مک‌براید، «نیمه زمستان» نوشته فیونا ملروز، «ورزش پادشاهان» نوشته سی‌ای مورگان، «زن همسایه» نوشته یوانده اوموتوسو، «هتل قلب‌های تنها» نوشته هیتر اونیل، «مار اسکس» نوشته سارا پری، «پوست درخت» نوشته انی پرو، «عشق اول» نوشته گوندولین رایلی، «نگو هیچی نداریم» نوشته مدلاین تین و «سونات گوستاو» نوشته رز ترمین.

این جایزه از سال ۱۹۹۶ برای حمایت از زنان رمان‌نویس بنیاد نهاده شد و ابتدا با نام اورنج اهدا می‌شد. بنیان‌گذار این جایزه اعلام کرده دیگر تصمیم ندارد از حامی مالی استفاده کند و از سال ۲۰۱۸ این جایزه با عنوان جایزه زنان برای داستان اهدا می‌شود.

منبع: مهر

دریافت: بخشی پور

502

کد خبر: 784574

وب گردی

وب گردی