دیده‌بان حقوق بشر: میانمار باید از مسلمان‌ها حمایت کند

یک گروه پیشروی حقوق بشری از دولت میانمار خواست تا به سرعت از مسلمان‌هایی که با تهدیدهایی در اجرای آزادانه مذهب خودشان روبه‌رو هستند، حمایت کند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری آناتولی، پلیس میانمار سه مرد مسلمان را که هفته گذشته اقدام به سازماندهی نمازخواندن در خیابانی در یانگون کرده بودند، دستگیر کرد. این افراد در اعتراض به بسته شدن دو مدرسه مذهبی و کاهش تعداد عبادتگاه‌های مسلمان‌ها در جریان ماه رمضان اقدام به سازماندهی نمازخواندن در خیابان کرده بودند.

مقام‌های منطقه‌ای همچنین به مسلمان‌ها هشدار دادند که نباید چنین مراسمی را برگزار کنند و مدعی شدند که آنها ثبات و اجرای قانون در کشور را تهدید می‌کنند.

روز دوشنبه، گروه دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای این اقدامات را نمونه‌ای دیگر از ناکامی دولت میانمار در حفاظت از آزادی مذهب گروه‌های اقلیب در این کشور دانست.

"فیل رابرتسون"، مدیر این گروه حقوق بشری در آسیا گفت: این اقدامات از سوی مقام‌های محلی هتک حرمت است که باید از سوی رهبران ارشد دپارتمان کل یا وزیر کشور به شدت مورد انتقاد قرار گیرد و رد شود.

وی ادامه داد: اگر وزارت کشور نتواند در حفاظت از آزادی مذهب در میانمار کاری انجام دهد، آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار باید اقداماتی را برای آن صورت دهد.

ساکنان مسلمان شهر "میختیلا" در مرکز ماندالای نیز با چنین چالش‌هایی روبرو هستند.

براساس گزارش روزنامه "صدا"، مقام‌های محلی مسلمان‌ها را از برگزاری نماز ماه رمضان در سه مکان در این منطقه منع کرده و می‌گویند این تجمعات در اماکن غیر مذهبی نظیر منازل غیرقانونی است و مشکل ایجاد می‌کند.

از چهار سال پیش تاکنون، تنها پنج مسجد از 13 موردی که در 2013 بسته شدند، بازگشایی شدند.

گروه دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک به دولت میانمار تاکید کرده تا قوانین تبعیض آمیز را بررسی کند چون این قوانین به صورت مکرر برای اقلیت‌های مذهبی در این کشور اعمال می‌شوند.

مدیر این گروه حقوق بشری در آسیا همچنین گفت: قوانین مبهم و تبعیض آمیز برای جلوگیری از ساخت و ساز یا بازسازی سازه‌های مذهبی نظیر مساجد و کلیساها باید بلافاصله لغو شوند. دولت آنگ سان سوچی باید به این تشخیص برسد که جهان نظاره گر چگونگی برخورد با این وضعیت است و بهانه‌ها یا توجیهات را نمی‌پذیرد.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 784646

وب گردی

وب گردی