دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه درمان طی 3 سال اخیر

معاون درمان وزیر بهداشت گفت:در طول سه سال گذشته  130 میلیون بار ویزیت توسط 14 هزار متخصص و فوق تخصص در 658 کلینیک ویژه در 385 شهر کشور انجام شده و تمامی این ویزیت ها با نرخ ارزان دولتی به منظور دسترسی اقشار محروم صورت گرفته است .

دکتر محمد آقاجانی در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه درمان طی 3 سال اخیر گفت: در درجه اول می توان به کاهش سهم مردم از هزینه بستری از 37 درصد به 3 درصد برای روستاییان اشاره کرد که این میزان برای شهرنشینان 6 درصد برای شهرنشینان بود و 25 میلیون بیمار بستری از حمایت مالی برخوردار شدند.

وی ادامه داد: کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم در مجموع بازار سلامت(دولتی- خصوصی، بستری- سرپایی) از 53 درصد به 40درصد و حفاظت مالی از بیماران بستری در برابر هزینه های کمرشکن در بیمارستان های دولتی برای 77.4 % جمعیت کشوربه صورت هدفمند از سایر دستاوردهای طرح تحول سلامت در 3 سال اخیر به شمار می رود.همچنین طی سه سال گذشته قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی مصرفی 42 درصد کاهش داشته است.


معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راستای سیاست های جمعیتی گفت: در بازه زمانی 15 اردیبهشت 1393 تا 15 اردیبهشت سال جاری یک میلیون و 541 هزار و 214 زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور انجام شده است و میزان سزارین به میزان 6.5 درصد مطلق معادل 11.6 درصد پایه کاهش داشته است همچنین سزارین بار اول به میزان 5درصد کاهش داشته است.

اقدامات وزارت بهداشت در راستای سیاست های جمعیتی

در بازه زمانی 15 اردیبهشت 1393 تا 15 اردیبهشت سال جاری یک میلیون و 541 هزار و 214 زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور انجام شده است و میزان سزارین به میزان 6.5 درصد مطلق معادل 11.6 درصد پایه کاهش داشته است همچنین سزارین بار اول به میزان 5درصد کاهش داشته است

وی اضافه کرد: در زمینه سیاست های جمعیتی وزارت بهداشت در بازه مذکور به 480 هزار نفر مادر باردار در دوران بارداری جهت توانمند سازی برای باروری و زایمان طبیعی آموزش رایگان داده شده است و 17 مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم به ویژه در 6 استان فاقد مرکز شامل یاسوج، زاهدان، بندرعباس، شهرکرد، گلستان، لرستان ایجاد شده است.

دکتر آقاجانی افزود: از سایر برنامه های وزارت بهداشت در راستای سیاست های جمعیتی می توان به ساخت تعداد 1800واحد اختصاصی زایمان(LDR ) در 366 بیمارستان، پوشش 85درصدی هزینه های درمان ناباروری با تعرفه دولتی برای زوج های نابارور و توسعه و تجهیز 24 مرکز درمان ناباروری موجود اشاره کرد.

بازسازی 2 میلیون و 550 هزار متر مربع فضای بستری

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بازسازی بیمارستان های فرسوده گفت: در این زمینه 2550000متر مربع فضای بستری بازسازی شده و 45هزار تخت بیمارستانی کشور با استفاده 100 درصدی از تولیدات داخلی نوسازی کامل شدند. همچنین 130 هزار قلم تجهیزات هتلینگ توزیع شده و 69 هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه ای برای بیمارستان های موجود و جدیدالاحداث تامین شده که 16 هزار و 271 قلم برای بیمارستان های موجود و 52 هزار و 750 قلم برای بیمارستان های جدید الاحداث بوده است.

130 میلیون بار ویزیت توسط 14 هزار متخصص و فوق تخصص

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در طول سه سال گذشته 6 هزار و 334 پزشک متخصص و فوق تخصص در 307 شهر کمتر توسعه یافته و محروم حضور داشته و همگی آن ها در بیمارستان های دولتی به طور تمام وقت مشغول به خدمات رسانی بودند.همچنین 854 نفر پزشک متخصص مقیم در هر شب در 17 تخصص در 412 بیمارستان اصلی کشور در 214 شهر برای درمان بیماران اورژانس حضور داشتند.

در طول سه سال گذشته 6 هزار و 334 پزشک متخصص و فوق تخصص در 307 شهر کمتر توسعه یافته و محروم حضور داشته و همگی آن ها در بیمارستان های دولتی به طور تمام وقت مشغول به خدمات رسانی بودند

وی بیان کرد: طی زمان مذکور 130 میلیون بار ویزیت توسط 14 هزار متخصص و فوق تخصص در 658 کلینیک ویژه در 385 شهر کشور انجام شده است لازم به ذکر است تمامی این ویزیت ها با نرخ ارزان دولتی به منظور دسترسی اقشار محروم همراه با ساخت 250 پلی کلینیک تخصصی جدید شامل 6 هزار و 440 مطب برای فعالیت این پزشکان صورت گرفته است.همچنین تا کنون کلینیک ویژه در 128 شهر منطقه محروم از 31 استان کشور را اندازی شده است.

به کار گیری 2 هزار و 400 دستگاه آمبولانس پیشرفته تا پایان دولت یازدهم

دکتر آقاجانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه اورژانس کشور گفت: در بازه زمانی 15 اردیبهشت 1393 تا 15 اردیبهشت سال جاری 32 پایگاه اورژانس هوایی و انتقال 6 هزار و 685 مصدوم و بیمار بدحال به بیمارستان ها در 4330 سورت پروازی راه اندازی شده است همچنین ناوگان آمبولانس زمینی اورژانس کشور با به کار گیری 2 هزار و 400 دستگاه آمبولانس پیشرفته تا پایان دولت یازدهم توسعه و نوسازی شده است این در حالی است که ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی کشور تا قبل از طرح تحول نظام سلامت تنها 3 هزار آمبولانس در اختیار داشته است.

ناوگان آمبولانس زمینی اورژانس کشور با به کار گیری 2 هزار و 400 دستگاه آمبولانس پیشرفته تا پایان دولت یازدهم توسعه و نوسازی شده است این در حالی است که ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی کشور تا قبل از طرح تحول نظام سلامت تنها 3 هزار آمبولانس در اختیار داشته است

وی ادامه داد: از سایر اقدامات صورت گرفته توسط وزارت بهداشت در راستای توسعه اورژانس کشورمی توان بهساخت و گسترش 125 بخش اورژانس در بیمارستان های تروما و اصلی کشور و نوسازی بخش اورژانس در سایر بیمارستان ها و افزایش 1500 تخت اورژانس و بهسازی و استانداردسازی 180 بخش اورژانس در سراسر کشور اشاره کرد.

ایجاد شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان در 3 سطح در کشور

معاون درمان وزیر بهداشت باتاکید بر اینکه با افتتاح 2400 تخت توجه خاصی به بیماران نیازمند به مراقبت های ویژه شده است گفت: با ایجاد شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان در 3 سطح در کشور توجه ویژه ای به بیماران سرطانی شده است به طوری که برای این افراد در سطح یک خدمات تشخیصی، غربالگری و خدمات درمانی سرپایی و 131 مرکز غربالگری و 52 مرکز شیمی درمانی سرپایی و در سطح 2 خدمات تخصصی (تشخیصی- درمانی و بستری- سرپایی و رادیوتراپی و ...) و جراحی و شیمی درمانی در 37 مرکز تخصصی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت برای بیماران سرطانی در سطح 3 خدمات پیشرفته فوق تخصصی تشخیصی درمانی سرطان شامل تکنولوژی های پیشرفته رادیوتراپی و جراحی های فوق تخصصی سرطان و سلول درمانی در 14 قطب کشوری در نظر گرفته است همچنین در این زمینه مراکز سطح 1 و2 و3 به صورت شبکه عمل کرده و به یکدیگر بیمار ارجاع می دهند.

استاندارد سازی و توسعه 9 مرکز تخصصی درمان سوختگی

دکتر آقاجانی بیان کرد: از جمله اقدامات وزارت بهداشت در راستای طرح تحول سلامت می توان به استاندارد سازی و توسعه 9 مرکز تخصصی درمان سوختگی و توسعه 185 تخت ویژه سوختگی (BICU) ،استاندارد سازی و توسعه 4 بخش های مسمومیت موجود ، راه اندازی 9 بخش جدید و توسعه هزار تخت جدید بستری و روانپزشکی 15 بخش اورژانس روانپزشکی همراه با بازسازی بخش های موجود اشاره کرد.

راه اندازی 9 بخش جدید و توسعه هزار تخت جدید بستری و روانپزشکی 15 بخش اورژانس روانپزشکی همراه با بازسازی بخش های موجود

ساخت 122 بیمارستان جدید با پتانسیل بیش از 10 هزار تخت بستری

وی اضافه کرد: جلب سرمایه گذاری و مدیریت بخش غیر دولتی برای ساخت بیمارستان ها و مراکز درمانی جدید با توجه به کمبود 80 هزار تخت بیمارستانی در کشور و ساخت 122 بیمارستان جدید با پتانسیل بیش از 10 هزار تخت بستری و 22 هزار قلم تجهیزات در دولت یازدهم از سایر اقدامات وزارت بهداشت در راستای طرح تحول سلامت است که تا پایان سال 96 به بهره برداری خواهند رسید.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت:در طول 3 سال گذشته ساماندهی خدمات دندانپزشکی با ایجاد کلینیک های دندانپزشکی دانشگاهی با تعرفه ارزان در نقاط مختلف کشور توسط وزارت بهداشت آغاز شده است.

اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های قلبی و مغزی به عنوان اولین و دومین علت مرگ ایرانیان

وی با اشاره به اقدامات برنامه های ملی درمان پیشرفته وزارت بهداشت در راستای سکته های قلبی و مغزی گفت: در این زمینه برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های قلبی به صورت شبانه روزی در 54 بیمارستان کشور در 24 شهر به عنوان اولین علت مرگ و میر ایرانیان و برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های مغزی به صورت شبانه روزی در 55 بیمارستان کشور در 25 شهر به عنوان دومین علت مرگ ایرانیان اجرا شده است.

برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های قلبی به صورت شبانه روزی در 54 بیمارستان کشور در 24 شهر به عنوان اولین علت مرگ و میر ایرانیان و برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های مغزی به صورت شبانه روزی در 55 بیمارستان کشور در 25 شهر به عنوان دومین علت مرگ ایرانیان اجرا شده است

دکتر آقاجانی درباره سامانه ملی صدور الکترونیک پروانه موسسات پزشکی گفت: در زمینه سامانه ملی صدور الکترونیکی پروانه های موسسات پزشکی استقرار یافته که به منظور ایجاد شفافیت در این حوزه و دسترسی آسان مردم و صاحبان حرف پزشکی به اطلاعات ذی قیمت شامل 21 هزار موسسه پزشکی در نظر گرفته شده است.

تدوین و اجرای نسل نوین اعتباربخشی در 900 بیمارستان کشور

وی تاکید کرد: از سایر اقدامات وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت در حوزه درمان می توان به ساماندهی ارائه خدمات به گردشگران سلامت از طریق اعتباربخشی کیفی بخش های بین الملل و ساماندهی موسسات گردشگری با همکاری سایر دستگاه های زیربط و تدوین و اجرای نسل نوین اعتباربخشی در 900 بیمارستان کشور با رویکرد ارتقاء ایمنی بیماران و بهبود کیفیت خدمات و تکریم بیماران اشاره کرد.

701

کد خبر: 784714

وب گردی

وب گردی