فراخوان عمومی برای اصلاح نحوه توقف و بازگشایی نمادها، افشای اطلاع

اصلاح دستورالعمل نحوه انجام معاملات، پذیرش اوراق بهادار و افشای اطلاعات توسط ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، سعید فلاح‌پور از فراخوان عمومی جهت اعلام نظر درخصوص دستورالعمل های مرتبط با نحوه توقف و بازگشایی نمادها، نحوه افشای اطلاعات بااهمیت و گزارش پیش بینی درآمد هر سهم خبر داد.

رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: پیرو سیاست‌گذاری‌های ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار برای سال ۹۶ در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی و نقدشوندگی در بازار، سازمان بورس و اوراق بهادار، اصلاح دستورالعمل های نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران و نحوه افشای اطلاعات توسط ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه یکی از ماموریت های اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار فراهم آوردن زمینه لازم جهت افزایش شفافیت و نقدشوندگی در بازار از طریق تدوین و اصلاح دستورالعمل های موضوع ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران است، گفت: از جمله دلایل این اقدام، تقویت امور نظارتی، افزایش نقدشوندگی سهام با اصلاح نحوه توقف و بازگشایی نمادها، اصلاح فرآیندهای معاملاتی و افشای اطلاعات با توجه به استانداردهای بین المللی و اصلاح مواد قدیمی دستورالعمل های مذکور است.

بنا به اعلام رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، مهمترین تغییراتی که در دستورالعمل های مذکور لحاظ شده، به صورت ذیل است:

* قاعده مند شدن توقف و بازگشایی نمادها در نوسانات نامتعارف مثبت و منفی، به طوری که با رسیدن قیمت پایانی نمادهای معاملاتی به آستانه ای از پیش تعریف شده در چند روز معاملاتی، نماد به طور خودکار به صورت کوتاه مدت متوقف شده و مجدداً پس از دریافت اطلاعیه شفاف‌سازی به صورت خودکار بازگشایی خواهند شد.

*اصلاح نحوه توقف نمادها به دلیل عدم ارائه اطلاعات توسط ناشران، به طوری که بر اساس اصلاحات جدید، ضمن حفظ نقدشوندگی سهام و عدم توقف نماد، اقدامات متناسب نظارتی و انضباطی جهت افزایش پاسخگویی ناشران توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس و فرابورس صورت خواهد گرفت. درصورت تداوم عدم رعایت مواردی که سبب کاهش شفافیت در بازار، سلب اعتماد سرمایه گذاران در بازار و نقض تعهدهای ناشر شود، نماد شرکت بعد از یک دوره زمانی مشخص در فرآیند لغو پذیرش قرار خواهد گرفت.

*تبدیل گزارش پیش بینی درآمد هر سهم به گزارش تجزیه و تحلیل مدیریت بر اساس استانداردهای بین المللی. با توجه به اصلاحات انجام گرفته، گزارش تجزیه و تحلیل مدیریت که به صورت سه ماهه به همراه صورت های مالی میاندوره ای ناشر منتشر خواهد شد، جایگزین گزارش پیش بینی درآمد هرسهم می‌شود. این گزارش حاوی تحلیل مدیریت از وضعیت جاری شرکت و همچنین برآورد از وضعیت آینده شرکت خواهد بود. در این گزارش اثر رویدادهای مهم بر وضعیت مالی شرکت نیز تحلیل خواهد شد در عین حال شرکت‌ها ملزم به ارائه عددی به عنوان پیش‌بینی درآمد هر سهم نیستند.

*اصلاح نحوه افشای اطلاعات با اهمیت و مصادیق آن. اطلاعات با اهمیت به مواردی گفته می شود که افشای آن بر قیمت و تصمیم سرمایه گذاران تأثیرگذار است. در دستورالعمل اصلاح شده نحوه افشای اطلاعات توسط ناشران بورسی و فرابورسی، مصادیق اطلاعات با اهمیت با جزئیات بیشتری بیان شده اند و در زمان افشای اطلاعات توسط ناشر، نماد معاملاتی به صورت خودکار و کوتاه مدت (کمتر از ۶۰ دقیقه) متوقف خواهد شد. توقف نماد جهت نشر یکنواخت و یکدست اطلاعات بین سرمایه گذاران است.

* افزایش اختیارات و مسوولیت های بورس‌ها در نظارت بر ناشران. در دستورالعمل های جدید سعی شده است تا به بورس ها اختیارات و مسئولیت های بیشتری در زمینه نظارت بر فعالیت و اطلاعات منتشره توسط ناشران داده شود. این اقدام سبب افزایش کارایی مقام نظارتی در بورس ها و سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد شد که به نوبه خود سبب ارتقای شفافیت در بازار خواهد شد.

* اضافه کردن و حذف موادی از دستورالعمل ها، به گونه ای که باعث افزایش کارایی بازار و در نهایت ارتقای سطح نقدشوندگی و شفافیت بازار خواهد شد.

از اقدامات انجام شده در این زمینه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

*انجام مطالعات اولیه و تطبیقی با بازارهای معتبر بین المللی

* پیشنهاد اولیه دستورالعمل های اصلاحی به هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار

*برگزاری کارگروه های تخصصی متعدد با حضور کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس تهران و فرابورس ایران

*برگزاری جلسات در سطح مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اصلاح اجرایی رویه ها و دستورالعمل ها

اخذ و اعمال نظرات مدیران ارشد شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران

*اخذ و اعمال نظرات مدیران ارشد و اعضای کانون کارگزاران

گفتنی است، هم اکنون سازمان بورس و اوراق بهادار درصدد است با در دسترس عموم قراردادن اصلاحات صورت گرفته، پیشنهادها و نظرات ارزشمند فعالان بازار را دریافت و ضمن بررسی موارد پیشنهادی، نسخه نهایی را تدوین کند. به همین منظور از کلیه فعالان بازار سرمایه دعوت می شود نظرات و پیشنهادهای خود را تا روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۶۶ در خصوص مواد اصلاحی دستورالعمل های مذکور از طریق ثبت در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران به آدرس cmr.seo.ir ارسال کنند.

401

کد خبر: 784751

وب گردی

وب گردی