طغیان برخی دیپلمات‌های آمریکایی علیه سیاست‌های ترامپ

در حالی که ترامپ با متحدانش دچار چالش شده است برخی از دیپلمات‌های ارشد آمریکا در انظار عمومی مخالفت خود را با سیاست‌های وی اعلام کرده‌اند که آخرین نمونه آن استعفای کاردار آمریکا در چین است.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است: دیوید رنک، کاردار سفارت آمریکا در چین به طور ناگهانی استعفای خود را اعلام کرد.

یک روز پیش از آن نیز "لوئیز لوکنز" سفیر آمریکا در بریتانیا در پیامی در توئیتر حمایت خود را از صادق خان، شهردار لندن پس از حملات تروریستی در این شهر اعلام کرد.

ماه گذشته نیز "دانا شل اسمیت"، سفیر آمریکا در قطر در واکنش به اخراج جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی توسط ترامپ در پیامی در توئیتر نوشت: بسیار سخت است که در آن سوی آب‌ها از خواب بیدار شویم و متوجه شویم که باید در مورد دموکراسی و موسسات کشورمان توضیحاتی ارائه کنیم.

به طور کلی وزارت خارجه سرچشمه مقاومت در برابر سیاست‌های دولت ترامپ از ابتدا بوده است. به طور نمونه نزدیک به هزار نفر از کارکنان وزارت خارجه بیانیه‌ای را در اعتراض به فرمان مهاجرتی اول ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا امضا کردند.

اما تنش‌ها میان کاخ سفید و دیپلمات‌های کارکشته به تازگی عمومی شده است.

در همین راستا نیکولاس برنز، یکی از مقامات پیشین وزارت خارجه در دوران جورج دبلیو بوش این اتفاق در سرویس خارجی آمریکا را غیرمعمول خوانده است.

وی گفت: به هنگام وقوع چنین اتفاق‌هایی برای دیپلمات‌ها بسیار دشوار است که در سطوح عالی بخواهند که براساس وظایف کاری‌شان توضیحاتی ارائه کنند.

همچنین برخی درباره مساله کاردار سفارت آمریکا در چین می‌گویند این اقدام وی مستقیما به اقدام کاخ سفید مبنی بر خروج از توافق اقلیمی پاریس برمی‌گردد.

وی به همکاران خود در سفارت گفته است که او نمی‌تواند از چنین سیاستی دفاع کند.

تاکنون رنک پاسخی در این باره نداده است اما افراد نزدیک او اعلام کردند که او در راه بازگشت به آمریکا است.

یک مقام وزارت خارجه که خواست نامش فاش نشود، گفت: تصمیم رنک یک تصمیم شخصی بوده و از بیان اینکه این تصمیم مرتبط با سیاست آمریکا در قبال توافق اقلیمی بوده است یا نه خودداری کرد.

رنک یکی از دیپلمات‌های کارکشته وزارت خارجه بوده که در کشورهایی مانند تایوان و یونان خدمت کرده است.

در سال‌های اخیر وی بیشتر در امور افغانستان فعالیت کرده و رئیس میز افغانستان در واشنگتن و مشاور سیاسی در کابل را برعهده داشته است.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 784784

وب گردی

وب گردی