اختلاف قطر و عربستان ریشه ای است/جایی برای ورود مستقیم ایران وجود ندارد

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اختلافات قطر و عربستان ریشه ای است و این اختلافات مربوط به سران قبایل قدیم است که خانواده تمیم و سعودی اختلافات داشتند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با اشاره به تحولات اخیر منطقه میان عربستان و قطر و به دنبال آن تحریم قطر از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان کرد: این اختلافات اولین بار نیست که به تشنجات کشیده می شود و متاسفانه این امر در حد وسیع تر و ومنطقه ای صورت گرفته و کشورهای دیگر وارد شده اند و باید گفت که اختلافات میان این دو کشور موضوعی ریشه ای است.

وی افزود: به نظر می رسد قطر با توجه به شرایط اقتصادی که پیدا کرده است، داعیه سرپرستی و صیانت را در کشورهای عربی و همچنین کشورهای معارض که در منطقه هستند را دارد و این سبب شده تا ادعای قدرت در منطقه را داشته باشد.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: گرچه عربستان و قطر در حمایت از گروه های معارض سوریه مشترک هستند اما به نظر می رسد که عربستان با نوع برخورد که در شورای خلیج فارس و ا دعای قدرت مندی خود نسبت به کشورهای عربی دیگر دارد باعث رنجش سایر اعضا شده و به جز دو کشور که رابطه مقبولی با عربستان دارند بقیه کشورها خیلی این موضوع را بر قبول نمی دانند.

وی نکته قابل توجه در این اختلاف به وجود آمده را بر پایه اصل خودمختاری و سلطه طلبی عربستان نسبت به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دانست و اظهار کرد: برنده اول این گسست ها امریکا و رژیم اشغالگر قدس و بازنده اصلی این مناقشه مثلث ،عربستان سعودی، مصر و امارات خواهد بود.

جمالی در ادامه افزود: اختلافات داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری عربی نشان این دارد که در جهان عرب رهبری واحد موضوعیت ندارد و خسارت های ناشی از اختلاف در جهان عرب حاصل وجود مستقیم سلطه گران به ملت ها و منطقه است.

وی با بیان اینکه سفر رییس جمهور ایالات متحده آمریکا به عربستان تنها یک شوی تبلیغاتی برای جذب سرمایه اعراب در قالب فروش سلاح و تسلیحات نظامی بوده تاکید کرد: یکی از مهمترین اصولی که عربستان بر آن اهمیت می داد حضور ترامپ در منطقه برای تشکیل اتحادی علیه جمهوری اسلامی ایران است اما با بالاگرفتن تنش میان کشورهای حوزه خلیج فارس، عربستان پروژه خود را شکست خورده دید و از این موضوع عصبانی است.

وی دلیل این عصبانیت عربستان را چنین تشریح کرد:عربستان بر این باور است که چند روز بیشتر از آن شوی تبلیغاتی که در عربستان ایجاد شده نگذشته واز سوی مقامات سعودی اعلام شده بود که آقای ترامپ آمده و این همه ما دلار به وی دادیم تا بتوانند اتحادی ایجاد کنند علیه جمهوری اسلامی ایران، و پوچ بودن این تفکرعلت عصبانیت آنهاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان به نقش ایران در کاهش تنش ایجاد شده بین کشورهای عربی اشاره کرد و گفت: موضع ایران در این شرایط از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به نظر می رسد با توجه به مناسبات ایران و کشورهای طرف منازعه، جایی برای ورود مستقیم ایران برای کاهش تنش، وجود ندارند.

جمالی افزود: من معتقدم ضرورت دارد تا کشورهای منطقه نقش میانجی گری برای حل تنش در خصوص قطر را به خوبی ایفا کنند در غیر اینصورت شورای امنیت سازمان ملل باید نشست فوری برای بررسی راه های برون رفت از این منازعه را تشکیل دهد.

۳۰۱

کد خبر: 784816

وب گردی

وب گردی