آمریکا محرک اصلی در بروز تنش فعلی در خاورمیانه است/سناریو ترامپ برهم زدن معادلات در جهان عرب و جهان اسلام است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بدون تردید آمریکایی ها محرک های اصلی برای بروز تنش فعلی در منطقه خاور میانه هستند.

علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز در خصوص مناسبات دیپلماتیک و جنگ دیپلماتیک بین کشورهای عربی و اسلامی گفت: حضور رییس جمهور آمریکا به منطقه خلیج فارس و عربستان سعودی در مناسبات دیپلماتیک و آغازگر جنگ دیپلماتیک بین کشورهای عربی و اسلامی در حوزه خلیج فارس، یکی از دستاوردهای مستقیم سفر ترامپ به منطقه بود.

وی تاکید کرد: سناریوی جدیدی که ترامپ و آمریکا در دور جدید مناسباتشان با خاورمیانه و کشورهای اسلامی دارند یک سناریوی خطرناکی است که بخشی از این سناریو برهم زدن معادلات در جهان عرب و جهان اسلام است و اولین نشانه هایش در منطقه خلیج فارس آشکار شد.

رحیمی خاطر نشان کرد: تحریک ایالات متحده برای اشاعه جنگ افروزی در خاور میانه و سود بردن از منابع مالی و طبیعی کشورها همیشه مسئله ای مبرهن بوده است ضمن آنکه این دغدغه و نگرانی نیز وجود دارد نه تنها به دلیل انعقاد قرارداد تسلیحاتی بلکه ماهیت خوی جنگ افروزی غرب علیه برخی کشورها که با منافع ایالات متحده هم سو نیست و این سبب شده تا مستعمره ای مانند عربستان را تحریک کند.

وی افزود: ماهیت جنگ افروزی عربستان سعودی و تجاوزگری اش به یک کشور اسلامی و همسایه در واقع هیچ جای امنیتی برای همسایگان و منطقه باقی نگذاشته و این استراتژی قطع همکاری کامل روابط را با همسایگان خود کلید زدند و این نشانه های بسیار خطرناکی برای منطقه است و باید این استراتژی را سرکوب و خنثی کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان داشت: بدون تردید آمریکایی ها محرک های اصلی در منطقه و بروز تنش فعلی در منطقه خاور میانه هستند.

رحیمی با تاکید بر اینکه فوریت و اولویت ما داشتن یک استراتژی قوی در خصوص مسایل جاری منطقه است گفت: با توجه به اهمیت این موضوع کمیسیون امنیت ملی و در مرتبه های بالاتر نظام جمهوری اسلامی باید بتواند یک راه کار پیشگیرانه با امنیت کامل و موضعی واحد در خصوص تصمیم گیری هم این پدیده و هم خطری که ممکن است متوجه این موضوع کند را صورت دهد.

وی در پایان در خصوص موضع ایران تصریح کرد: خوشبخنتانه مردان دیپلماسی کشور بسیار هوشمندانه عمل کردند و همین موضعی که وزارت امور خارجه اتخاذ کرده و اقداماتی که آقای ظریف برای هماهنگی میانجیگری ها انجام می دهد اقدامات درست و به موقعی است.

301

کد خبر: 784972

وب گردی

وب گردی