15 روایت در کتابی از کریستین بوبن/تصویری از معنای رازگونه زندگی و طبیعیت

کتاب "بهت" شامل 15 روایت به قلم کریستین بوبن با ترجمه بنفشه فرهمندی توسط انتشارات کتاب پارسه منتشر شده است.

به گزارش ایسکانیوز، انتشارات کتاب پارسه به تازگی اثری از کریستین بوبن با عنوان بهت را با ترجمه بنفشه فرهمندی منتشر و توزیع کرده است.

در داستان "بهت" راوی در ورای کلماتی آهنگین به تصویر دوبارهای از معنای رازگونه زندگی و طبیعیت می پردازد و گویی پرده تیره ای که بر روی دیدگان هر بیننده ای برای تماشای زندگی را برمی دارد و با نگاهی عمیق به تفسیر دوباره جهان هستی می پردازد.

کریستین بوبن، نویسنده فرانسوی زاده ۲۴ آوریل ۱۹۵۱ است. او پس از تحصیل در رشته فلسفه به نویسندگی روی آورد و تا کنون بیش از ۳۰ اثر از او منتشر شده‌است. کودکی، عشق و تنهایی دستمایه خلق آثار اوست. آثار بوبن مانند زنجیر به هم پیوسته‌اند، هر یک تصویر دیگری را روشن ساخته و در کنار هم، تابلوی زندگی و افکار نویسنده را شکل می‌دهند. برای او تجربه‌های ساده زندگی مانند کودکی، عشق، تنهایی دستمایه خلق آثاری عاشقانه‌ هستند. بوبن بیش از آن که به مضامین و کلمات اهمیت دهد، به آوا و لحن کلام می‌پردازد؛ با این حال نوشته‌های او سرشار از اندیشه‌اند. اندیشه‌ای که از زندگی عاشقانه اش و از عشقش به زندگی سرچشمه می‌گیرد. برای بوبن نوشتن، سراییدنِ آواهاست. از دیگر آثار او می توان به ژه، بانوی سپید، حضرت حضیض، همه گرفتارند، زندگی گذران، زنده تر از زندگی و... اشاره کرد.

این نویسنده در باره کتابش می نویسد: رویای کتابی را در سر داشتم که وقتی بازش می کنی، احساس کنی در حال باز کردن در آهنی باغی متروک هستی ...

در پشت جلد کتاب آمده است:

کریستین بوبن بار دیگر با بیان لطیف خود کتابی را در پانزده روایت ارائه کرده است. پرتره وجودهای عزیز (پدرش)، برخوردهای تصادفی (ماریا و کودک کولی)، شخصیت های رازآلود (سولاژ و گلن گولد)، الهامات و سرانجام نامه ای طولانی به معشوقه از دست رفته اش (فراتر از بودن)

لابلای این روایات، افکار موجز را در پاراگراف هایی کوتاه می خوانیم که از تلالویی عمیق و انسانی برخوردارند. خطی باریک این متن ها را به هم پیوند می دهد و آن صدای بوبن است که به هیچ چیز دیگری شبیه نیست و دید شاعرانه او که به زندگی روزمره رنگ و بویی دیگر می بخشد.

نشریه لوموند درباره این کتاب می نویسد: بوبن یکراست می رود سر اصل مطلب، از مسیری که به روح می رسد.

در بخشی از روایت "بهت" می خوانیم:

شخصی را تصور می کنم که وارد بهشت می شود. بدون اینکه بداند آنجا بهشت است. او دلمشغولی هایی دارد. برنامه هایی دارد. خیلی گرفتار است. صدای برخورد اشیای آهنی و سروصدای زدوخورد شمشیرها، دست از سرش برنمی دارد. جنگ به همین مبتذلی است و سپس در چشم برهم زدنی، نوری از رفت روی مرداب را می پوشاند و پرنده ای با بال هایی طلای برج و باروی دنیا را در هم می شکند. این چیزی است غیر منتظره. برای تا ابد زیستن. تنها یک لحظه کافی است، مگر نه؟ چیزی در درونمان می گوید که ما ابدی هستیم. این تفکر اسپینوزا لطافت کودکی را دارد که روی صندلی عقب اتومبیل به خواب رفته است. ما، شما و من، پادشاه خورشیدی را داریم که در تالار بزرگ قلبمان به تخت پادشاهی قرمز رنگ خود تکیه زده است. گاهی، برای چند لحظه، این پادشاه، این بهت بشری، از تخت خود پایین می آید و در خیابان شروع به قدم زدن می کند به همین سادگی.

مجموعه روایت "بهت" نوشته کریستین بوبن با ترجمه بفنشه فرهمندی با شمارگان1000 نسخه و به قیمت 13 هزار تومان توسط انتشارات کتاب پارسه وارد بازار نشر شده است.

502

کد خبر: 785034

وب گردی

وب گردی