طرح تربیت پرستار بیمارستانی برگشت به عقب است

پنج تشکل مردم نهاد پرستاری در نامه ای به وزیر بهداشت، اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی را گامی به عقب دانستند و خواستار تعامل وزارت بهداشت با نهادهای پرستاری شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان نظام پرستاری، در بخشی از متن این نامه آمده است: اگر چه استفاده از ظرفیت بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی جهت آموزش( اعم از کارآموزی و کارورزی در عرصه) دانشجویان پرستاری امری ضروری، پسندیده و معمول بوده و هست، لیکن محور قرار گرفتن بیمارستان ها در آموزش پرستاری، نقض صریح عنوان و مفاد آیین نامه مصوب و ابلاغی آن مقام محترم است.

در صورت پذیرش کمبود احتمالی و بالفعل نیروی پرستاری در کنار فعالیت بیش از ۱۸۰ دانشکده و و مراکز آموزش پرستاری دولتی و غیر دولتی و افزایش اجباری ۵۰ درصدی پذیرش دانشجویان پرستاری در سال های اخیر (علیرغم فراهم نبودن زیرساخت ها و الزامات متناسب با افزایش ظرفیت)، مشکل حاد و جدی نخواهد بود. مضافاً به این که راهکارهای دیگری وجود دارد که می توان از طریق تعامل سازنده با صاحبنظران حرفه و تشکل های صنفی چالش های احتمالی موجود را از مسیری علمی مرتفع ساخت.

مجمع تشکل های مردم نهاد پرستاری بر این باور است که سپردن تربیت پرستار به بیمارستان ها گامی به عقب محسوب می شود و حرفه پرستاری را از مسیر آکادمیک خارج می سازد. این اقدام با اصل لزوم رجوع و توجه به نظر خبرگان هر رشته که در سیاست های دولت تدبیر و امید مورد تأکید جدی قرار دارد نیز در تضاد است. تاریخچه حرفه پرستاری در ایران و جهان نشان دهنده حرکت آموزش پرستاری بیمارستان محور به آموزش پرستاری آکادمیک است و لذا عقب گرد و حرکت در خلاف مسیر تکاملی حرفه پرستاری که هدف غائی آن حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه است، امری منطقی نبوده و نخواهد بود.

در پایان مجمع تشکل های مردم نهاد پرستاری با حسن نیت و به منظور روشن سازی موضوعات مربوط به حرفه پرستاری که اخیراً به دلیل اظهار نظرهای بعضاً غیرکارشناسی، با اطلاعاتی غیر واقعی آمیخته شده، آماده است با ارائه تصویری روشن و واقع بینانه از وضعیت حرفه پرستاری در کشور کمک کند. در صورت تمایل آن مقام محترم، این مجمع آمادگی خود را برای ملاقات حضوری در این زمینه اعلام می نماید.

سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران
انجمن علمی پرستاران قلب ایران
انجمن علمی پرستاری ایران
انجمن پرستاری ایران
خانه پرستار
704

کد خبر: 785048

وب گردی

وب گردی