تاثیر ماه مبارک رمضان در کم شدن جرایم

ماه مبارک رمضان فقط بستن دهان و گرسنه ماندن نیست بلکه زبان، دست و پا و حتی ذهن نیز باید روزه بگیرد و از زشتی ها و پلشتی ها مانع شویم تا بتوانیم فضای پاکی برای هر زمان آماده کنیم.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که تاثیر ماه مبارک رمضان در کم شدن جرایم چگونه است؟ گفت:از نگاه آسیب شناسی اجتماعی، وقوع جرایم و بزهکاری ها دو عامل تاثیر مستقیم دارند.

این رفتار شناس با اشاره به شرایط و فضای محیطی وقوع جرائم می گوید: شرایط محیطی و فضای بزهکاری بستگی به زمان وقوع جرم (ظهر یا شب بودن) و عوامل دیگری درمحیط دارد. فضای معنوی محیط به کاهش جرایم و آسیب ها اثر مستقیم داشته و باعث تسریع در روند کاهش آنها می شود و از آنجایی که روحانیت و معنویت ماه مبارک رمضان همواره باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود افراد کمتر به فکر بزهکاری و ارتکاب به جرایم می افتند.

دکتر ابهری شرایط فردی و عوامل رفتاری را در انجام بزه و جرم مهم می داند و می گوید: آسیب هایی مانند درگیری های فیزیکی ، سرقت و مسائل ناموسی ، شرب خمر،و سایر آسیب های مرتبط با عوامل انسانی در این ماه مبارک آمار کاهشی دارد و باعث می شود محیط پاکیزه و منزه شود و کاش این فضای معنوی به یازده ماه دیگر منتقل شود.
وی تاکید می کند : ماه مبارک رمضان فقط بستن دهان نیست و گرسنه ماندن بلکه زبان، دست و پا و حتی ذهن نیز باید روزه بگیرد و از زشتی ها و پلشتی ها مانع شویم تا بتوانیم فضای پاکی برای هر زمان آماده کنیم.

ابهری در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه دیروز پزشکی قانونی اعلام کرد که در فصل تابستان نزاع و درگیری ها بیشتر می شود نظر شما در مورد کنترل خشم چیست؟ می گوید: با توجه به این که گرما باعث تعریق بیشتر و بروز خشم و پرخاشگری در افراد می شود می توان گفت گرما یکی از عوامل محیطی است که باعث افزایش بعضی از آسیبها در افراد می شود .

وی در ادامه می گوید: در تابستان افراد زودتر تحمل خود را از دست داده و خشمگین می شوند اما در ماه مبارک رمضان به دلیل تاکید دین اسلام در خودداری از خشم و بد زبانی و هرزه گویی افراد روزه دار تلاش می کنند تا هیجان های رفتاری خود را مدیریت و خشم خود را کنترل کنند. علت درگیری در ماه های تابستان گرمای بیش از حد محیط و همچنین سر و صدا و آلودگی هوا است که بعضی از آنها در کنترل افراد نیست.
ابهری با اشاره به عوامل افزایش خشم در افراد می گوید: آلودگی صوتی ، ترافیک، تعریق بیش از حد ، مشکلات فیزیکی و فیزیولوژیکی باعث بالا رفتن خشم افراد و از دست دادن مدیریت هیجانات رفتاری می شود. اما در این ماه میزان پرخاشگری در افراد کاهش چشمگیری پیدا می کنند و می توان گفت افرادی که در این ماه درگیری های لفظی یا فیزیکی دارند یا روزه نیستند یا با فلسفه کامل روزه داری آشنایی ندارند.


این رفتار شناس در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان از ظرفیت ها وپتانسیل های مسایل معنوی در ایجاد مدارا و صبوری در جامعه استفاده کرد می گوید:با توجه به اینکه خودداری از خشم و جلوگیری از بد زبانی یکی از ارکان ایمان است فضای معنوی باعث می شود که افراد به خاطر رضای خداوند و امنیت جامعه از پرخاشگری و خشم خودداری کرده و با مدیریت رفتاری خود جامعه را به سمت آرامش سوق دهند.
وی تاکید می کند: بنابراین جامعه هر چقدر به سمت فضای معنوی، دینی و آموزش های دینی حرکت کند تعاون، همدلی و آرامش فکری و فیزیکی در محیط برقرار شده و خودداری از طمع، دنیا گردی و دنیاخواهی و زندگی اشرافی و اسرافی باعث می شود انسان با قناعت و ساده زیستی و زیست مومنانه به طرف زندگی با آرامش روانی و فکری و عصبی حرکت کند.

خبرنگار :سولماز ظریفی

704

کد خبر: 785069

وب گردی

وب گردی