انتخابات پارلمانی انگلیس شروع شد

مردم انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی از ساعت هفت صبح امروز ( پنجشنبه - به وقت محلی) برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام و تعیین دولت آینده این کشور، به پای صندوق‌های رای ‌رفتند.

به گزارش ایسکانیوز، در جریان این انتخابات عمومی که پنجاه وهفتمین انتخابات پارلمانی انگلیس از سال 1801 میلادی بشمار می آید و تا ساعت 10شب ( یک و نیم بامداد به وقت تهران) ادامه خواهد داشت، سرنوشت 650 کرسی مجلس عوام از سوی مردم این کشور رقم خواهد خورد.

انتظار می رود که نتایج اولیه این انتخابات که در 40 هزار شعبه اخذ رای در سراسر بریتانیا(انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) برگزار می شود، تا نیمه شب امشب اعلام و نتایج نهایی آن تا اوایل صبح روز جمعه مشخص شود.

براساس گزارش های منتشر شده در حدود 46 میلیون و 900 هزار نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند و این در حالی است که در انتخابات سال 2015 میلادی 46 میلیون و 400 هزار نفر ثبت نام کرده بودند.

براساس رویه انتخاباتی در انگلیس، کسانی که در انتخابات ثبت نام کرده اند علاوه بر حضور در شعبه های اخذ رای می توانند رای خود پیش از شروع انتخابات از طریق پست ارسال کنند.

در جریان انتخابات سال 2015 میلادی، 16.4 درصد از واجدین شرایط رای خود را از طریق پست ارسال کرده بودند.

انتظار می رود که میزان مشارکت مردم انگلیس در انتخابات پارلمانی امسال با توجه به مساله بحث برانگیز برگزیت، بالا باشد.

در جریان انتخابات سال 2015 میلادی که منجر به پیروزی قاطع حزب محافظه کار شد، میزان مشارکت مردم 66.4 درصد اعلام شده بود.

با توجه به آخرین نظرسنجی‌ها، همانند انتخابات قبلی رقابت همچنان میان دو حزب اصلی محافظه کار تحت رهبری 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس و حزب محافظه کار به رهبری جرمی کوربین، برای کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام است.

براساس گزارش موسسات نظرسنجی از جمله 'یوگو'، فاصله این دو حزب رقیب بسیار نزدیک به هم بوده و در صورتی که هیچ‌ کدام از آنها قادر به کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام نشوند انگلیس همانند سال 2010 میلادی، بار دیگر با 'پارلمان معلق ' مواجه خواهد شد.

پارلمان معلق در شرایطی پدید می آید که هیچ‌کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت 650 کرسی مجلس عوام که 326 کرسی ( نصف به علاوه یک) است، را به دست آورند .

در صورت بروز این وضعیت، حزبی که بیشترین کرسی ها مجلس عوام را به دست آورده است برای تشکیل دولت بایستی با یک حزب دیگر ائتلاف کند.

همانطور که اشاره شد، مجلس عوام متشکل از 650 کرسی است که از 650 حوزه انتخابیه به آن راه می‌یابند و احزاب سیاسی نامزدهای خود را در این حوزه‌های انتخابیه معرفی کرده‌اند و مردم با شرکت در انتخابات به نامزد مورد نظر خود رای خواهند داد.

براساس ساختار سیاسی انگلیس، حزبی که اکثریت کرسی های مجلس عوام را بدست آورد دولت را تشکیل و رهبر این حزب، نخست وزیر آینده این کشور خواهد بود.
پارلمان انگلیس ( وستمینستر ) متشکل از دو مجلس عوام و اعیان است که نهاد اصلی قانونگذاری در این کشور مجلس عوام است.

براساس ساختار سیاسی انگلیس، اعضای کابینه این کشور بایستی عضو مجلس عوام باشند و نخست وزیر و وزیران از نمایندگان این مجلس هستند.

براساس قانونی که در دوره دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس به تصویب رسید، دوره زمانی مجلس عوام پنج سال می باشد اگرچه در صورت رای عدم اعتماد این مجلس به دولت یا پیشنهاد انحلال آن توسط نخست وزیر و تصویب اکثریت دو سوم نمایندگان مجلس عوام، پارلمان می‌تواند منحل ‌شود.

مجلس عوام در 30 فروردین‌ماه گذشته، با 522 رأی موافق در برابر 13 رأی مخالف، موافقتش را با پیشنهاد غیرمنتظره 'ترزا می' نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در هشتم ژوئن آینده اعلام کرد.

احزاب سیاسی انگلیس از آن تاریخ تاکنون فعالیت های تبلیغاتی سنگینی را در چارچوب کارزارهای انتخاباتی شان، شروع کرده اند.

ترزا می' با تصور اینکه حزبش قادر به کسب کرسی‌های بیشتری در مجلس عوام و وارد کردن شکست سنگین به حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین هست، تن به انتخابات زودرس پارلمانی داد.

نخست وزیر انگلیس بر این باور هست که کسب کرسی های بیشتر مجلس عوام ، او را در جایگاهی بهتری در مذاکرات در پیش رو برگزیت با اتحادیه اروپا قرار خواهد داد.

انتظار می رود که مذاکرات برگزیت، به دنبال انتخابات پارلمانی انگلیس و مشخص شدن سرنوشت دولت آینده این کشور، با اتحادیه اروپا آغاز شود.

301

کد خبر: 785338

وب گردی

وب گردی