تسهیل روند پرداخت وام ویژه دکتری/ بازپرداخت پس از دو سال تنفس و در اقساط بلند مدت 60 ماهه/ثبت‌نام تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ثبت‌نام برای وام ویژه دکتری بر اساس اعلام صندوق رفاه دانشجویان از 13 خرداد آغاز شده و تا 15 تیرماه انجام می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری که در رابطه با وام ویژه دکتری برگزار شد، گفت: ثبت‌نام برای وام ویژه دکتری بر اساس اعلام صندوق رفاه دانشجویان از 13 خرداد آغاز شده و تا 15 تیرماه انجام می‌شود.

وی افزود: سیاست‌های حمایت از دانشجویان دکتری از سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم است و آنچه در حوزه ما برای حمایت از دانشجویان دکتری دنبال می‌شود بحث کمک‌هزینه تحصیلی، کمک هزینه مسکن و کمک هزینه دوره‌های کوتاه‌مدت دانشجویان دکتری است که ما حمایت‌های خود را از این عزیزان دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان یادآور شد: تا سال 92 تسهیلات پژوهانه دانشجویان دکتری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأمین می‌شد، تعداد محدودی بود و هر بار حدود 1000 نفر از دانشجویان را پوشش می‌دادند و سقف پرداخت هم 5 میلیون تومان برای یک دوره دانشجوی دکتری بود.

صدیقی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های نقشه جامع علمی کشور این بود که از دانشجویان دکتری حمایت می‌کنیم ولیکن این حمایت‌ها به شکل پرداخت‌های بلاعوض نباشد.

وی ادامه داد: در این رابطه نیاز بود یک حرکت جدی صورت بگیرد، احساس کردیم صندوق رفاه دانشجویان می‌تواند در این زمینه کمک کند و عامل اصلی این کار باشد و آیین‌نامه وام ویژه دانشجویان دکتری در این مبنا تصویب شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تأکید کرد: در سال 93 رقم وام ویژه دکتری بین 500 تا 600 هزار تومان در هر ماه بود که به دانشجویانی که امتحان جامع را داده باشند و وارد رساله شده باشند، پرداخت می‌شد.

صدیقی تصریح کرد: عملکرد ما در سال 93 در خصوص این وام 3 میلیارد و 800 میلیون تومان بود که به 2 هزار و 599 نفر وام پرداخت شد. در سال 94، 14 هزار و 200 نفر پرداخت شد که مبلغ 201 میلیارد ریال شد.

وی گفت: سال 95 رقم را بالاتر بردیم و بین 650 تا 750 هزار تومان وام به هر دانشجوی دکتری برای هر ماه پرداخت کردیم که 30 هزار و 562 نفر وام به مبلغ 58 میلیارد تومان پرداخت شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: در سال 96 یک هم‌افزایی با سیستم بانکی صورت گرفت تا بتوانیم جمعیت بیشتری را پوشش دهیم و با بررسی‌های صورت‌گرفته با بانک توسعه و تعاون تفاهم‌نامه‌ای امضا شد.

صدیقی تأکید کرد: بر مبنای این تفاهم اعتبار امسال مبلغ 110 میلیارد تومان که نسبت به سال گذشته 52 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و روند دریافت این وام هم ساده‌تر شده است.

وی در ادامه با اشاره به اعتراض برخی دانشجویان دکتری تأکید کرد: با این روند دانشجویان از ابتدا تا انتهای تحصیل به مدت 48 ماه می‌تواند از این وام استفاده کند، قبلاً صندوق رفاه 2 ترم تحصیلی را پوشش می‌داد ولی اکنون با این روند پوشش کاملی خواهیم داشت.

رئیس سازمان امور دانشجویان یادآور شد: با این روند مانند سایر وام‌های صندوق پرداخت 60 ماهه است و 2 سال هم تنفس دارد، این مسئله هم برای دانشجویان آقا و هم برای دانشجویان خانم است که قبلاً برای خانم‌ها این تنفس 2 ساله وجود نداشته است.

صدیقی خاطرنشان کرد: ضمانت این وام تا سقف 15 میلیون تومان تعهد یک کارمند یا جواز کسب نیاز دارد و بالاتر آن که تا سقف 33 میلیون و 600 هزار تومان است،‌ تعهد دو کارمند نیاز است.

وی گفت: برای سادگی کار هماهنگی شده نماینده بانک به حوزه دانشجویی مراجعه و فرم‌های مورد در آنجا تکمیل شود که نیاز به مراجعه دانشجو به بانک نباشد، به سفته هیچ تعهد دیگر به جز ضمانت که گفته شد هم نیاز نیست.

صدیقی تصریح کرد: ما نگرانی از روند پرداخت این وام نداریم ولی باز یک کمیته نظارت، ارزیابی و پیگیری برای رصد موضوع پیش‌بینی شده تا هرجا مشکلی به وجود آمد این مشکل سریعاً برطرف شود بنابراین مسیر گرفتن وام ویژه دکتری نسبت به سال گذشته ساده‌‌تر است.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: ممکن است دانشجویانی بگویند ما مایل نیستیم که از طریق سیستم بانکی وام را دریافت کنیم که در این صورت صندوق رفاه پیش‌بینی کرده تا از همان وام تحصیلی صندوق استفاده کنند.

وی افزود: علاوه بر این وام ضروری 3 میلیونی هم در نظر گرفته شده، یک وام هم برای پایان‌نامه‌های کاربردی به مبلغ 2.5 میلیون تومان پیش‌بینی شده است به دانشجویان دکترای روزانه، غیربورسیه و بورسیه‌های جایابی نشده پرداخت خواهد شد.

صدیقی اضافه کرد: جمعیت استفاده‌کننده از تسهیلات دوره‌های کوتاه‌مدت در سال 91، 509 نفر بود در حالی‌که سال 95 به 1588 نفر رسید که از این تعداد در سال گذشته هزار و 102 نفر به خارج کشور اعزام شدند و مابقی هم در دانشگاه‌های داخل مشغول شدند.

200

کد خبر: 785400

وب گردی

وب گردی