دکتر ولایتی دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت کیفی سازی سوق می دهد/پژوهش ویژگی اصلی دانشگاه های نسل چهارم

رییس واحد یادگار امام (ره) گفت: از زمانی که دکتر ولایتی سکان اصلی دانشگاه را در دست گرفت تغییراتی در دانشگاه آغاز شده که در جهت هر چه کیفی تر شدن این مجموعه بوده است.در واقع دانشگاه آزاد به لحاظ کمی اعداد و ارقام چشمگیری دارد اما نیاز به توجه کیفی دارد.

دکتر محمد سالار کسرایی رییس واحد یادگار امام (ره) با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به سمت کیفی سازی حرکت می کند به ایسکانیوز گفت: از زمانی که دکتر ولایتی سکان اصلی دانشگاه را در دست گرفت تغییراتی در دانشگاه آغاز شده که در جهت هر چه کیفی تر شدن این مجموعه بوده است.در واقع دانشگاه آزاد به لحاظ کمی اعداد و ارقام چشمگیری دارد اما نیاز به توجه کیفی دارد.

وی ادامه داد: واحد یادگار امام از پتانسل بالایی برخوردار است که شامل فضا و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی، وجود نیروی انسانی قابل توجه که به بیش از 400 هیات علمی رسمی و حدود هزار هیات علمی مدعو می رسد و همچنین استفاده از پتانسیل دانشگاه های تهران که به دلیل دسترسی می تواند از آنها استفاده کند.

کسرایی عنوان کرد: این دانشگاه بیش از 30 سال فعالیت کرده است. اما با این وجود به لحاظ تلاش برای دانشگاه شدن و حرکت در میسر کردن فعالیت های دانشگاهی جای کار دارد و دچار عقب ماندگی است بعلاوه نیاز دارد تا به لحاظ علمی و پژوهشی کار بیشتری انجام دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست های آموزشی کلی کشور، توسعه تحصیلات تکمیلی است خاطرنشان کرد: متاسفانه واحد یادگار در این زمینه نیز مشکلاتی دارد که به تناسب تعداد اعضای هیات علمی و رشته های موجود، تحصیلات تکمیلی گسترش چندانی نداشته است.

وی ادامه داد: به لحاظ پژوهشی در ابعاد مختلف دچار خلل هایی هستیم به عنوان مثال هیچ مجله علمی پژوهشی در واحدی با 32 سال سابقه فعالیت نداریم که دانشجویان دکتری هنگامی که فارغ التحصیل می شوند بتوانند مقاله خود را چاپ کرده و با مشکل عدم چاپ مقاله و دفاع از پایان نامه خود مواجه نشوند.

رییس واحد یادگار افزود: اولین کاری که در نظر دایم انجام دهیم تلاش برای هرچه دانشگاه تر کردن این مجموعه با ایجاد فرآیندها و قواعدی است که می تواند ما را به سمت حرکت های مثبت و کارآمد هدایت کنند. در واقع نگاه ما باید به دانشگاه های بزرگ جهان و کشف ویژگی آن ها باشد. یکی از این ویژگی ها در دانشگاه های نسل سوم و چهارم اهمیت به جایگاه پژوهشی است. در واقع دانشگاه هایی مانند ام آی تی و استنفورد به لحاظ پژوهشی و خلاقیت و تعداد محصولات قوی بوده نه به لحاظ تعداد دانشجو و محصولاتی را به بازار عرضه می کنند.

وی در پایان گفت: تلاش ما بر این است که بتوانیم جایگاه خوبی در بین دانشگاه های کشور داشته باشیم و این امر میسر نخواهد شد جز اینکه کیفیت آموزش را بالا ببریم، پژوهش را تقویت کنیم، ارتباط صنعت با دانشگاه را قدرتمند کنیم و محصولات پژوهشی را در غالب هسته های فناور و محصولات دانشگاه بنیان توسعه دهیم .

200/202

کد خبر: 785445

وب گردی

وب گردی