شهرکرد-ایسکانیوز: براساس مشاهدات یک کارشناس منابع آب بخش عمده‌ای از تونل انتقال آب گلاب 2 کامل شده است. تونلی که به علت تاثیرات منفی محیط زیستی و انسانی آن مورد انتقاد قرار دارد و قانونی بودن اجرای آن نیز تائید نشده است.


رحیم علی محمدی، کارشناس منابع آب، درباره مشاهدات خود می‌گوید: «من دو ماه پیش از ساخت تونل بازدید کردم. در آن زمان بخش 5/10 کیلومتری تونل به طور کامل حفر شده بود و بخش پنج کیلومتری انتهایی آن در رضوانشهر هم لاینیگ شده بود. یعنی تنها بخش کوچکی از کار باقی مانده بود.»


این کارشناس منابع آب درباره ارتباط دو پروژه انتقال آب گلاب 2 و بهشت آباد می‌گوید: «این دو تونل مکمل یکدیگر هستند. عمده پول حفاری این پروژه‌ها را صنایع سنگین پرداخت کرده‌اند و حالا آب بهشت آباد را برای مصارف صنعتی خود می‌خواهند.»


رحیم علی محمدی درباره تاثیرات منفی این پروژه‌ها می‌گوید: « در سال‌هایی مثل هفت سال اخیر که سال‌های کم آبی بودند و در زمان پیک مصرف آب یعنی از مرداد تا شهریور، چنین برداشت‌هایی از اب رودخانه باعث بروز کم آبی شدید در منطقه می‌شود و رودخانه نیز خشک خواهد شد چون دبی آبی که تونل منتقل می‌کند از ظرفیت رودخانه بیشتر است. تونل گلاب 2 برای انتقال 5/22 متر طراحی شده در حالی که دبی رودخانه در ماه‌های پیک مصرف معمولا 17 متر بر ثانیه است.»


تونل گلاب


او این گونه توضیح می‌دهد: «با انتقال آب از تونل سهم محیط زیستی رودخانه رعایت نخواهد شد و قسمت بالادست رودخانه هم به مشکل خشکی قسمت پایین دست رودخانه دچار می‌شود.»


این کارشناس منابع آب درباره تاثیرات انسانی برهم زدن توازن اکولوژیکی منطقه می‌گوید: «آدم‌هایی که در کنار رودخانه کار و زندگی می‌کنند بیکار می‌شوند و به همین دلیل باید به جاهای دیگر مثل اصفهان مهاجرت کنند. آنها در آنجا هم دستکم در ابتدا بیکار خواهند بود و احتمالا به مشاغل کاذب جذب می‌شوند.»


او درباره توجیه‌های مربوط به انجام این پروژه‌ها و همچنین مجوز محیط زیست آنها می‌گوید: «توجیه بحث پدافند غیرعامل قابل قبول نیست چون جمعیت بالادست پروژه از جمعیت پایین دست آن بیشتر است و بالادستی‌ها از این پروژه صدمات جدی خواهند خورد. بحث مجوز محیط زیستی آن هم در هاله‌ای از ابهام است و سعید یوسف‌پور، مدیرکل پیشین محیط زیست استان چهار محال و بختیاری نیز از اعطای مجوز در اینباره بی‌اطلاع بود. از طرف دیگر در گزارش‌های مفصل مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان بازرسی کل کشور نیز بر تاثیرات منفی انجام این کار تاکید شده بود.»




تونل گلاب 2 آب زاینده رود را منتقل خواهد کرد و منطقه قرمز رنگ روی نقشه را با بحران جدی اکولوژیکی روبه‌رو می‌کند. پروژه انتقال آب و تونل بهشت آباد به طول 67 کیلومتری، نیز که قرار است آب کارون را به اصفهان منتقل کند.
تونل گلاب 2 آب زاینده رود را منتقل خواهد کرد و منطقه قرمز رنگ روی نقشه را با بحران جدی اکولوژیکی روبه‌رو می‌کند. پروژه انتقال آب و تونل بهشت آباد با طول 67 کیلومتر نیز قرار است آب کارون را به اصفهان منتقل کند.
کد خبر: 78555

وب گردی

وب گردی