تقلای جمهوری‌خواهان برای ممانعت از بازنگری ترامپ در روابط با کوبا

همزمان با تلاش معاونان کاخ سفید برای اجرای برنامه‌ای که ممکن است قوانین تجارت و سفر به کوبا را سفت و سخت‌تر کند، گروهی از قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا در نامه‌ای به ترامپ از وی درخواست کردند تا ابتکار عمل رئیس جمهور سابق آمریکا برای احیای روابط با کوبا را تغییر ندهد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که بررسی سیاست‌های آمریکا در خصوص کوبا در مراحل پایانی‌اش قرار دارد هر دو طرف این مسئله لابی‌گری‌های خود را برای تغییر تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا افزایش دادند؛ چرا که آنها نمی‌دانند ترامپ تا چه اندازه قصد دارد برنامه‌هایی را که باراک اوباما، رئیس جمهور سابق این کشور پس از آشتی با کوبا در سال 2015 میلادی اجرا کرده پس زند.

در این نامه هفت تن از قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا نسبت به قصد ترامپ برای باطل کردن سیاست‌های اوباما ابراز نگرانی شدید کرده و گفتند چنین اقدامی کوبا را تشویق می‌کند تا بار دیگر به کشورهایی چون روسیه و چین وابسته شود.

این هشدار بیانگر افزایش فشارها و نگرانی‌های کنگره نسبت به بازگشت به یک رویکرد ستیزه‌جویانه‌تر در قبال کوباست.

این هشدار همچنین نشان می‌دهد که حزب جمهوری‌خواه نیز که از قدیم رویکرد تندروتری را علیه هاوانا دنبال کرده نگران تغییر در احیای روابط با کوباست.

منابع آگاه از این نامه گفتند: مقامات ارشد در شورای امنیت ملی روز جمعه گردهم آمدند تا پیش نویس توصیه‌هایی را تدوین کنند که به کمیته قوانین یعنی مشاوران سیاست خارجه ترامپ و سپس به رئیس جمهور ارسال خواهد شد.

مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود گفتند: با وجود تفرقه‌ها در داخل دولت ترامپ ممکن است ظرف چند هفته احتمالا تا اواسط یا اواخر ژوئن در جریان سخنرانی در میامی اطلاعیه‌ای را اعلام کند.

مقامات دولت آمریکا گفتند: انتظار می‌رود تغییراتی که ترامپ مد نظر دارد آشتی کوتاه مدت با کوبا و احیای روابط دیپلماتیک پس از پنج دهه خصومت را متوقف کند.

مقامات آشنا با این بحث گفتند: در بین گزینه‌هایی که در حال بررسی قرار دارند ممنوعیت همکاری کمپانی‌های آمریکایی با کمپانی‌های کوبایی و تشدید قوانین آمریکا در خصوص سفر به این کشور قرار دارد.

یکی از مقامات کاخ سفید گفت: بررسی رویکرد آمریکا نسبت به کوبا همچنان در حال اجراست و نهایی نشده است.

این در حالی است که صنایع گردشگری و خطوط هوایی آمریکا صریحا اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند شاهد اعمال مجدد محدودیت‌ها نسبت به کوبا باشند.

اما ترامپ از سوی قانونگذاران کوبایی – آمریکایی از جمله سناتور "مارکو روبیو" و "ماریو دیاز بالارت" در خصوص پس زدن ابتکار عمل اوباما برای ایجاد روابط حسنه با هاوانا تحت فشار قرار گرفته است.

تام امر، یکی از امضا کنندگان این نامه گفت: ما امیدواریم هنگامی که کار دولت در بررسی این مسئله تمام شد اجازه ندهیم یک یا دو نفر باعث پایمال شدن چیزی شوند که به نفع آمریکاست.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 785686

وب گردی

وب گردی