ایسکانیوز بررسی می کند؛ قطره ای از دریای فسادهای فوتبالی/از فروش بلیط VIP در قهوه خانه تا کاپیتان افغانی تیم ملی!

فساد در فوتبال چوب 2 سرطلایی است که خیلی از فوتبالی ها و حتی دست های پشت پرده این ورزش پر طرفدار از آن در مواقع لزوم استفاده کرده و هر گاه که طرح مبارزه با فساد سر داده می شود ، می شوند یکی از شیرپاک خورده های فوتبال و جمله معروف "کی بود ، کی بود؟ من نبودم" را سر می دهند.

به گزارش ایسکانیوز، در فساد موجود در فوتبال کشور موضوعات مختلفی وجود دارد؛ مواردی مثل: تبانی، رشاء و ارتشاء، دوپینگ، شرط‌بندی غیرمجاز، جعل و استفاده از سند مجعول، تصدیق نامه‌های خلاف واقع، فرار مالیاتی، مصرف الکل و روابط نامشروع، مصرف مواد مخدر، رواج خرافه‌گرایی از جمله سحر و جادو، تحصیل مال از طریق نامشروع، نقض آشکار قوانین و مقررات، قراردادهای غیرواقعی که فوتبال پاک را به سمت و سویی دیگر می کشاند. وجود این مسائل در فوتبال ایران با توجه به انعکاس اجتماعی آن از طریق رسانه‌ها موج منفی عظیمی ایجاد نموده است که در حال حاضر، خواست مردم و اکثر اهالی فوتبال، زدودن چهره فساد از فوتبال ایران است.

یکی از بخش‌های بسیار مهم و البته موضوعاتی که امروزه در فوتبال کشور ما، به عنوان یکی از دلایل مهم فساد به چشم می‌خورد، نقل و انتقالات بازیکنان و فروش بازیکنان از طریق دلال‌های فوتبال و رقم‌هایی است که در این بین منتقل می‌شود.

زمانی که محمد دادگان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال، بر این باور است که بسیاری از بازیکنان لیگ برتر فوتبال، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نمی‌ارزند، اختصاص رقم‌های میلیاردی برای خرید این بازیکنان از سوی مدیران عامل باشگاه‌های مختلف، موضوعی است که این روزها همه را به فکر فرو برده است.

در شرایطی که بسیاری از طرفداران تیم‌های لیگ برتر به نان شب خود محتاجند و بلیط تماشای بازی‌ها را به سختی تهیه می‌کنند، مدیران باشگاه‌های لیگ برتری ایران از پول بیت‌المال، رقم‌های سنگینی را به این بازیکنان پرداخت می‌کنند و هیچ نگرانی از اینکه این پول‌ها صرف چه مواردی می‌شود، ندارند. به تارگی هم موضوع کمک های هواداری در فوتبال کشور ما باب شده و برخی مسوولان برای بزرگ کردن لقمه خود از هواداران به اسم باشگاه پول دریافت می کنند! این کمک ها خرج کدام یک از امور باشگاه می شود که باشگاه هنوز بدهکار است و از سوی فیفا جریمه می شود، آقایان می دانند.

همه ساله و با فرا رسیدن فصل نقل و انتقالات، رد پای دلال‌های اسم و رسم دار، به یک باره در اطراف تیم‌های مختلف باز می شود و این موضوع باعث می‌شود که رقم یک بازیکن، به سرعت چندین برابر شود. این افزایش تورمی قیمت بازیکن آن هم یک شب تقصیر چه کسی خواهد بود؟؟؟ دلال ها یا به قول خودشان ایجنت بازیکنان، عوامل و جو فوتبال کشور یا شاید اصلی ترین دلیل مدیران عامل باشگاه ها باشند!!!

بسیاری از مدیران باشگاه‌ها که امنیت چندانی در پست خود احساس نمی‌کنند، بدون توجه به آسیب‌های ناشی از رقم‌های سنگین قرارداد بازیکنان، قراردادهای دو یا سه برگی با این بازیکنان امضا کرده و رقم‌های سنگینی را به آنها متعهد می‌شوند. این مدیران و بازیکنانی که از قراردادهای سنگین بهره می‌برند، در توجیه عمل خود، به مثال‌هایی از کشورهای خارجی استناد می‌کنند، حال آنکه در فوتبال کشورهای خارجی، هم منابع درآمد بخش خصوصی و اقتصاد ورزش هستند و هم قراردادهای بازیکنان در بیش از صد صفحه تنظیم می‌شوند تا مبادا یک بازیکن از حدود باشگاهی خارج شود.

مدیری که برای ماندن یک بازیکن، سوئیچ خودروی چندصد میلیونی خود را به او تحویل می‌دهد، چگونه انتظار دارد که این بازیکن، فصل آینده با رقمی کمتر از آنچه امسال دریافت کرده، در تیمش حاضر شود. حال آنکه به گفته بسیاری، رقم بازیکنان فوتبال کشور ما، بسیار کمتر از آنچه می‌ارزد که در قراردادهای آنها ثبت شده است.

بازیکنی که از اصول حرفه‌ای فوتبال، تنها رنگ پیراهن وکمتر از ۲۰ دقیقه دویدن در زمین را فرا گرفته، خود را با بازیکنان مطرح دنیا مقایسه می کنند که سال‌ها از عمر خود را برای ماندن در سطح بالای فوتبال جهان صرف کرده‌اند؛ بازیکنانی که از ساعت خواب و بیداری و غذا خوردن گرفته تا مدل رفتاری خود را بر اساس سیاست‌های باشگاه تعیین می‌کنند و در این زمینه به تعهدات بسیاری پایبند هستند.

ای کاش مدیران ما اندکی بیشتر به این موضوعات فکر می‌کردند و از فرصت پیش‌آمده، برای مقابله با جریان سنگین افزایش قیمت بازیکنان آماتور حاضر در لیگ ایران، بهره می‌بردند تا پول در ورزش کشورمان حرف اول نزند.


در این راه خیلی ها با ما هم مسیر بودند که گاها رفیق نیمه راه شدند و تا پایان ما را همراهی نکردند. از نفراتی که در فدراسیون برای خودشان برو وبیایی داشتند و قول یادداشت و مصاحبه و رو کردن سند دادند تا آن استخوان خرد کرده های فوتبال که منافع خود را با این کار در خطر می دیدند. اما بودند فوتبالی های زلال و پاک که هر چه داشتند گفتند و ماحصل آن را در زیر می خوانید:

** هوشنگ نصیرزاده: (مدیرعامل گسترش فولاد تبریز)

هوشنگ نصیرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص فساد فوتبالی در نقل و انتقالات بیان کرد: دلالی به عنوان یک شغل در قانون تجارت شناخته شده؛ برای این شغل در فوتبال هم مجوز صادر شده اما متاسفانه به علت سو استفاده برخی افراد، دلالی در ایران به یک فحش تبدیل شده در حالی که این موضوع در قانون تجارت اعتبار بخشی شده و دلال به عنوان تاجر معرفی شده است. بازیکن نمی تواند توانمندی خودش را در مذاکره بگوید. به همین دلیل عرف بین المللی این است که فردی برای انجام این کار حضور داشته باشد. رونالدو و مسی هم برای مذاکرات از دلال های خودشان استفاده می کنند.

وی ادامه داد: فیفا در گذشته نام این افراد را ایجنت به معنی کارگزار اعلام کرده بود که اخیراً آن را دلال ترجمه کرده اند. بیزنس در دنیا آزاد شده است. هر کس با آژانسی که به جلسه می رود می تواند از آن آژانس بخواهد که دلالی آن را برعهده بگیرد و این نظر قانون هیچ اشکالی ندارد. قسمت آسیب پذیر این شغل سو استفاده هایی است که در موارد مختلف صورت می گیرد. یکی از نمونه های سو استفاده از موقعیت دست بردن در متن قرارداد تایید شده فدراسیون است؛ اضافه کردن بندهایی بی ثبات که آسیب هایی برای باشگاه به همراه دارد. مثلاً در قرارداد گلر بندی اضافه می کنند که اگر گل نخورد پاداش خوبی میگیرد، یا مهاجمی که گل بزند و درصدی به قراردادش افزوده شود؛ ما گلر جذب می کنیم که گل نخورد، مهاجم می گیریم که گل بزند، پس چرا باید برای انجام دادن وظیفه اش پولی اضافه طلب کند؟ با این تفاسیر حق مدافعان ضایع می شود که پولی اضافه تر برای انجام وظایفشان نمی گیرند!

مدیرعامل تیم فوتبال گسترش فولاد افزود: جدای از اضافه شدن بندهای بی پایه اساس در متن قرارداد ها تبانی برخی مدیران عامل یا کارگزاران است. مدیرعامل حافظ منافع باشگاه است ولی برخی تن به این کار می دهند تا بتوانند خزانه باشگاه را پر نگه دارند ولی راهی غلط را انتخاب می کنند، مدیران به سختی باشگاه را اداره می کنند چون مشکلات مالی بسیاری در اداره تیم ها و باشگاه داری وجود دارد. در ایران این کار را دلال ها انجام می دهند ولی امسال تا حدودی باشگاه ها جلوی این موضوع ایستادند. امیدوارم این مشکلات به زودی در فوتبال کشور ما حل شود.

** محمدرضا عباسی: (مدیرعامل سیاه جامگان مشهد)

محمدرضا عباسی نیز در خصوص فساد فوتبالی در نقل انتقالات و همچنین نقش مدیران عامل برای جلوگیری از این کار عنوان کرد: در ایران دو گروه برای جذب بازیکن وجود دارد؛ یکی موسسات رسمی است که زیر نظر فدراسیون مشغول به کار هستند، دیگری ایجنت های شخصی و غیرقانونی هستند که در فصل نقل و انتقالات تعدادشان بیشتر می شود! گروه هایی که به صورت قانونی و رسمی کار می کنند، شناخته شده اند و با اصول پیش می روند، من مدیر عامل، مربی و سرمربی با مشورت با این گروه ها می توانیم بهترین گزینه ها را انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: دسته دوم دلال هایی هستند که به نام ایجنت در ایران فعالیت می کنند و کار اصلی آن ها بالا بردن الکی قیمت بازیکنان است. منبع درآمد این افراد از عوام فریبی و وعده های مختلفی است که به بازیکنان پایه یا شهرستانی ها برای ستاره شدن می دهند. به نظر من مدیران عامل باشگاه های مختلف به راحتی می توانند جلوی این فساد را بگیرند، اگر همه ما با موسسات رسمی کار کنیم دیگر جایی برای دلال ها در فوتبال ما باقی نخواهد ماند.

مدیرعامل تیم فوتبال سیاه جامگان در خاتمه افزود: وظیفه دیگر مدیر عامل و سرپرست ها دقت به متن قرار داد هاست، اضافه شدن آپشن های اضافی و بندهایی به غیر از آنچه سازمان لیگ و فدراسیون موظف کرده به ضرر باشگاه و در نهایت فوتبال ایران خواهد بود. ما اگر در چارچوب قوانین و مقررات پیشروی کنیم هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و بزرگ ترین قدمی که خواهیم برداشت در راستای نابودی فساد فوتبالی به خصوص در بخش نقل و انتقالات خواهد بود.

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) در خصوص این که در کسب و تجارت از چه کارهایی باید پرهیز کرد، فرمودند: "کسی که خرید و فروش می‏‌کند باید از پنج کار دوری ورزد و گرنه نباید خرید و فروش کند: ربا، سوگند، پوشاندن عیب کالا، تعریف و تبلیغ در موقع فروش و بدگویی از کالا در موقع خرید آن."

** حسن روشن (پیشکسوت استقلال)

حسن روشن نیز در خصوص فساد فوتبالی در ایران به خبرنگار ایسکانیوز گفت: فساد فوتبالی نه در ایران بلکه در همه جهان است. دلالی یک شغل است و نمی شود از آن ها ایراد گرفت،تمام فوتبالیست های معروف نظیر مسی و رونالدو توسط مدیران برنامه جابه جا می شوند؛ تفاوت عمده ایجنت های داخلی و خارجی در درصدی است که دریافت می کنند؛ متاسفانه در ایران دلال ها با مدیران عامل و مربی‌ها هم دست هستند و هرکسی درصد خودش را از جذب بازیکن مدنظر دریافت می کند، لازم به ذکر است این موضوع در دو تیم پرسپولیس و استقلال بیشتر دیده می شود.

وی ادامه داد: اکثر بازیکنانی که پیراهن این دو تیم بزرگ را برتن کرده اند لیاقت حضور در نیمکت این تیم ها را هم نداشته اند! اما دلال های خوبی سراغ داشته که توانسته اند فیکس سرخابی ها باشند. در این فوتبال نمونه های زیادی داریم که فوتبالیست حتی رنگ پولی که در قراردادش آمده را هم ندیده چرا که آقایان پول خود را به جیب زده و رفته اند. حالا بازیکن مانده با مالیات میلیونی که باید برای پول نگرفته بپردازد! خوشبختانه در چندسال اخیر اداره مالیات سخت گیرانه تر عمل کرده و بازکنان بیشتر به این موضوعات توجه می کنند. انشالله این قوانین ادامه دار باشد، شاید کمکی به فوتبال و جوان‌های مملکت بشود.

پیشکسوت استقلال در خصوص تنظیم قرارداد ها و آپشن های اضافی در آن ها نیز بیان کرد: آپشن بستگی به قراردادی دارد که بسته می شود. به عنوان مثال در برخی قرارداد ها ذکر شده بازیکن در صورت زدن 20 گل مبلغی اضافه بر قرارداد دریافت کند، و در همان بند آمده اگر کمتر از 15 گل هم زده شود درصدی کسر خواهد شد. این آپشن برابری دارد و کاملا درست است؛ اما اینکه بازیکن در صورت گلزنی فقط پاداش دریافت کند غیرقابل قبول است.

روشن افزود: باید عاملان فساد در ورزش شناسایی شده با آن ها برخورد قاطع صورت گیرد، باید آن ها را له کرد تا جوانان ما در فضایی سالم رشد کنند. مهم ترین بخشی که امروزه در خطر است پایه های فوتبال هستند، جایی که شاید بیشترین فساد فوتبالی در آن ها صورت می گیرد، مدیر عاملی مثل افشارزاده که با مربیان زدو بند می کند و آکادمی ها را به منبع اصلی فساد تبدیل می کند. به آکادمی بودجه نمی دهد مربی را تامین نمی کنند ولی در عوض به مربیان اجازه دلالی می دهد، که با جا به جایی بازیکن و دادن وعده های دروغین به کودکان امرار معاش کنند، خودتان پول در بیارید و خودتان خرج کنید! آنجاست که نقش اول فساد را اجرا می‌کنند.

وی در خاتمه عنوان کرد: بعد از مدیرعامل نوبت به مربی می رسد، مربی که به والدین می گوید برای حضور فرزندشان در پرسپولیس و استقلال باید مبلغ هنگفتی بپردازد، همین می شود که بازیکن خوب و پدیده را باید در تیم هایی از قبیل مقاومت پیدا کرد، ستاره ای که ذات فوتبالی دارد نه پول.

** نگاهی به قسمتی از متن کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی:

سابقه امر ثابت نموده که از سوی فدراسیون اراده قاطعی با هدف برخورد مناسب با ناهنجاری‌های فوتبال وجود ندارد بلکه بعضی از مدیران آن فدراسیون، خود نیز در وقوع برخی از این ناهنجاری‌ها مشارکت دارند. عدم برخورد منصفانه با پدیده‌های ضد فرهنگی و ضد اخلاقی، شرایط دشواری برای قشر جوان بوجود آورده تا جایی که عده زیادی معتقدند در بعضی از مفسده‌ها، تشکیلاتی بوده و معتقد به وجود مافیا هستند.

بر اساس این بررسی میدانی، مهمترین دلایلی که برای بروز این پدیده در فوتبال ایران می‌توان ذکر کرد، عبارتند از:

1- مشکلات ساختاری اساسنامه فدراسیون

2- منفعل بودن وزارت ورزش و جوانان در برابر تخلفات متعدد ارکان فدراسیون

3- عدم نظارت و اعمال وظایف مصرح در اساسنامه از سوی مجمع فدراسیون فوتبال

4- سوء مدیریت و تصمیمات خلاف قانون روسای وقت سازمان تربیت‌بدنی

5- سوء مدیریت رئیس فعلی فدراسیون فوتبال

6- تامین بودجه فوتبال از بیت‌المال و سرمایه عمومی کشور و عدم نظارت بر نحوه هزینه‌ها

7- سهم‌خواهی جریانات سیاسی از فوتبال

8- عدم نظارت بر عملکرد مدیران

9- افزایش بی‌رویه نرخ دستمزد مربیان و بازیکنان

10- نقض مقررات و قوانین توسط بعضی از مدیران فدراسیون

11- عملکرد سوء بعضی از رسانه‌ها و آلودگی مدیران و دست‌اندرکاران آنها به روابط مالی ناسالم

12- عملکرد ضعیف و توأم با تبعیض ارکان قضایی فدراسیون

13- استنکاف برخی از مسئولان از خصوصی‌سازی باشگاه‌ها

14- اعمال نفوذ یا عدم اجراء احکام قطعی در بعضی از پرونده‌های مهم

15- تاخیر و تعلل مراجع نظارتی، انتظامی، امنیتی و قضایی در کشف و برخورد با فساد

16- انتصاب اشخاص فاقد تخصص در سمت‌های مدیریتی فدراسیون و هیات مدیره و مدیران عامل باشگاه‌ها توسط مجمع عمومی فدراسیون، وزارت ورزش و جوانان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیروهای نظامی و انتظامی.

از نقل و انتقالات به عنوان عنصر تعیین کننده سرنوشت تیم ها یاد می شود. در فوتبالی که تیم ها به فکر پرورش استعدادها نیستند، تعداد مشخص بازیکن معروف و سرنوشت ساز وجود دارند که مدیران و مربیان برای دستیابی به آنها هر امکانی را فراهم می کنند. به عقیده مدیران عامل بزرگترین باشگاه های کشور، بهترین بازیکن ایران بیش از 500 میلیون تومان نمی ارزد، ولی تیم های وابسته به بودجه بیت المال، برای به دست آوردن آنها در یک رقابت کاغذ –که معمولاً کارچاق کن ها، رسانه ها و واسطه ها پشت آن هستند تا دو میلیارد تومان پرداخت می کنند.

در فوتبال ایران، چهار گروه با روشهای مختلف در نقل و انتقال بازیکنان و مربیان فعالیت می‌کنند:

الف- مدیران عامل برخی از باشگاه‌ها: در این حالت، مدیر عامل شخصاً با بازیکنان قرارداد منعقد می کند که با توجه به عدم آشنایی اکثر مدیران عامل با مسائل فنی، احتمال خریدهای نادرست و حیف و میل بودجه عمومی وجود داشته و بر اساس ادعای اهالی فوتبال، معمولاً دلال ها، کارچاق کن ها و حتی برخی مربیان از این فضا نهایت سوء استفاده را می برند و بعضاً بازیکنان ناکارآمد با رقمهای میلیاردی، بدون بازدهی فنی جذب باشگاه ها می‌شوند.

ب- مذاکره و پذیرش بازیکن از طریق مربیان: در این روش مربی با بازیکنان مورد نیاز خود وارد مذاکره می شود. پس از توافق، وی را جهت انعقاد قرارداد نزد مدیرعامل هدایت می نماید. در گزارش مراجع رسمی، به اخذ پورسانت توسط برخی از مربیان در این مقطع اشاره شده است که اظهارات متعدد اهالی فوتبال –که مضبوط و مکتوب در سوابق پرونده است- بر این امر صحه می گذارد تا جایی که رد پای برخی مربیان شناخته شده و مجریان برنامه های ورزشی نیز در آن دیده می شود که نیاز به بررسی دقیق تر دیوان محاسبات کشور و در برخی موارد رسیدگی قضایی دارد.

ج- جذب مربی و بازیکن از طریق مدیر برنامه: این روش در فوتبال روز دنیا به عنوان روش حرفه ای شناخته شده است. مدیران برنامه مربیان یا بازیکنان با اختیاراتی که از فعالین این حوزه دارند با باشگاه ها مذاکره و پس از توافق، رسماً قرارداد منعقد می شود و درصدی که مصوب فدراسیون بین المللی (فیفا) فدراسیون فوتبال ایران است به عنوان حق الوکاله یا حق العمل دریافت می نمایند. به دلیل وجود نظارت، این بخش کمترین حاشیه ها را در نقل و انتقالات بازیکنان به دنبال دارند.

نکته: در گزارش های واصله، اعلام شده است که فدراسیون فوتبال ایران در بعضی از موارد برای اشخاص مورد نظر خود پروانه صادر نموده و از روابط ناسالم یکی از مدیران برنامه با یکی از مدیران حلقه اول فدراسیون، موضوعات مهمی اعلام شده است که قابلیت رسیدگی در دیوان محاسبات کشور و دستگاه قضا را دارد.

د- نقل و انتقال مربیان و بازیکنان توسط کارچاق کن ها؛ در کنار کارگزاران رسمی (ایجنت ها)، گروه های دیگری نیز وجود دارد که کارگزار رسمی نقل و انتقال نیستند اما با توجه به قدرت لابی گری و ارتباطات با رسانه ها و در تبانی با برخی مدیران و مربیان، قدرت بالایی در نقل و انتقالات پیدا کرده اند. مطابق گزارش مراجع رسمی، برخی خبرنگاران، مدیران و صاحبان امتیاز روزنامه ها، عوامل فعال در فضای مجازی به ویژه سایت های ورزشی، پرسنل سازمان لیگ، بازیکنان، مربیان و داوران بازنشسته فوتبال فعالیت دارند. چند تن از مربیان فوتبال در اظهارات خود، به واسطه گری غیر مستقیم اما معنی دار برخی از مسئولان میانی و کارکنان فدراسیون، در معرفی بازیکنان به مدیران عامل باشگاه ها و اخذ مبالغی تا 50.000 دلار اشاره کرده اند.

در همین راستا چند سال قبل از سوی دادگاه انقلاب 5 نفر از عوامل رسانه ها دستگیر که از سوی محاکم عمومی و انقلاب تهران، حکم محکومیت آنان صادر گردید که با توجه به نوع محکومیت مبنی بر پرداخت جریمه نقدی، اینگونه احکام بازدارنده نخواهد بود. (مشخصات افراد در سوابق محفوظ است).

نکته 1: در فصل جاری و در رده لیگ برتر، حدود 149 بازیکن از تیم های مختلف منفک و 161 بازیکن قرارداد جدید منعقد نموده اند که این تعداد نقل و انتقال در فوتبال دنیا کم سابقه است. نتیجه این امر جابجایی میلیاردها تومان وجه نقد، افزایش بی رویه نرخ بازیکن، تحصیل درآمد نامشروع توسط کارچاق کن ها و بعضی از اشخاص فاسد فعال در سمت های مختلف ورزش فوتبال می باشد.

نکته 2: در فصل نقل و انتقالات 1392-1393، باشگاه های مختلف با 160 بازیکن قرارداد منعقد نمودند که در طول فصل، این بازیکنان هر کدام کمتر از 200 دقیقه در مسابقات حضور داشتند و مجموع قراردادهای منعقده با این گروه بازیکنان، حدود یکصد و هشتاد میلیارد ریال است!.

بر اساس اظهارات متعدد اصحاب فوتبال در کمیسیون اصل 90 برخی از مسوولان فدراسیون، برای این که ردی از خود برجا نگذارند با استفاده از دلالان غیر رسمی در نقل و انتقالات نقش دارند. سرپرست یکی از باشگاه ها در خصوص روش این کارچاق کن ها می گوید که این افراد معمولاً شماره مربیان سرشناس را به شکل غیر واقعی در تلفن همراه خود ثبت می کنند و حین مذاکرات، با قرار قبلی شخص تعیین شده زنگ می زند و برخلاف واقع می گویند فلانی است و نرخ را بالا می برند و یا بعضی از بازیکنان و مربیان به مجالس لهو و لعو برده و از آنها فیلم می گیرند و نهایتاً از این طریق سوء استفاده می کنند.

به عنوان نمونه در گزارشی آمده است که مدیرعامل یک باشگاه نیمه دولتی که هیچ سابقه ای در فوتبال نداشت، تحت تاثیر فضایی که اطرافیان و رسانه ها و کارچاق کن ها برایش ساخته بودند، برای به دست آوردن بازیکنی که معمولی بود، حاضر شد مبلغ 100 میلیون تومان به باشگاه و شخص مدیر عامل، خارج از چارچوب قراردادهای قانونی بپردازد تا رضایت نامه آن بازیکن معمولی صادر شود.

** داوود معصوم دوست ( مربی تیم های پایه)

داوود معصوم دوست در خصوص فساد موجود در آکادمی های فوتبال بیان کرد: یکی از ارکان اصلی آموزش و پرورش ستاره ها، استعدادیابی و رشد صحیح ریشه های فوتبال است. اولین مربی بیشترین تاثیر را بر روی فرد داشته است؛ آموزش فوتبال از سنین 5-6 سال شروع شده و مانند معلم کلاس اول بیشترین تاثیر را می گذارد. اگر آموزش صحیح از سنین پایین آغاز شود شاکله ی یک بازیکن خوب ساخته شده که در نهایت می تواند کمک فراوانی به پیشرفت فوتبال کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: من حدود 10 سال است مربی پایه ها هستم و در کار من بحث استعدادیابی است که مطرح است، من و همکارانم علاوه بر آموزش صحیح موظف هستیم افرادی که از هوش فوتبالی بالایی برخودارند را حمایت کنیم تا به پدیده ها تبدیل شوند. اما متاسفانه برخی از این موقعیت شان سو استفاده کرده و از وظیفه خود دور می شوند. مربیان پایه به بهانه های مختلف یا آکادمی های غیر حرفه ای و غیر استاندارد با گرفتن مبالغ هنگفت از خانواده هایی از قشر خاص به آن ها وعده حضور در تیم های بزرگ مثل پرسپولیس را می دهند، پول هایی که خرج می شود و هیچ ثمره ای در بر نخواهد داشت.

مربی پایه های تیم فوتبال پرسپولیس در خصوص مدارس فوتبال نیز عنوان کرد: در چند سال اخیر آکادمی هایی افتتاح شده اند که از کیفیت بالایی برخورداند و برای رشد ورزش کشور خدماتی ارائه می دهند بدون هیچ چشم داشتی، تنها شهریه مصوب گرفته می شود. وجود کلینک و دکتر، برنامه غذایی صحیح، بدنسازی و زمین چمن استاندارد از اصلی ترین کارهایی است که یک آکادمی موظف است آن ها را برای متقاضیان محیا کند.

وی در خاتمه بیان کرد: امیدوارم با تلاش مسوولان و حرفه ای شدن فوتبال دیگر شاهد فساد در این رشته پرطرفدار نباشیم. دوست دارم روزی برسد تیم های پایتخت نیازی به خرید بازیکن نداشته باشند و ستاره ها را خودشان پرورش دهند.

** ضیا عربشاهی: ( مربی تیم های پایه)

ضیاء عربشاهی در خصوص فساد فوتبال در پایه های فوتبال به خبرنگار ایسکانیوز گفت: متاسفانه فساد در فوتبال ما موج می زند ، از نونهالان گرفته تا پیشکسوتان. اما امروز نگاهی اختصاصی تر به پایه ها خواهیم داشت. نفر اول فساد در فوتبال مربیان هستند که گاهی حق را ناحق می کنند؛ مربی باید اون نفرات برتر را انتخاب کند نه کسی که پول بیشتری می دهد! من چندین سال است مربی پایه ها هستم، پیشنهادات زیادی هم داشتم اما سعی کردم حق کسی را ضایع نکنم. کار کردن در دوتیم فوتبال پایتخت به مراتب سخت تر است، برای خراب کردن از هر ترفندی استفاده می کنند. ولی درکل مربیان ما شان و منزلتشان خیلی بالاست و نباید دچار چنین حواشی فاسدی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما آکادمی های خصوصی زیادی در کشور داریم، جایی که هیچ نظارت درستی بر آن ها نیست به راحتی می شود منبع فساد و حضور دلالان؛ اگر هیات فوتبال استان برنامه ریزی هوشمندانه ای داشته باشد و چندین آکادمی با نظارت صحیح تاسیس کند که مانند مدارس غیر انتفاهی شهریه دریافت کند و در عوض امکاناتی از قبیل زمین بازی، لباس ورزشی مناسب، ایاب و ذهاب و... را در اختیار متقاضیان قرار دهد؛ به این صورت می شود پدیده وستاره های فردا را ساخت.

** مهدی رضایی ( مدیر آکادمی فوتبال)

مهدی رضایی درخصوص فساد فوتبال در تیم های پایه عنوان کرد: در جای جای فوتبال فساد وجود دارد و مدارس فوتبال نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما پرورش آن بستگی به من مدیر دارد که به کارم با چه دیدی نگاه کنم، اگر تمرکز من فقط بر روی درآمدزایی باشد و هدف از برگزاری این کلاس ها پرکردن حساب بانکی باشد در حق ورزش کشورم ظلم کرده ام. این که شخصی برای درآمدزایی ورزش را ترویج می دهد کار بدی نیست، اما ای کاش نفس کار هم درست باشد؛ در هر کار آرمان هایی وجود دارد که با احترام به آن ها می شود موفق تر بود. از دل همین کلاس ها می شود ستاره های فردا و ملی پوشان مطرح را پرورش داد و سطح فوتبال ایران را بالا برد.

وی ادامه داد: از فدراسیون فوتبال در در راس است تا هیات فوتبال، سازمان لیگ، باشگاه ها، آکادمی ها و حتی حوزه ها فساد وجود دارد. در سال های گذشته دلال هایی وجود داشتند که با زد و بندهای خود بازیکنان را جابه جا کرده و عاملان اصلی فساد به شما می آمدند. اما امروز دلالی وجود ندارد، دلان خود مدیرعاملان و مربیان هستند! آن ها بدون واسطه بازیکن جابه جا می کنند و درصدش می گیرند.

مدیر آکادمی فوتبال افزود: بعد از مدیران و مربیان کار دست خود بازیکنان است. آن ها در تیم برای خودشان گروهی 5-6 نفره تشکیل می دهند و مربی و سرمربی را عوض می کنند! در این فوتبال هیچ چیز سرجای خودش نیست. همه به دنبال سو استفاده و گرفتن اشتباه از بالا دست خود هستند تا جایشان را بگیرند.

** افشاگری ها:

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز افشاگری هایی کرد که البته برای ادعاهایش مدارکی را در اختیار ایسکانیوز قرار داد و ما این آمادگی را داریم که اگر نفراتی که از آنها اسم برده شده قصد تکذیب مطالب زیر را داشته باشند ، مدارک خود را در معرض دید مخاطبان ایسکانیوز قرار دهیم. در ادامه بخوانید: (برای حفظ حریم اشخاص از مخفف نام ها استفاده شده است.)

** تیم ملی نونهالان دوران آقای صالح، از 22 بازیکنی که به مشهد اعزام شدند، تنها 2 بازیکن سالم بودند، علیرضا انصاری و علی شاهانی. ا.م بازیکن افغانی کاپیتان تیم ملی نونهال ایران بود دیگر فساد از این بیشتر! این آقا از کرمان وارد ایران شده بود و شناسنامه هم نداشت، مرزها که باز شد رفت آلمان پناهنده شد.

** م.م به واسطه پدر وکلیش شده بود کریستیانو رونالدو و همه یه جوره خاصی هواش رو داشتن، پیگیر سن و سال که شدیم آقا متولد 76/07/16 با بچه های 79 بازی می کرد! بازیکن سال اول جوانان بود با نونهالان بازی می‌کرد.

** یکسری بازیکنان امثال ذ.ک، ک.و، م.ن شد 6؛ گرید 6 یعنی 20 سال با بچه های 14 ساله بازی می‌کردند، در همان موفق بعد جنگ راه آهن و پیکان بود که پیکانی ها سقوط کردند و برای ارام کردن آن ها با نامه ای به امضای علیرضا اسدی این بازیکنان به پایه های این تیم منتقل شدند!

** ح.آ از کجا آمد؟ به سرمربی می گویند بازیکنان تیم ملی است، به اردو هم دعوت نشده بود ! کجای فوتبال در لیست 18 نفره 2 گلر روی نیمکت می نشیند؟ ببنید پشت سر آقای ا.د در چه کسی است!

** آقای سرمربی ا.ق سالی 6-7 بازیکن سهمیه دارد. همه مربی‌های ما از سهمیه های خود بهره می برند و با توجه به درصدشان بازیکن جذب می کنند. با جرات می گویم تنها مربی که بازیکنانش را واقعاً سلیقه ای و بدون در نظر گرفتن دلال انتخاب می کند علی دایی است.

** یکی از تیم های ملی پایه ، ا.ا که پدرش تاجر چین است، وقتی میگوییم این بازیکن در حد تیم ملی نیست آقایان از بالا می گویند به این یک نفر کاری نداشته باش، پدرش خرج تیم ملی پایه ها را می‌دهد!

** همین امسال لیدرای یکی از تیم های پایتخت بعد از دیدار آسیایی 150 موبایل می‌آورند که در گمرک ایران گیر می‌کنند؛ یکی از اعضای محترم کادر فنی که گنده آن تیم هم هست است ضامن آنها می‌شود که آزاد شوند.

** در دیدارهای تیم ملی از لیدرهای اعزامی امضای می گیرند در عوض گرفتن 100 دلار، بعد کاشف به عمل می آید 100 دلار روی کاغذ شده 800 دلار، به نام لیدر و به کام آقایان!

** جام جهانی برزیل، آقایانی که خودشان را می‌فروشند به یک سفر می‌روند! از 1500 دلاری که باید به لیدرها پاداش می‌دادند، نفری 500 دلار بدون آب و غذا دادند و بعد موجودی حساب یکی از آقایان 17 میلیارد می شود!

** یکی از تیم های پرطرفدار سال گذشته بازیکن آورده است با مبلغ قرارداد 3هزار دلار، ولی پایش که به ایران رسید شد 1 میلیارد تومان!

** بازیکن‌های درجه دوم هستند که قرارداد 500 میلیون تومانی امضا می کنند، ولی 20 درصد از آن قرارداد را می‌گیرند؛ 80 درصد بین مدیرعامل و دلال‌ها و مربیان تقسیم می‌شود!

** کمیته اخلاق، کمیته انضباطی، حراست فیزیکی فدراسیون عملکرد درستی ندارند؛ در دوره ای یکی از معاونت‌های حراست فیزیکی در قهوه خانه‌های غرب تهران بلیط های وی آی پی می‌فروخت!چه کسی جلوی او را گرفت؟ تنها فدراسیونی که دیدم صحیح و سالم است و همه درست کارشان را انجام می دهند، دوره محمد دادگان بود.

این ها شاید 1هزارم فساد این فوتبال باشد، مستنداتی است که رو می‌شود ولی چه فایده‌ای دارد؟ کسی نیست که بخواهد جلوی آن ها را بگیرد. فوتبال ما به امثال محمد دادگان و علی دایی احتیاج دارد.

602

کد خبر: 785717

وب گردی

وب گردی