عربستان، امارات و بحرین ناقضان آزادی بیان

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: عربستان، امارات و بحرین در جریان اقدامات مداومشان علیه قطر به طور گسترده ای حقوق شهروندان را نقض می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی «العربی الجدید»، سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: عربستان، امارات و بحرین در جریان اقدامات مداومشان علیه قطر به طور گسترده ای حقوق شهروندان خود و شهروندان کشورهای دیگر را نقض می کنند.

این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد: این سه کشور به بهانه تحریم قطر، زندگی هزاران تن از ساکنان کشورهای عربی خلیج [فارس] را کنترل و به متلاشی کردن خانواده ها ، نابود کردن روال عادی زندگی و راههای کسب معیشت اقدام می کنند.

این گزارش به مجموعه مصاحبه های کارشناسان سازمان عفو بین الملل با دهها تن از کسانی استناد کرده است که حقوقشان با اعمال تحریم این کشورها علیه قطر نقض شده است.
جیمز لینچ معاون برنامه مسائل بین‌المللی سازمان عفو بین الملل که هفته گذشته به دوحه سفر کرده بود گفت: این اقدامات ریشه ای در عمل تاثیرات وحشتناکی داشته است و کودکان را از والدین و همسران را از یکدیگر جدا می کند. مردم نقاط مختلف منطقه، نه فقط اتباع قطر، بلکه حتی افرادی که تابعیت کشورهایی را دارند که به این اقدامات دست می زنند ممکن است مشاغل خود را از دست بدهند و مسئله آموزش و ادامه تحصیل آنان نیز متوقف شود. این سه کشور باید تضمین کنند که اقداماتشان منجر به نقض حقوق بشر نخواهد شد.
سازمان عفو بین الملل در ادامه با اشاره به اینکه مردم در صورت انتقاد از این اقدامات به شدت مجازات خواهند شد آورده است: برخی تصمیمات این سه کشور ضربه جدیدی به آزادی بیان در کشورهای عربی خلیج [فارس] است.
این سازمان در این گزارش به موارد متعددی از خانواده هایی که از هم پاشیده است، کودکانی که از پدر و مادرشان جدا شده اند، کسانی که پس از سالهای طولانی کارشان را از دست داده اند و دانشجویان قطری که به سبب حضور در این کشورها موفق به تکمیل تحصیلات خود نشده اند استناد کرده است.
سازمان عفو بین الملل همچنین در گزارشی که منتشر کرد به مجموعه شهادت های (افراد) استناد کرده است که انواع مختلف نقض [حقوق بشر] را ثابت می کرد. به عنوان مثال یکی از سعودیها که در دوحه زندگی می کند و همسر او قطری است گفت نمی تواند با مادرش که در بیمارستان بستری و به بیماری خطرناکی مبتلاست ملاقات کند زیرا اگر او به عربستان برود کشورش دوباره به وی اجازه نخواهد داد که به قطر و پیش همسر و فرزندانش بازگردد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

305

کد خبر: 785867

وب گردی

وب گردی