تنش های میان کشورهای خلیج فارس به کدام سمت و سو می رود؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید این حق هر کشوری است که سیاستهای خودش را بر اساس منافع ملی خودش تنظیم کند؛ هر کشوری که سیاستش با اسرائیل و آمریکا همسو نیست به عنوان کشور حامی تروریسم تلقی می شود و تلاش آمریکا این است که یک محور عبری-عربی علیه محور مقاومت ایجاد کند اما این امر با توجه به وجود اختلاف میان قطر و عربستان امکانپذیر نیست.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز ضمن اشاره به اینکه قطر طی 36 سال گذشته به عنوان عامل تعادل رفتار عربستان با ایران بوده است، گفت: اختلافات قطر و عربستان سعودی به عنوان دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، یک سلسله اختلافات ریشه ای و عمیق است. از سال 1981 که شورای همکاری خلیج فارس شکل گرفت، اهداف این شورا، هماهنگی سیاستهای شش کشور عضو با موضوع جنگ عراق علیه ایران بوده که این شورا در کنار رژیم صدام در طول 8 سال جنگ تحمیلی قرار داشت. اما برخی کشورها مانند قطر، پادشاهی عمان و تا اندازه ای کویت سعی کردند سیاستهای متعادلی را با ایران داشته باشند.

اختلافات قطر و عربستان ریشه ای و جدی است

وی اظهار داشت: از آنجایی که قطر به عنوان کشوری که اشتراکاتی با ایران در حوزه انرژی فلات قاره در خلیج فارس دارد سعی کرد طی 36 سال گذشته به عنوان عامل تعادل رفتار عربستان با ایران عمل کند. به همین دلیل دیدگاه های عربستان و قطر پیرامون ایران و محور مقاومت در طول سالهای گذشته افزایش یافت.

هانی زاده افزود: با توجه به سفر اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض و شکل گیری یک ناتوی عبری-عربی در مقابل ایران و محور مقاومت، قطر هم خودش را از عربستان و کشورهایی که در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند، جدا کرد و به همین دلیل عربستان سعودی سعی کرد که قطر را تحت فشار قرار دهد که در واقع از ایران و از نزدیک شدن به ایران خودداری کند. هر چند باید گفت این اختلاف ها اختلافات کاملا جدی و ریشه ای است.

امکان متلاشی شدن شورای همکاری خلیج فارس

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه امروز قطر به شدت از طرف ائتلاف سعودی، بحرینی و اماراتی تحت فشار قرار دارد، گفت: درحالی که پادشاهی عمان و کویت به عنوان دو کشوری که عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند، سیاست متفاوتی را اتخاذ می کنند، به نظر می رسد شورای همکاری خلیج فارس به دلیل صف آرایی جدید و قطب بندی هایی که به وجود آمده ممکن است متلاشی شود.

سناریوهای پیش روی قطر

وی افزود: گزینه و گمانه زنی هایی که وجود دارد این است که در حقیقت در آینده یا اینکه قطر باید تحت پوشش سیاست های عربستان قرار بگیرد که این امر قابل قبول نیست یا اینکه با آمریکا یک قرارداد چند صد میلیارد تومانی خرید سلاح مانند آنچه بین آمریکا و عربستان اتفاق افتاد صورت دهد تا مساله اختلافات را به پایان برساند و در واقع موجب بشود که عربستان به دیدگاه قطر نزدیک شود. در روی دیگر یا اینکه قطر مجبور می شود به سمت ایران و محور مقاومت متمایل بشود و یک ائتلاف جدید را با شرکت ایران ، ترکیه، روسیه و عراق و همچنین یمن و سوریه تشکیل بدهد تا در مقابل زیاده خواهی عربستان ایستادگی کنند.

آمریکا می خواهد یک محور عبری-عربی علیه محور مقاومت ایجاد کند

هانی زاده ادامه داد: سفر ترامپ به ریاض صرفا برای چند هدف صورت گرفت؛ امضای یک قرارداد 500 میلیارد دلاری با عربستان سعودی برای فروش اسلحه، که این بزرگترین رقم فروش سلاح از سوی آمریکا به یک کشور عربی بوده است و همچنین ایجاد یک رابطه تنگاتنگ بین ریاض و تلاویو بود که در واقع سفر دونالد ترامپ از ریاض به تلاویو در چارچوب همین امر قرار داشت. لذا فشار آمریکا الان این است که یک محور عبری عربی علیه محور مقاومت ایجاد کند ولی به هر حال این امر با توجه به وجود اختلاف میان قطر و عربستان امکانپذیر نیست ولی به هر حال عربستان اکنون به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فشار وارد می آورد که به صورت علنی و آشکار روابط خودشان را با اسرائیل علنی سازند و بیشتر کنند به همین دلیل عربستان تلاشش بر این است که یک مجموعه اسرائیلی عربی را علیه محور مقاومت تشکیل بدهند.

این حق قطر است که سیاست های خودش را برا اساس منافع ملی اش تنظیم کند

وی تصریح کرد: اتهاماتی که به قطر زده می شود اتهامات کاملا باطلی است. در حقیقت قطر از حماس و جهاد اسلامی و حزب الله دفاع می کند. این حق هر کشوری است که سیاستهای خودش را برا اساس منافع ملی خودش تنظیم بکند اما از آنجا که آمریکایی ها فشار می آوردند که قطری ها از تروریست حمایت می کنند، اتهام زنی ها علیه قطر تشدید شده است. کشوری که با گروهک های تروریستی هماهنگ است و به آنها کمک مالی می کند عربستان است نه قطر. لذا این اتهام زنی ها اتهام زنی های باطلی هست. هر کشوری که سیاستش با اسرائیل و آمریکا همسو نیست به عنوان کشور حامی تروریسم تلقی می شود.

وی با بیان اینکه عربستان اساسا حامی تروریسم است ادامه داد: عربستان چون جزئی از کشورهای همسو با آمریکا تلقی می شود، در مقابل تروریسم قرار می گیرد در حالی که عربستان عامل تمام تروریسم منطقه و جهان است و در حقیقت کمک کننده مالی این گروهک های تروریستی ، چه داعش، چه النصره، القاعده و... همه این ها جزئی از ساختار فکری عربستان است لذا اتهام زنی های آنها باطل است. مساله تروریسم واژه ای مبهم است که آمریکا براساس منافع خودشان تفسیر می کند و نگاه دو گانه ای به پدیده تروریسم دارد .

عربستان می خواهد سیاستهای خودش را به قطر تحمیل کند

هانی زاده تصریح کرد: عربستان سعی می کند که قطر را کنترل کند. قطر که سیاست جداگانه ای دارد، عربستان سعی دارد او را جزء مجموعه خودش قرار بدهد و سیاستهای خودش را به قطر تحمیل کند. قطر از اخوان المسلمین و حماس و جهاد اسلام و حزب الله حمایت می کند، عربستان سعی می کند این کشور را جدا بکند و کشور را در مقابل ایران قرار بدهد اما در هر حال قطر سیاست کاملا مستقلی دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه اگر قرار است میانجیگری صورت بگیرد باید عربستان تعدیل بشود گفت: عربستان نباید سیاستهای خودش را در سایر کشورهای منطقه تحمیل کند . ریاض از تلاویو و واشنگتن دستور می گیرد و این دستورات را به سایر کشورهای منطقه تحمیل می کند در حالی که هر کشوری بر اساس منافع ملی خودش سیاست خودش را تعریف می کند و عربستان حق ندارد که این سیاستها را بر دیگران تحمیل کند. لذا عربستان باید از دخالت در امور کشورهای منطقه خودداری کند و سیاستی داشته باشد که براساس منافع خودش حرکت کند نه اینکه براساس منافع آمریکا و اسرائیل .

عربستان برای وحدت جهان اسلام خطرناک تر از رژیم صهیونیستی است

هانی زاده با بیان اینکه عربستان یک کشوری است که برای وحدت اسلامی و جهان عربی یک کشور خطرناک و حتی خطرناک تر از رژیم صهیونیستی است گفت: ریاض با داشتن ثروت کلان، کشورهای فقیر منطقه را خریداری می کند و آنها را به دامان اسرائیل می اندازد و نقش کلیدی به اسرائیل می دهد. یعنی عربستان برای اینکه کلید طلایی خاورمیانه را در اختیار اسرائیل قرار دهد سعی میکند سایر کشورهای مستقل منطقه را تحت فشار قرار دهد؛ اما الان منطقه با گذشته تفاوت کرده و هیچ کشوری حاضر نیست با اسرائیل بدون حل مشکل مساله فلسطین رابطه برقرار کند.

وی در پایان با اشاره به سفر دونالد ترامپ به ریاض گفت: در واقع این سفر جایزه ایی است که به حامیان تروریسم به جهان داده و در حقیقت آمریکا با قرارداد 500 میلیارد دلاری نشان داد، مساله تروریسم اهمیتی برای آمریکا ندارد و آنچه که اهمیت دارد منافع اقتصادی است که عربستان به عنوان گاو شیرده در خدمت اهداف آمریکا قرار گرفته است.

305/300

کد خبر: 785875

وب گردی

وب گردی