مرگ ناشی ازآلودگی هوا درتهران از8 هزار به 5 هزار نفر درسال رسید

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:تا سال ٩٢ در تهران سالانه بیش از هشت هزار مرگ مرتبط با آلودگی هوا داشتیم که اکنون به پنج هزار تا پنج هزار و ٥٠٠ مورد در سال رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، سعید متصدی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست افزود: کاهش سه هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا در سال با اقدامات صورت گرفته میسر شد اما باید تلاش کنیم به صفر برسد.
او اظهار کرد:این میزان کاهش نتیجه شروع عملیات سلامت محور و کاهش مرگ و میر سازمان حفاظت محیط زیست است که نتیجه بسیار خوبی به همراه داشته است.
متصدی گفت:دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود برنامه های محیط زیستی را سرلوحه کارهای خود قرار داده از این رو موفقیت های خوبی چه در عرصه ملی و چه جهانی به دست آورده ایم.
او با اشاره به اینکه معاونت انسانی سازمان محیط زیست از نیمه دوم سال ٩٢ فعالیت های خود را بر اساس برنامه ای منسجم و مدون آغاز کرد گفت: تقویت برنامه های بین بخشی میان سمن ها و ادارات دولتی، توسعه دیدگاه های سلامت محور و کاهش مرگ و میر، شاخص گذاری فرایند ها بر اساس دستورالعمل ها و حرکت همگام با جامعه جهانی و بهره گیری از فناوری در راستای حفظ محیط زیست راهبردهای معاونت است که به بیش از ٩٠ درصد از این راهبردها و فعالیت ها دست یافته ایم.

مدیریت ارزیابی زیست محیطی پروژه ها
متصدی تاکید کرد: در این دوره ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه ها با تمام توان علمی، دانشگاهی و مراکز تخصصی مدیریت می شود.
وی گفت: تمام گزارش های ارزیابی زیست محیطی انجام شده توان مقایسه با گزارش های مشابه خارجی دارند، فرایند ارزیابی این گزارش ها بسیار مهم است و مانند کشورهای دیگر کاملا بر اساس الگوهای علمی انجام می شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تمام پروژه های توسعه ای کشور در دولت یازدهم حتما گزارش ارزیابی زیست محیطی گرفته اند و هیچ پروژه ای بدون گزارش ارزیابی شروع نشده است.
وی ادامه داد: ١٦٩ پروژه فاقد گزارش ارزیابی زیست محیطی از دولت قبل به ما رسیده از جمله سدسازی، فعالیت های نفتی، گازی، صنایع، ذوب فلزات ، راه سازی ، برق و نیروگاه بدون هیچ ملاحظه زیست محیطی اجرا شده اند.

برقراری تعامل سازنده میان بخش خصوصی و دولتی
متصدی گفت:برقراری تعامل سازنده میان بخش خصوصی و دولتی یکی دیگر ازاقدامات دولت در بخش محیط زیست بود که براین اساس شاهد رصد سمن های محیط زیستی زیادی در کشورهستیم.این تعامل در راستای شفاف سازی و جلب مشارکت جوامع و دستگاهای دولتی با هم است .
اوادامه داد: یکی از اقدامات در این بخش، راه اندازی سیستم پایش جامع و آنلاین هوا در سازمان محیط زیست است که مردم در هر نقطه از کشور با مراجعه به آن می توانند از وضعیت هوای محل زندگی خود مطلع شوند.

تهیه سه سند ملی و جهانی مقابله با تغییر اقلیم
متصدی گفت: در خصوص حرکت هوشمندانه و همگام با جامعه جهانی در خصوص مقابله بازتغییر اقلیم و گرد و غبار گام های خوبی برداشته ایم.
وی به تدوین سندهایی در خصوص مقابله با تغییر اقلیم و گردو غبار اشاره کرد و افزود: تدوین سه سند شامل سند ملی راهبردی تغییر اقلیم کشور، سند مشارکت داوطلبانه کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سند اقتصاد کم کربن سه سند مهم تهیه شده در این زمینه است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: امروز دنیا همگام با جامعه جهانی آماده هر گونه همکاری برای مقابله با تغییر اقلیم و اثرات آن است.

بهره گیری از فناوری های سازگار با محیط زیست
متصدی گفت: امروز فقط به صنعتی در کشور مجوز داده می شود که به روز و سازگار با محیط زیست باشد، از سال 92 و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به هیچ نیروگاهی با راندمان زیر 50 درصد مجوز نداده ایم و هر نیروگاهی که مجوز گرفته دارای توربین هایی از کلاس F است که راندمان بالای 85 درصد دارد.
او افزود: همچنین صنایعی که از سال 92 تاکنون مجوز دریافت کرده اند دارای کمترین میزان مصرف آب هستند، سعی کردیم منابع کشور را به بهترین شکل ممکن برای آیندگان حفظ کنیم، هدف اصلی تصفیه خانه ها در شهرک های صنعتی بازچرخانی آب و بازگشت دوباره به چرخه مصرف است.

پدیده گرد و غبار قابل کنترل است
وی اظهار کرد: یکی از موفق ترین فعالیت ها برای مقابله با گرد و غبار در دولت یازدهم صورت گرفته است ، برخی می گفتند این پدیده قابل کنترل نیست اما ما می گوییم قابل کنترل اما زمانبر است.
متصدی افزود: آبگیری 80 درصد تالاب هورالعظیم در خوزستان، پخش سیلاب و درختکاری در 40 هزار هکتار از کانون های گرد و غبار، مالچ پاشی و درختکاری 6 تا هشت هزار هکتار از اراضی خوزستان، احیای برخی تالاب ها که بهتر است بگوییم برای استخراج نفت خشک کرده بودند، اخذ چهار قطعنامه از سازمان ملل برای مقابله با گرد و غبار و جلب مشارکت کشورهای منطقه و جهان برخی اقدامات دولت یازدهم برای مقابله با پدیده گرد و غبار است.
او ادامه داد: همچنین اقدامات زیادی مانند استاندارد کردن سوخت هم بنزین و هم گازوییل، حذف بنزین پتروشیمی، توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 در کلانشهرها، کنترل بخارات بنزین، ارتقای استاندارد خودروها، ایجاد سیستم معاینه فنی یکپارچه و کاهش میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها از 45 درصد به هشت درصد و سال 96 صفر درصد برخی از اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا است.

برگزاری اجلاس جهانی مقابله با گرد و غبار
متصدی گفت: ماه آینده نخستین اجلاس سازمان ملل درباره پدیده گرد و غبار با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور متخصصان مختلف از کشورهای جهان با هدف رسیدن به مشارکت برای کاهش گرد و غبار در منطقه و جهان در ایران برگزار می شود که این نشاندهنده عزم دولت برای مقابله با این پدیده است.

الزام به ایجاد واحدهای HSE
او اظهار کرد: تمام پروژه هایی که ارزیابی زیست محیطی آنها مورد قبول سازمان محیط زیست قرار گرفته و عملیات اجرایی آنها آغاز شده موظف به ایجاد واحد ایمنی ، بهداشت، محیط زیست ( HSE ) شده اند ، همچنین موظف شده اند گزارش کار درراستای ارزیابی زیست محیطی را باید به طور مداوم به سازمان محیط زیست ارائه دهند.
متصدی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست بر اجرای پروژه ها نظارت دقیق دارد گفت: در این راستا تاکنون سه پروژه های که ارزیابی زیست محیطی آنها مورد قبول سازمان بود اما در روند کار گزارش صحیح و قابل قبولی به سازمان ارائه نکردند متوقف شدند مانند پروژه خط لوله دماوند به امامزاده هاشم و فیروزکوه که به علت عدم توجه و رعایت ملاحظات زیست محیطی متوقف شد.

رتبه بندی دانشگاه های سبز و صنعت سبز
او گفت: برای اولین بار در دولت یازدهم هر ساله دانشگاه ها را بر اساس میزان مصرف کاغذ، کاهش میزان مصرف انرژی، آب و سوخت رتبه بندی می کنیم که سال گذشته سه دانشگاه به عنوان دانشگاه سبز معرفی شدند.
متصدی درباره صنعت افزود: تاکنون چهار دوره همایش صنعت برگزار کردیم و امروز مدرک سبز بودن صنایع در ایران با یک مدرک بین المللی برابری می کند ، مدارک صنایع سبز توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ( یونیدو ) و GIZ آلمان و سازمان محیط زیست امضا می شود.

تدوین سه لایحه زیست محیطی
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین سه لایحه زیست محیطی در کشور اشاره کرد و گفت: تدوین و تصویب لایحه هوای پاک، لایحه خاک که آماده ورود به صحن برای تصویب است و لایحه ارزیابی زیست محیطی که متاسفانه در دوره قبل مجلس شورای اسلامی به علت یک سری ندانم کاری ها کلیات آن رد شد که امیدواریم در این مجلس با درایتی که از نمایندگان سراغ داریم به تصویب برسد.
او افزود: در لایحه خاک مواردی مانند ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیکی ، کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی، استانداردسازی کالاها، تولید پسماند کمتر، جلوگیری از آلودگی آب و خاک دیده شده است.

دستورالعمل ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیکی در کمیسیون زیر بنایی دولت
متصدی گفت: دستورالعمل ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیکی تهیه و برای بررسی و بردن به صحن مجلس در کمیسیون زیر بنایی دولت قرار دارد.
او افزود: قرار است در جلسه ای مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت معدن تجارت تصمیم نهایی در مورد این دستورالعمل اخذ شود که امیدواریم این هفته یا هفته آینده این جلسه برگزار شود.

برقرار تعامل بین صنعت و محیط زیست
متصدی تاکید کرد: تلاش کردیم سازمان محیط زیست به گونه ای حرکت کند که چرخ های توسعه کشور همچنان بچرخد و در کنار آن محیط زیست نیز حفظ شود، این تعامل امروز برقرار شده است.
او اظهار کرد: سعی کردیم با استفاده از فناوری های نوین حفظ محیط زیست در فرایند توسعه کشور تسهیل شود که نتیجه آن اشغال ، توسعه و بالندگی محیط زیست بوده است که این همان توسعه پایدار است.
متصدی گفت: حرکت توسعه ای کشور و سیاست گذاری های مناسب برای دیپلماسی محیط زیست کشور جزو مسوولیت ها ما است ، ارتقای راندمان نیروگاهی کشور، کاهش میزان مصرف آب، بازچرخانی آب و عدم فشار به منابع طبیعی کشور با بازیافت روش هایی است که در دنیا مطرح است و ما نیز در کشور حال توسعه آنها هستیم.
او اظهار کرد: وقتی صحبت از اقتصاد کم کربن می شود یعنی آوردن محیط زیست به اقتصاد کشور ، یعنی می توان هم به توسعه دست یافت و هم اینکه محیط زیست را حفظ کرد.

گزارش یکساله وزارت نیرو درباره سد گتوند
متصدی درباره سد گتوند گفت: برای بررسی وضعیت سد گتوند کمیته ای متشکل از سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی تشکیل و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
او افزود: مسائلی مانند توده نمکی در سد، خروجی آب از کارون و میزان شوری کف مخزن سد از نظر علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و چند راه حل کوتاه مدت و بلند مدت ارائه شد که انتقال آب سد و ایجاد استخرهای تبخیری، انتقال آب به خلبج فارس که مورد تایید سازمان محیط زیست قرار نگرفت و ایجاد یک سیستم بای پاست و حتی تخریب شد نیز مطرح شد که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که وزارت نیرو برای مدت یک سال خروجی آب را کنترل کند.
متصدی ادامه داد: اکنون دیگر به پایان یک سال نزدیک شده ایم و وزارت نیرو باید گزارش یکساله خود در این زمینه را ارائه کند تا بعد از آن تصمیم نهایی اخذ شود.

704

کد خبر: 785956

وب گردی

وب گردی