حاشیه تهران از نظر امکانات بهداشتی و درمانی فقیر ترین منطقه کشور بود

وزیر بهداشت گفت: حاشیه تهران از نظر امکانات بهداشتی و درمانی فقیر ترین منطقه کشور بود که با تلاش سه دانشگاه علوم پزشکی تهران و با ساخت تخت های بیمارستانی جدید، به تدریج از محرومیت خارج می شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید حسن هاشمی عصر دیروز در آیین افتتاح بخش های جدید بیمارستان حضرت فاطمه(س) تهران، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از چالش های ابتدای دولت یازدهم، گرفتاری های خودساخته ای بود که دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادغام شده بود و انتزاع این دو دانشگاه بر عهده ما گذاشته شد.

وزیر بهداشت گفت: برخی افراد اصرار داشتند که ادغام این دو دانشگاه ادامه داشته باشد اما عقل و تدبیر حکم می کرد که دو دانشگاه از همدیگر جدا شوند و دکتر روحانی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی، حمایت های زیادی از این موضوع کرد.

دکتر هاشمی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران علیرغم آسیب هایی که دیده بود، در حال حاضر در مسیر ترقی و پیشرفت قرار گرفته و باید از همکارانمان در این دانشگاه در بخش های مختلف، تشکر کنم.

دعوا بر سر بیمارستان محب کوثر و حضرت فاطمه(س) و راهکار وزارت بهداشت

وزیر بهداشت با اشاره به اختلاف بین دانشگاه علوم پزشکی ایران و مجموعه محب در مورد بیمارستان حضرت فاطمه(س) در سالهای گذشته، خاطرنشان کرد: از سوی مجلس، دولت و قوه قضاییه در مورد اختلاف بر سر این بیمارستان، پیشنهادهای کاملا متناقضی ارایه می شد و عده ای به دنبال این بودند که بیمارستان حضرت فاطمه(س) وجود نداشته باشد و عده ای دیگر نیز به دنبال تخریب مجموعه محب بودند و خوشبختانه این اختلاف هم حل شد.

دکتر هاشمی یادآور شد: متولیان مجموعه محب پذیرفتند که بیمارستان حضرت فاطمه(س) و محب کوثر را بدون دریافت هیچ گونه وجهی به جز پرداخت وام اخذ شده، به وزارت بهداشت واگذار کنند و در نهایت این بیمارستانها به وزارت بهداشت منتقل شد

وی افزود: این بیمارستانها را به هیات امنای ارزی وزارت بهداشت واگذار کردیم و مقرر شد که علاوه بر این دو بیمارستان، بیمارستان دیگری در کاشان، مهدی کلینیک و پروژه 800 تختخوابی بیمارستان امام خمینی(ره) را اداره کند و نهایتا تحویل دانشگاه علوم پزشکی شود.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: برای اجرای پروژه های توسعه این بیمارستان شامل استقرار انبار، تاسیسات، پارکینگ، موتورخانه و ساخت بخش های جدید شامل اتاق بستری و تحقیقات، حداقل به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بخشی از آن را وزارت بهداشت و بخشی دیگر را نیز دانشگاه علوم پزشکی ایران تامین خواهد کرد.

دکتر هاشمی تصریح کرد: در این صورت برای اجرای پروژه ها هر ماه، سرمایه ای ثابت تامین می شود و پشتوانه ای برای بیمارستان ایجاد می شود تا بیمارستان حضرت فاطمه(س) توسعه یابد و در کنار آن، بخش توانبخشی که یکی از نیازهای اصلی این بیمارستان است نیز تقویت شود.

کمبودهای بیمارستان بررسی می شوند
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود بر تامین کمبودهای این بیمارستان تاکید کرد و افزود: هیاتی از معاونت درمان وزارت بهداشت به این بیمارستان اعزام می شود و کمبودهای آن به ویژه تصویر برداری، تجهیزات مورد نیاز در اتاق عمل و سایر موارد بررسی و تامین می شود.

به گفته دکتر هاشمی اقدامات طرح ارتقای هتلینگ این بیمارستان نیز با کمک وزارت بهداشت با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.

بازنشستگی 28 هزار نیروی پرستاری و عدم تخصیص حتی یک ردیف استخدامی
وزیر بهداشت در خصوص مشکلات وزارت بهداشت در حوزه نیروی انسانی مورد نیاز، گفت: در این چهار سال حداقل حدود 28 هزار نیروی پرستاری بازنشسته شدند و حتی یک ردیف استخدامی هم به ما اختصاص ندادند در حالی که بر اساس قانون در مشاغل حساس، به ازای هر یک نیروی بازنشسته باید یک نفر
جایگزین شود.

وی گفت: در این دولت 11 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و شاهد افزایش مراجعه به بیمارستانها و اورژانس های بیمارستانی بودیم حتی در برخی از بیمارستانها ضریب اشغال تخت از 25 به حدود 80 درصد رسیده و علاوه بر آن، 12 هزار پزشک و متخصص در کشور توزیع شدند و بیش از 21 هزار تخت بیمارستانی جدید ایجاد شد اما نیروی انسانی ما، افزایش نیافت.

دکتر هاشمی یادآور شد: در حوزه بهداشت و درمان مجوز بکارگیری حدود 17 هزار نفر به وزارت بهداشت داده شد در حالی که هر تخت بیمارستانی باید حداقل 2.4 نیروی انسانی داشته باشد که به حدود سه برابر این تعداد نیاز داشتیم.

استخدام پرسنل قراردادی به نفع دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است

وزیر بهداشت با اشاره به وجود تعداد زیادی نیروی انسانی قرار دادی در وزارت بهداشت، تصریح کرد: پرسنل قراردادی تصور می کنند که وزارت بهداشت در استخدام آنها کوتاهی می کند یا خست به خرج می دهد در حالیکه هر تعداد پرسنل قراردادی که تبدیل وضعیت شوند، به نفع دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است زیرا در این صورت، دولت از خزانه، حقوق آنها را پرداخت می کند و وزارت بهداشت دیگر مجبور نیست که از محل درآمدهای خود، حقوق آنها را پرداخت کند و می تواند این منابع را برای توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی و آموزشی هزینه کند.

دکتر هاشمی گفت: حدود 110 هزار نفر پرسنل قراردادی در وزارت بهداشت وجود دارند که سالانه حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی، به آنها پرداخت می شود. اگر در حوزه پرسنل، نیروهای انسانی شاکی هستند ما هم با آنها همراهیم.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که در دولت دوازدهم مشکلات نیروی انسانی در وزارت بهداشت کاهش یابد.

دکتر هاشمی اضافه کرد: یکی از اشکالاتی که به طرح تحول سلامت می گیرند که در واقع اشکال از طرح تحول سلامت نیست بلکه مشکل از طرف شرکایی است که در جریان اجرای این طرح حمایت های لازم را نکردند و آن ، حوزه نیروی انسانی است که موجب ناراحتی و انتقادات پرسنل و عدم افزایش رضایتمندی مردم در این بخش شد

وزیر بهداشت به بازدید اخیر خود از بیمارستان فیروزآبادی اشاره کرد و افزود: در این بیمارستان هر پرستار مسئول 13 تا 14 تخت بیمارستانی است و از سوی دیگر، کارانه ها نیز با دیرکرد قابل توجهی، پرداخت می شود و بیمه ها در این زمینه به وظیفه قانونی خود عمل نکرده اند.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: می توانیم مجوز بکارگیری نیروی انسانی پرستاری را به دانشگاه علوم پزشکی ایران بدهیم تا خود بیمارستانها از محل درآمدهای اختصاصی به تربیت نیروی پرستاری بپردازند و مشکلات خود را کاهش دهند.

وزیر بهداشت یادآور شد: برای جبران مشکل نیروی پرستاری می توانیم دریافتی او را افزایش دهیم یا تربیت نیروی پرستاری را بیشتر کنیم که من با هر دو راهکار موافقم اما دریافتی حقوق، تابع قوانین دولت است.

ضرورت کاهش طول دوره تحصیل و تعهد برخی از رشته ها
وزیر بهداشت در بخش پایانی سخنان خود در خصوص کاهش طول دوره تعهد برخی از رشته های پزشکی مانند جراحی پلاستیک، گفت: از همان ابتدا به دبیرخانه شورای تخصصی پزشکی گفتم که باید طول دوره تحصیل و تعهد برخی از رشته ها کاهش یابد و دوره های تعهد نباید طولانی شود و البته در حال حاضر طول دوره های برخی از رشته ها مانند جراحی اطفال و قلب کاهش یافت.

701

کد خبر: 786016

وب گردی

وب گردی