بیماری  وبا هر پنج سال یکباردر فصول گرم سال شیوع پیدا می‌کند/ راه‌های پیشگیری از «وبا»

یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این که بیماری وبا در ایران یک بیماری بومی است و هر چهار پنج سال یکبار در برخی شهرها بخصوص در فصول گرم سال شیوع پیدا می‌کند، گفت: ۹۰درصد افرادی که مبتلا به وبا می شوند،علامت چندانی ندارند و گاهی این بیماری به سرعت تشخیص داده نمی‌شود، اما می‌توان با انجام آزمایش های لازم و کنترل آن توسط پزشک و توجه به علائم هشدار دهنده، احتمال بروز این بیماری را کمتر کرد.


به گزارش ایسکانیوز به نقل ازسلامت آنلاین، دکتر عباس مؤمن‌زاده افزود: اگر فردی دچار اسهال شدید از هفت الی هشت بار بیشتر در طول روز شد، باید حتما به پزشک مراجعه کند. مراجعه دیر هنگام به پزشک و عدم درمان به موقع با مایعات مناسب، فرد را دچار کمبود آب و املاح بدن به ویژه پتاسیم خواهد کرد و احتمال مرگ در آنان را افزایش خواهد داد.

اوکم آبی بدن را از یک تا سه درجه تقسیم بندی کرد و گفت: کم آبی درجه سه در وبا بلافاصله شروع می شود و از وقتی که نشانه‌های شدید بیماری در فرد آشکار می‌شود، تا زمانی که فرد جان خود را از دست می دهد حدود ۲۰ ساعت طول می‌کشد. در اسهال متوسط هر فرد پنج تا شش بار تکرار دفع خواهد داشت اما در مرحله شدید آن ۱۰ الی ۱۲ مرتبه خواهد بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: یکی از هشدارهای احتمال ابتلا به وبا در فرد می‌تواند تشدید اسهال در فرد باشد و فردی که از ۱۰ تا ۱۲ مرتبه بیشتر دچار اسهال شود بدون فوت وقت باید سریعا به مراکز درمانی رسانده شود.

مومن‌زاده با اشاره به این که اگر فردی دچار کم آبی بدن نباشد میل به خوردن سرم‌های خوراکی نخواهد داشت، افزود: افرادی که در مراحل اولیه به پزشک مراجعه کرده باشند پزشک برای بیمار تجویز سرم خوراکی خواهد کرد که پس از تکرار اسهال باید به فرد خورانده شود، چنان‌چه فردی سرم‌های خوراکی را با ولع جذب کند، این علامت می‌تواند دومین علامت هشدار دهنده به این باشد که فرد، به علت وبا با کمبود آب شدید بدن روبرو شده است.

اوگفت: هرگاه در ظاهر بیمار مبتلا به اسهال و استفراغ این علائم مشاهده شود که چشم‌ها به حالت گود افتاده، سر بیمار افتاده، زبان و اشک چشم فرد خشک شده باشد و اختلال در هوشیاری به وجود آمده باشد، خطر ابتلا به وبا وجود دارد و بیمار باید به سرعت به مراکز درمانی انتقال داده شود.

مؤمن‌زاده افزود: ۱۰ درصد از مبتلایان به وبا، اسهال آبکیاز نوع شدید دارند و یا به تدریج شدت آن افزایش پیدا می‌کند. فرد مبتلا به وبا ممکن است دچار کرامپ‌های شکمی هم شود و معمولا استفراغ نیز دارد اما قاعدتا تب دیده نمی‌شود، همچنین نوع آن اسهال خونی نخواهد بود، اگرچه ممکن است علائم اسهال خونی نیز همانند وبا باشد.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی از دیگر علائم که خطر ابتلا به وبا را هشدار می‌دهد این است که در یک یا چند محله، در یک خانواده، مشابه بیماری یک فرد مبتلا با علائم مذکور، در چند نفر دیگر نیز دیده شود، بنابراین تمامی موارد ذکر شده تنها با تشخیص پزشک، پیگیری دستورات درمانی وی و با انجام آزمایشات لازم می تواند جان مبتلایان به وبا را نجات دهد.

دکتر مؤمن‌زاده، اظهار کرد: درمان این بیماری با تجویز نوعی آنتی بیوتیک توسط پزشک است و مسئله مهمی که در مورد فرد مبتلا به وبا باید در نظر گرفته شود تنظیم آب و الکترولیت بدن با برنامه‌ریزی درست توسط کادر درمانی است و فرد مبتلا به وبا باید از نزدیک تحت نظر پزشک باشد تا از خطر مرگ در این بیماری نجات یابد.

اوگفت:عامل این بیماری میکروبی به نام «کلرا» یا میکروب وبا است که یک فرد باید حدود ۱۰ میلیارد میکروب از طریق غذای آلوده، آب آلوده و یا دست آلوده جذب کرده باشد تا به این بیماری مبتلا شده باشد و یا به دیگران نیز انتقال دهد. این بیماران از ابتدای ورود این باکتری به بدن در صورت رعایت نکردن بهداشت، ناقل محسوب می‌شوند.

مؤمن زاده با اشاره به این‌که این بیماری در هر جایی ممکن است به فرد منتقل شود، گفت: در مسافرت‌ها هم افراد باید مراقب آب‌های آلوده باشند و بهتر است موقتا در سفر چنان‌چه اطمینان از سالم بودن آب منطقه ای ندارند از آب معدنی و علاوه بر آن از غذاهای سالم و مطمئن در طول سفر استفاده کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: در طول سفر بهتر است از لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی برای نوشیدن آب استفاده کنند، زیرا این بیماری ممکن است در رستوران‌ها بر اثر آلوده بودن دست کارگرها و یا شسته شدن ظروف با آب آلوده نیز به افراد منتقل شود. بنابراین رعایت بهداشت فردی و استفاده از ظروف مطمئن برای خوردن غذا نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

دکتر مؤمون‌زاده، اظهار داشت: خوشبختانه با نظارت وزارت بهداشت بر رستوران‌ها و سرویس‌های بهداشتی بین راهی، وجود مایع دستشویی در اغلب این اماکن، تسهیلات برای مسافران به منظور حفظ سلامت و رعایت بهداشت فراهم آمده است. بنابراین تاکید می‌شود، در سفرها مردم دست‌های خود را بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی و قبل از صرف غذا با دقت بشویند.
704

کد خبر: 786110

وب گردی

وب گردی