ایران- ازبکستان؛ صعود با طعم تلخ کینه

دو تیم ملی ایران و ازبکستان دوشنبه (۲۲ خردادماه) از ساعت ۲۱:۱۵ در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف یکدیگر می روند.

به گزارش ایسکانیوز، نتایج عالی در دیدارهای انتخابی جام جهانی، ایران را در آستانه یک صعود زودهنگام به جام جهانی روسیه قرار داده است. یوزهای ایرانی فرداشب اگر در ورزشگاه آزادی ازبکستان را شکست دهند در فاصله دو هفته مانده به پایان رقابت ها صعود خود را جشن خواهند گرفت. ایران می تواند پس از برزیل، دومین تیم صعود کننده به جام جهانی باشد. صعودی که با توجه به شرایط تیم ملی شاید تلخ ترین صعود باشد! اختلافات کی روش با اهالی فوتبال و فدراسیون به نوعی شرایط تیم مای را خاص کرده، جنگی که اگر پای تیم ملی در میان نبود شاید منتقدین خیلی آرام نمی گرفتند تا هرکسی، هرکاری که دوست دارد انجام دهد.

این صعود، پنجمین صعود ایران به جام های جهانی خواهد بود و باعث خواهد شد ایران برای اولین بار در تاریخ دو جام جهانی متوالی را تجربه کند. در جدول گروه A آسیا، ایران با ۱۷ امتیاز صدرنشین است، کره جنوبی و ازبکستان با ۱۳ و ۱۲ امتیاز در رده دوم قرار دارند. فرمول صعود همان فرمول همیشگی است، دو تیم اول مستقیما راهی جام جهانی می شوند، تیم سوم هم به بازی‌های پلی‌آف می رود.

در این گروه رقابت بین سه تیم ایران، کره جنوبی و ازبکستان است. ایران اگر فردا برنده شود کار را تمام می کند. در صورت برد ازبکستان کمی کار گره می خورد، تساوی هم نتیجه بدی برای ایران نیست و تنها صعودش را به تاخیر می اندازد.

ایرانی؛ تیمی که گل نمی خورد

شرایط جدول نشان می دهد که کی‌روش و شاگردان اصلا نباید احساسی شوند و با بازی هیجانی فرصت گل زدن به ازبکستان بدهند. فراموش نکنیم که چهار سال پیش همین ازبکستان در تهران ایران را شکست داد و صعود ایران را سخت کرد.

نقطه قوت ایران در این مسابقات گل نخوردن است. ایران در هفت بازی قبل دروازه‌اش را بسته نگه داشته و تنها تیمی است که در دیدارهای انتخابی جام جهانی گل نخورده است. گل نخوردن در این بازی اهمیت ویژه ای دارد. یوزهای ایرانی در بازی رفت دست به کار بزرگی زدند و با شکست دادن ازبکستان در خانه حریف شرایط صعود آسان خود را ایجاد کردند.

شاگردان کی‌روش در دیدارهای قبلی تیم بسیار خوبی نشان دادند. دو برد ارزشمند مقابل قطر و چین، تیم ملی را در آستانه یک صعود شیرین بدون دردسر قرار داده است و باید از این فرصت طلایی استفاده کرد.

حریف سخت‌گیر

ازبک‌ها همیشه تیم باکیفیتی بودند و قطعا فردا دیداری سخت در انتظار یوزها خواهد بود. هدایت این تیم را ساموئل بابایان ازبک برعهده دارد. ترکیب این تیم هم تقریبا آشناست. بازیکنانی مثل الکساندر لوبانوف، فوزیل موسایف و سرور جپاروف که در ایران بازی کرده اند. چند بازیکن شاخص این تیم هم در لیگ چین و روسیه بازی می کنند. ویتالی دینیسوف، عادل احمدوف، سردار رشیدوف، ایلدور شاهمرادوف، ایگور سرگیف، الکساندر گینریخ و مراد باکمیئف دیگر بازیکنان مطرح ازبکستان اند.

ترکیب احتمالی ایران

کارلوس کی روش در دیدارهای انتخابی جام جهانی ثابت کرده به بازیکنی متکی نیست و حدس زدن ترکیب تیم ملی چندان کار ساده‌ای نخواهد بود. با این وجود می توانتا حدودی ترکیب تیم را حدس زد. دروازه‌بان که قطعا علیرضا بیرانوند خواهد بود. در قلب خط دفاعی احتمالا از زوج پورعلی گنجی-منتظری استفاده می شود. رامین رضاییان با درخشش در بازی با مونته نگرو در سمت راست بازی خواهد کرد، درسمت چپ میلاد محمدی گزینه اصلی است. احسان حاج صفی- سعید عزت اللهی زوج خط میانی خواهند بود. علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی در دو جناح خواهند بود. سردار آزمون گزینه اصلی خط حمله است. کی‌روش برای پست هافبک بازیساز از بین مسعود شجاعی و اشکان دژاگه یکی را انتخاب خواهد کرد.

کی روش برای این بازی یک دردسر هم خواهد داشت. مسعود شجاعی، علیرضا جهانبخش، سعید عزت اللهی، پژمان منتظری، اشکان دژاگه، رامین رضاییان، سردار آزمون، میلاد محمدی، مهدی طارمی، علیرضا بیرانوند و وحید امیری تک اخطاره اند و با گرفتن کارت زرد بازی با کره جنوبی را از دست می دهند.

نتایج بازیهای قبلی در مقدماتی جام جهانی:

ایران: ایران۲-قطر صفر، چین صفر-ایران صفر، ازبکستان صفر- ایران یک، ایران یک- کره جنوبی صفر، سوریه صفر- ایران صفر، قطر صفر- ایران یک، ایران یک- چین صفر.

ازبکستان: ازبکستان یک- سوریه صفر، قطر صفر- ازبکستان یک، ازبکستان صفر- ایران یک، ازبکستان ۲- چین صفر، کره جنوبی ۲۲- ازبکستان یک، سوریه یک- ازبکستان صفر، ازبکستان یک- قطر صفر.

بازی قبلی:

مونته نگرو یک-ایران۲( دوستانه)

ازبکستان۲- تایلند صفر( دوستانه)

جایگاه در جدول:

ایران: با ۱۷ امتیاز اول

ازبکستان: با ۱۲ امتیاز سوم

جایگاه در رده بندی فیفا:

ایران: ۳۰

ازبکستان:۶۲

بهترین گلزن:

ایران: مهدی طارمی با ۲ گل

ازبکستان: مراد باکمیئف با ۲ گل

داور: احمد ابوبکر(عمان)

آمار ویژه:

این بازی هشتمین ملاقات ایران و ازبکستان است و چهارمین رویارویی دو تیم در انتخابی های جام جهانی.

علی دایی با زدن ۳ گل بهترین گل زن ایران مقابل ازبکستان به شمار می رود.

از جمع ملی پوشان فعلی سیدجلال حسینی و مهدی ترابی سابقه گل زدن به ازبک ها را دارند. حسینی دو بار به ازبکستان گل زده است.

بازی فردا پنجمین رویارویی کی‌روش با ازبکستان محسوب می شود. او در چهار بازی قبلی صاحب سه برد و یک باخت شده است. کی‌روش در تهران ازبکستان را نبرده است.

برای اطلاع از سابقه بازی های دو تیم ایران و ازبکستان اینجا کلیک کنید.

ایران تنها تیم در مقدماتی جام جهانی است که هنوز گلی دریافت نکرده است. ایران در هفت بازی قبلی خود کلین شیت داشته که در شش دیدار علیرضا بیرانوند دروازه‌بان بوده و در یک بازی سوشا مکانی.

ایران در ۱۸ بازی قبلی خود در انتخابی جام جهانی نباخته است و آخرین باختش مقابل همین ازبکستان بوده است.

602

کد خبر: 786137

وب گردی

وب گردی