معاون سازمان راهداری از بکارگیری سامانه مدیریت روسازی راه ها خبرداد

معاون سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای با اشاره به اهمیت نگهداری راه های کشور از بکارگیری سامانه مدیریت روسازی PMS با توجه به نیازها و ضروریت های سازمان راهداری خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، عبدالهاشم حسن نیا افزود: در فاز اول اجرای این پروژه قرار است 54 هزار کیلومتر راه کشور تحت پوشش این سامانه قرار گیرد که در حال حاضر به‌ صورت آزمایشی این پروژه در استان چهارمحال و بختیاری با بیش از 3 هزار کیلومتر راه در حال اجرا است.
وی اظهارداشت: در این روش ارزیابی جاده که برای اولین بار در خاورمیانه اجرا می‌شود، اسکنر از طریق دوربین HD و با توجه به کیفیت بالای برداشت به ‌صورت عریض Wide وضعیت جاده را ارزیابی و برداشت می‌کند و می‌تواند انواع خرابی‌های سطح جاده و نوع خرابی‌ها را بهخوبی نشان دهد.
به گفته حسن نیا، با این روش، کیفیت جاده، زمان نگهداری و نوع آسفالتی که برای اصلاح، بهسازی و زیرسازی نیاز است مشخص‌ شده و با در اختیار قراردادن این اطلاعات به کارفرما، اقدام لازم درزمینهٔ برنامه ‌ریزی در جهت بازسازی روکش و سایر امور ضروری جاده انجام می شود.
معاون سازمان راهداری تصریح کرد: سامانه مدیریت روسازی PMS با توجه به نیازها و ضروریات سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای برنامه‌ریزی و طراحی‌ شده و بر اساس شاخص‌های بین‌المللی معتبر قابلیت مدیریت در سطح شبکه و پروژه های راهداری را داراست.
معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه سالانه صدها میلیارد تومان به‌منظور نگهداری راه‌ها هزینه می‌شود ، افزود : نگهداری راه‌ها ازاین‌جهت دارای اهمیت است که تعمیر و نگهداری روسازی جاده‌ها، فعالیتی جاری است و راه‌های ساخته‌ شده در سال‌های دور، حتی تا چندین برابر اعتبار ساخت آن، هزینه نگهداری در بر خواهد داشت درواقع عدم برنامه‌ریزی در سطح شبکه و فقدان سیستم مدیریت یکپارچه، می‌تواند هدر رفت سرمایه را در بحث تعمیر و نگهداری افزایش دهد، لذا در سال 95 سامانه مدیریت روسازی PMS باهدف توزیع عادلانه و بهینه منابع با توجه به شناسایی مقاطع مستعد، در سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و مهندسین مشاور راه‌اندازی شد.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ‌‌و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ارزیابی جاده برای اولین بار در خاورمیانه در داخل ایران اجرا می‌شود، گفت: در فاز اول اجرای این پروژه قرار است 54 هزار کیلومتر راه تحت پوشش قرار گیرد که در حال حاضر به ‌صورت آزمایشی این پروژه در استان چهارمحال و بختیاری به اجرا درآمده است .
هم اکنون طول راهای کشور به بیش از 210 هزار کیلومتر رسیده که 34 هزار کیلومتر آن را راه های شریانی به خود اختصاص داده اند و اسکنر این سامانه برای عکسبرداری سه‌ بعدی با استفاده از دوربین سرعت‌ بالا و مسافت سنج با سرعت 95 کیلومتر در ساعت خرابی‌های احتمالی و در حال گسترش جاده را تا عمق 25 سانتی‌متر آن برآورد می‌کند.

604

کد خبر: 786250

وب گردی

وب گردی