پوشش 99.2 درصدی  واکسیناسیون در کشور

در سال 94،  98.3 افرادی که برای دریافت خدمات سرپایی مراجعه کردند خذمات مورد نظر را دریافت کرده اند. در کل کشور 48.5 درصد افراد در مراجعه اول به پزشک متخصص مراجعه کردند در روستا 42.2 و در شهر 50.6 درصد بوده است.میزان دریافت خدمات سرپایی درسال 94 مردم حدود 10 هزار و413ّتومان خرج کرده اند

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت در وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در حال برگزاری است. دکتر ایرج حریرچی ضمن تسلیت به خانواده شهدی تروریستی در ابتدای این نشست گفت: در این زمینه لازم است تشکر ویژه از اورژانس کشور داشته باشم مخصوصا در بیمارستان سینا که رسیدگی و پیگیری های درمان حدود 41 مجروح را به خوبی انجام دادند .

وی با اشاره به شاخص های حوزه سلامت افزود: اقدام وسیع در حوزه سلامت به 4 دسته تقسیم می شود که شامل شاخص درون داد،برون داد،پیامد ها و اثرات طولانی مدت است شاخص درون داد یعنی چه میزان سرانه هزینه سلامت است و چه میزان از هزینه دولت به حوزه سلامت اختصاص داده می شود این موارد شامل شاخص های مالی هستند برخی از شاخص ها مربوط به داده ها هستند مانند پزونده های الکترونیک و...
حریرچی ادامه داد: شاخص های درون داد نتایج مسقیم و بلافاصله ای دارند که به آنها برون داد گفته می شود که از جمله آن میتوان به مورد دسترسی به دارو، بیمارستان و... اشاره کرد که از جمله دیگر شاخص ها پوششی است که شامل پوشش خدمات می شود. شاخص دیگر بهره مندی است که تا تعداد بیشتری از مزدم از خدمات بهرمند شوند و شاخص کیفیت شامل درصد مرگ و میر بیمارستانی، کیفیت خدمات بارداری و...است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در سال 94، 98.3 افرادی که برای دریافت خدمات سرپایی مراجعه کردند خذمات مورد نظر را دریافت کرده اند. در کل کشور 48.5 درصد افراد در مراجعه اول به پزشک متخصص مراجعه کردند در روستا 42.2 و در شهر 50.6 درصد بوده است.میزان دریافت خدمات سرپایی درسال 94 مردم حدود 10 هزار و413 تومان خرج کرده اند.درسال 94 افرادی که برای دریافت خدمات بستری مراجعه کردند 99.2 خدمت را دریافت کرده اند که بسیار مورد توجه است.
در سال 94، 95.5 درصد افرادی که احساس نیاز به بستری داشتند به پزشک مراجعه کردند 98.7 درصدخدمت را دریافت کرده اند که در روستا 98.9 و در شهر 98.6 بوده است.
به گفته دکتر حریرچی هزینه بستری به در سال 94 به ازای هر بستری به طول متوسط 56 هزار و 515 در بیمارستان دولتی وابسته به وزارت بهداشت است که این رقم نشان دهنده حفاظت مالی مردم در خدمات بستری طی یک بستری است.

وی اضافه کرد:میزان متوسط بستری در سال 94 ،4.3 روز بوده است.درصد زایمان های انجام شده توسط افراد دوره دیده 99.3 بوده است که این میزان در کشور های آسیای جنوبی حدود 40 درصد است.

دکتر حریرچی با اشاره به پوشش واکسیناسیون در سال 94 افزود: پوشش واکسیناسیون 99.2 درصد بوده است که رقم درخشانی است.

وی بیان کرد:درسال 94 برای خدمات سرپایی ویزیت پزشک متخصص دندانپزشک است هر ایرانی 4.1 بار است برای روستایی 3.9 بار و برای شهری 4.3 بار، برای زنان 4.8 بار و برای مردان 3.4 بار است. درصد قابل توجهی از مراجعات سرپایی در تمام دنیا غیر ضروری است در انگلیس 25 الی 75 درصد مراجعه کنندگان بدون تجویز دارو درمان می شوند.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهار کرد:سرانه بار مراجعه به پزشک ایرانی 2 است یعنی هر ایرانی 2بار به پزشک عمومی و 0.3 به پزشک خانواده مراجعه می کند و 1.88 مراجعه به پزشک متخصص و برای دندانپزشکی 0.22 است.بار مراجعه به داروخانه توسط هر ایرانی 3.11 بار در سال با نسخه تجویزی است که مراجعه بدون نسخه 0.07 بار است.

وی بااشاره به اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره حلیم فروشی ها ادامه داد: در زمینه هر واحد تلاش می شود فرهنگ عمومی مردم و ارائه دهندگان خدمات تا حدی بالا برود تا به نظام خود کنترلی برسند و ما باید تلاش کنیم تا خدمات به بهترین شکل صورت گیرد و نظارت ها به صورت سیستماتیک شود.
حریرچی گفت: به دنبال ارتقای فرهنگی دو اقدام توسط ما انجام می شود برای مثال مصرف سرانه نمک در مردم ما بالا است و حدود 50 درصد آن ناشی از مصرف نان است در این زمینه میتوان کیفیت آرد را در نانوایی ها افزایش داد یا نمک نان را به طور تدریجی کاهش داد. همچنین می توان برخورد نظارتی انجام داد که در سال 95 و 96 نظارت ها افزایش و مبنی بر سامانه الکترونیک صورت می گیرد.خوشبختانه می توان گفت در حال حاضر نظارت بر نانوایی ها توسط وزارت بهداشت عملیاتی شده و 94درصد نانوایی ها مطابق استاندارد های تعیین شده عمل می کنند.

دکتر حریرچی بااشاره به وضعیت عماد افزود: یک سری از بیماری های نادر و صعب العلاج و پرهزینه داریم نظام بهداشت برای بیماران خاص و پرهزینه دو روش دارد که مکمل یکدیگرند که خود نظام درمانی توسط بیمه و... هزینه این افراد را متقبل می شود و راه دیگر در صورت هزینه های چند صد میلیونی از خیریه ها کمک می گیرند درباره این فرد هزینه های پرداخت شده به دستور وزیر بهداشت تقبل شده است.

وی بااشاره به وضعیت اورژانس هوایی اضافه کرد: قبل از طرح تحول 3 پایگاه در اورژانس هوایی داشتیم که پس از آن به میزان 32 افزایش یافته است که در صدد افزایش بیشتر آن هستیم.

تاکنون 69 میلیون نفر پرونده الکترونیک دریافت کرده اند
سخنگوی وزارت بهداشت در زمینه آمادگی وزارت بهداشت در شب های قدر بیان کرد: در سراسر کشور آمادگی های لازم را داریم زیرا مردم استقبال زیادی از مراسم می کنند لازم است توصیه های بهداشتی در زمینه مواد غذایی رعایت شود و نکات ایمنی مانند احتمال آتش سوزی و... به دلیل حجم بالای جمعیت نیز در نظر گرفته شود. مهمترین اقدام در زمینه بروز مشکلات پیشگیری است.

وی با اشاره به توریسم درمانی افزود: یکی از امکان ها برای رشد اقتصادی توریسم ،توریسم درمانی است که وزارت در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام داده و ما از شیعیان کشورهای مجاور مراجعات بسیاری به خصوص به مشهد داریم .
وی تاکید کرد : اولویت اول ما دروزارت بهداشت سلامت مردم خودمان است ما در کشوری زندگی می کنیم که با مشکل کمبود پزشک مواجه هستیم ولی اگر توریسم درمانی به معنای محرومیت مردم کشورمان از خدمات پزشکی باشد مناسب نیست .برای توریسم درمانی اعتبار بخشی در نظر گرفته شده است و در این زمینه با سایر ارگان های مرتبط ارتباط بیشتری برقرار شده و در این زمینه تلاش می کنیم زیر ساخت ها را تامین کنیم و برنامه هایی برای نشان دادن استعدادهای خود در کشورها در نظر گرفتیم.

دکتر حریرچی در زمینه اعتراضات مردم درباره سامانه سیب ادامه داد: رضایت مردم بر اساس بررسی های صورت گرفته سامانه سیب بیش از 90 درصد بود. درگذشته بیماری ها بر اساس حدس یک پزشک در نظر گرفته می شد و ممکن بود برخی نکات از قلم بیافتد در حال حاضر تمامی موارد درباره بیماران ثبت می شود و برای افراد 11 بسته متفاوت در نظر گرفته است ممکن است برخی از موارد ارتباطات با مشکل مواجه شود ولی باید به این مورد نیز توجه کرد که ممکن است اینترنت با مشکل مواجه شود و نمیتوان کل خدماتی که این سامانه ارائه می دهد را زیر سوال برد و باید مشکلات مورد نظر در این زمینه شناسایی و رفع شوند. تاکنون 69 میلیون نفر پرونده الکترونیک دریافت کردند ،حدود 29 میلیون نفر حداقل یک بار خدمت گرفته اند و به طور کلی 400 میلیون بسته های خدماتی دریافت کرده اند .

به گفته وی، یکی از دستاورد های طرح تحول در این دوره آن است که تنها 30 قلم دارو در بازار وجود ندارد.

701

کد خبر: 786462

وب گردی

وب گردی