ماجرای تجمع مقابل یک بانک خصوصی

به دنبال جریان اخیر انتشار اخبار، تصاویر و شایعاتی درباره ورشکستگی بانک‌ها به تازگی تصاویری منتشر شده که از تجمع سپرده‌گذاران بانک پارسیان و احتمال ورشکستگی آن حکایت دارد، در حالی که اصلا این تصاویر متعلق به زمان حال نیست و ماجرای دیگری دارد.

به گزارش ایسکانیوز، از هفته‌های مانده به انتخابات ریاست جمهوری بود که فضای شبکه بانکی درگیر اظهارات برخی از مسئولین خارج از این حوزه و همچنین شایعاتی در رابطه با ورشکسته بودن بانک‌ها شد، موضوعی که گرچه بارها از سوی مقامات بانک مرکزی مورد توضیح قرار گرفت، اما همچنان جوی ناآرام را بر سپرده‌گذاران نظام بانکی حاکم کرده است.

این در حالی است که در مدت اخیر در کنار ناآرامی‌ها و تجمعات ناشی از مشکلات پیش آمده برای موسسه اعتباری کاسپین شاهد بودیم سپرده‌گذاران برخی از موسسات مجاز نیز تحت تاثیر شایعات موجود در فضای مجازی درباره‌ شرایط فعلی بانک‌ها و موسسات اعتباری تحرکاتی داشته‌اند که البته با واکنش مسوولان این موسسات و ایجاد اطمینان به سپرده‌گذاران همراه بود.

از روزهای گذشته نیز در شبکه‌های مجازی تصاویر و ویدئوهایی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد تجمعی مقابل شعب پارسیان شکل گرفته و مردم برای دریافت سپرده‌های خود تلاش می‌کنند.

در حالی این تصاویر عجیب به نظر می‌رسد که پیگیری موضوع از کوروش پرویزیان – مدیر عامل بانک پارسیان و رئیس بانک‌های خصوصی – با این توضیحات همراه بود که تصاویر منتشره مربوط به زمان حال نیست و به دوره زمانی که بانک پارسیان عاملیت رسیدگی به تعهدات تعاونی اعتباری منحله ثامن‌الحجج را بر عهده داشت بر می‌گردد که اکنون با سوء‌استفاده توسط عده‌ای از اشخاص نا آگاه با قصد و غرض تهیه و منتشر می‌شود.

پرویزیان، البته نسبت به شرایط فعلی بانک پارسیان به سپرده‌گذاران آن اطمینان داد و گفت که این بانک در فضای آرام به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

باید یادآور شد که به دنبال جریان انحلال تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج که در دو سال گذشته اتفاق افتاد، بانک پارسیان به عنوان کانال ارتباطی بانک مرکزی از بهمن‌ ماه سال ۱۳۹۴ مسئولیت رسیدگی به تعهدات سپرده‌ گذاران این تعاونی را برعهده گرفت و براساس فرآیندی مرحله‌ای به حساب‌های آنها از طریق خط اعتباری حدود ۲۵۰۰ میلیاردی بانک مرکزی رسیدگی کرد، اما در آن زمان با توجه به این که سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج باید برای تعیین تکلیف امور خود به شعب بانک پارسیان مراجعه می‌کردند، گاها تجمعاتی در مقابل این بانک داشته و موجب اختلال در امور مشتریان پارسیان می‌شدند.

ماجرای انتشار شایعات درباره‌ ورشکستگی و وضعیت نابسامان بانک‌ها در شرایطی مدتی است ادامه دار شده که چندی پیش ولی الله سیف- رئیس کل بانک مرکزی- به این موضوع واکنش نشان داده و با رد شایعات اعلام کرده این بانک در حال ساماندهی فعالیت موسسات غیرمجاز بوده و در این جریان هیچ مشکلی برای بانک‌ها و موسسات مجاز وجود ندارد.

در عین حال که کمره‌ای – مدیر نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی – نیز تاکید کرده بود که هیچ خطری بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی را تهدید نمی‌کند و مشکلی برای سپرده گذاران آنها ایجاد نخواهد شد. این در حالی است که بانک‌ها و موسسات تحت نظارت این بانک همواره در پایش بوده و اقدامات برای دریافت ذخائر کافی برای مطالبات و جلوگیری از درآمدهای موهوم آنها به عمل آمده است.

604

کد خبر: 786485

وب گردی

وب گردی