روزی که تبریک ندارد!

کودکان کار در واقع پدیده ای است که تمام جهان به نوعی درگیر آن هستند و به دلیل فقر در جامعه ،جنگ های ناخواسته، خشونت ،افراطی گری و ...به وجود آمده و خانواده ها را مجبور به مهاجرت کرده است.

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص افزایش روز به روز کودکان کار در ایران به ویژه در کلان شهر تهران گفت: کودک کار در واقع پدیده ای است که تمام جهان به نوعی اکثریت جوامع درگیر آن هستند که به دلیل وجود فقر در جامعه ،جنگ های ناخواسته، خشونت ،افراطی گری به وجود آمده و شرایط ر را مهیا کرده که خانواده ها مجبور به مهاجرت شده اند.

به گفته امانی هر روز به تعداد کودکان کار و خیابان اضافه می شود اما این پدیده مختص به کشور ما نیست و بیشتر کشورهای جهان مبتلا به این معضل اجتماعی هستند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از مردم کودکان کار و خیابان آسیب دیده و در معرض آسیب را به سمت فقر وخشونت هدایت می کنند به طوری که آینده آنها مانندنوجوانی و جوانی شان به یغما خواهد رفت گفت: این پدیده به قدری مهم است که در جهان روزی را به نام کودکان کار و خیابان اختصاص داده اند در نتیجه همه جهانیان باید به این فکر کنند که چه کاری باید انجام بدهند که بشریت دچار این مشکلات نشود .

امانی تاکید کرد: در واقع کودکان کار و خیابان در معرض آسیب های اجتماعی و در معرض خشونتهای مختلف هستند و به ندرت در حد یک درصد از کودکانی که در اثر مهاجرت تبدیل کودک کار و خیابان شده اند توانمندی های آموزشی پیدا می کند و می توانند زندگی بهتری داشته باشند و این کودکان به حدی کم و نادر هستند که وقتی کودکی نجات پیدا کند در دنیا شاخص می شود.

او گفت:متاسفانه به تدریج شاهد رشد کودکان کار و خیابان در جامعه مخصوصا در کلان شهرها، به ویژه در تهران هستیم که در خیابان ها به گل فروشی، دستمال فروشی ، پاک کردن شیشه اتومبیل و فال فروشی مشغولند. در واقع اینها دچار آسیبهای متعددی می شوند و آینده شان در کف خیابان تباه می شود .چه عوامل مهاجرت، چه نیازهای خانواده، چه بخشی از اینها که اجیر کسانی هستند که از زمان طفولیت تا کودکی و نوجوانی، آینده شان به تاراج برده می شود و در واقع مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

او با اشاره به اینکه باید این آسیب های اجتماعی را کنترل کرد ونحوه مقابله با آن رابه صورت جدی مورد بررسی قرار داد گفت: نهادهای مختلف در بحث حوزه کودک و کودکان کار مسئولیت دارند اما این تصمیم سازی ها چون یکپارچه نیست پیشگیری نمی شود و ورود به خیابان ها بیشتر از خروجی هاست.
او در خصوص راهکارها و پیشگیری از این آسیب های اجتماعی گفت: نهادهای غیردولتی و سمن ها ،شبکه ای فعال دارند که من قبلا با آنها همکاری می کردم. در حال حاضر این سمن ها و نهادهای غیردولتی در کنار کودکان خیابان و کار تلاش می کنند برای این بچه ها کسب درآمد کنند.

به گفته امانی در کشور پژوهش های مختلفی در این رابطه انجام شده است و سازمان های دولتی و غیردولتی در ارتباط با راهکارهای مدیریت کودکان کار و خیابان به حد کافی پژوهش، پایان نامه و فعالیت بین المللی در کشور داشته و همچنان در تلاش هستنند.

او گفت : من معتقد هستم که یکی از وظایف بسیار مهم شوراهای شهر و روستای مجلس دوره پنجم و شهرداری ها بحث حوزه فرهنگی – اجتماعی است و در واقع در حوزه فرهنگی – اجتماعی می توانند هم آموزش های مورد نیاز و هم بسترسازی برای رفع مشکل را برای خانواده و کودکان فراهم کنند.
او افزود : در سال 84 پژوهشی انجام شده بود و در آن از مادرانی که باردار بودند و تکدی گری می کردندسوال شده بود که چرا با این حال و روزتکدی گری می کنید؟ و چرا کودک زیر سن خود را در خیابان برای تکدی گری مجبور می کنید؟ و مشخص شد که شبکه های کار و خیابان به آنها می گویند شما گروهی از کودکان کار و خیابان هستید و تکدی گری نمی کنید ولی در هر حال یک بخش ورودی این زنان هستند.

او با اشاره به اینکه حس ترحم مردم برای کودکان زیر 12 سال است گفت: این کودکان اکثرا دارای خانواده هستند و خانواده ها چون در کسب درآمد و کارکردن تنبلی می کنند از آن ها سوء استفاده کرده و بچه ها را مجبور به گدایی یا دستفروشی می کنند و در نهایت جان کودکانشان هم برایشان مهم نیست و چندی پیش یکی از همین کودکان جان خود را به دلیل خشونت اربابش از دست داد و بعد که از خود سازمان بهزیستی پی گیری کردند و حتی می دانستند مجرم چه کسی بوده است،ولی خانواده کودک هیچ شکایتی نکردند .

امانی ادامه داد :این مشکلات و مصادیق جدی است . باید سمن های اجتماعی و مردم در کنار شوراها و سراهای محله با یک اراده قوی جهت ایجاد فضای بیشتر آموزشی وبه وجود آوردن مهارت حرفه ای برای کسب وکار و توانمندسازی این کودکان برای داشتن زندگی سالم اقدام اساسی انجام دهندو امیدوار هستم که شورای پنجم از تجارب شوراهای گذشته و همچنین با کمک های سمن ها و سازمانهای حمایتی مثل بهزیستی تلاش کنند در درجه اول از گسترش و رشد کودکان کار و همه آسیب های اجتماعی پیشگیری شود و از لحاظ قانونی باید نهادها و سمن ها حمایت بشوند آنجا که پدر و مادر تعلل می کند دولت از لحاظ قانونی حضانت این بچه ها را به عهده بگیرد.

خبرنگار/سولماز ظریفی

704

کد خبر: 786610

وب گردی

وب گردی