تشکل‌های صنفی اعضای هیات علمی خواستار حفظ استقلال دانشگاه‌ها شدند

30 تشکل‌های صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در نامه‌سرگشاده‌ای به رییس‌جمهور ضمن بیان مشکلات و دغدغه‌های صنفی و آموزشی، خواستار حفظ استقلال و عدم دخالت نهادهای دیگر در دانشگاه‌ها شدند.

به گزارش ایسکانیوز، تشکل‌های صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور طی نامه‌ای به رییس‌جمهور با بیان مشکلات و دغدغه‌های صنفی و آموزش عالی کشور، خواستار توجه ویژه دولت آینده به دانشگاه‌ها و حفظ استقلال مراکز علمی شدند.

متن کامل این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفته است، به شرح ذیل است:

"ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی

با سلام و ادای احترام،

در ابتدا انتخاب جناب عالی را با رأی قاطع ملت بزرگ ایران به ریاست جمهوری تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم و امیدواریم در دوره دوم ریاست جمهوری در پیشبردِ برنامه‌های خویش و گسترش تدبیر و امید در جامعه بیش از پیش موفق باشید. در ادامه به نمایندگی از بخش قابل توجهی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور مهمترین دغدغه‌ها، مشکلات و همچنین انتظارات به حق و قانونی ایشان را به استحضار جناب عالی می‌رسانیم؛ امید آنکه مورد توجه قرار گیرد.

برنامه مفصل جناب عالی برای انتخابات ریاست جمهوری و به ویژه بخش مشکلات آموزش عالی نشان از اشراف جناب عالی به مشکلات و معضلات آموزش عالی کشور است؛ موضوعاتی از قبیلِ «توجه سطحی و شعاری به تحقیقات و فناوری»، «عدم تعیین‌تکلیف وضعیت روسا و سرپرستان دانشگاه‌های کشور»، «استفاده از ظرفیت‌های هیات‌های امنا دانشگاه‌ها» و «تعدد مراجع سیاستگذاری و مجری در حوزه علم و فناوری» که در برنامه شما آمده، از جمله دغدغه‌های اصلی اعضای هیات علمی نیز هست. مساله «دانشگاه اندیشه‌ورز» که در بند 6،4،1 به عنوان یکی از سه بنیان اصلی برای اجرای برنامه علم و فناوری ذکر فرموده‌اید، نشان‌دهنده توجه ژرف شما به نقش بسیار مهم و اثرگذار نهاد دانشگاه و آموزش عالی در اجرای این برنامه است. ما ضمن تایید موارد یادشده در برنامه جناب عالی و تاکید بر اجرای آنها، به عنوان تعهدات اجتماعی ریاست جمهوری منتخب، لازم می‌دانیم مواردی را جهت تکمیل برنامه فوق و اجرای هرچه بهتر آن خدمتتان اعلام نماییم:

1. اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در سال‌های اخیر به ویژه پس از شروع دوره اول ریاست جمهوری جناب عالی با ایجاد و گسترش تشکل‌های صنفی در تعداد قابل توجهی از مراکز علمی- پژوهشی، سعی در گسترش حوزه جامعه مدنی داشته و تلاش نموده‌اند از این طریق به بهبود فرآیندهای مرتبط با اعضای هیئت علمی کمک نمایند.ولی مهمترین مشکل پیش روی تشکل‌های صنفی مشخص نبودن جایگاه آنها در ساختار وزارت علوم و موسسات تابعه است. یکی از مهمترین خواسته‌های ما ارائه تعریفی روشن از جایگاه این تشکل‌ها و نحوه فعالیت و چگونگی مشارکت و همفکری آنها در امور مربوط به آموزش عالی کشور است. یقیناً تأیید می‌فرمایید که حضور متشکل و سازمان‌یافته اعضای هیات علمی، حاوی بار عظیم علمی و اجرایی است که می‌تواند به عنوان ذخیرهای ارزشمند مورد استفاده مدیران آموزش عالی کشور در تمامی سطوح قرار گیرد. شورای هماهنگی این تشکل‌ها آمادگی دارد هرگونه کمکی در تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به این موضوع را به حوزه ریاست محترم جمهوری و وزارت علوم ارائه نماید تا سازوکار مناسبی برای قانونمندشدن و رسمیت یافتن این تشکل‌ها به عنوان نهادی مدنی و غیردولتی فراهم شود.

2. متاسفانه در یک دهه گذشته نه تنها استقلال دانشگاه‌ها بیشتر نشده، بلکه علاوه بر تمرکزگرایی شدیدتر، شاهد دخالت نهادهای غیردانشگاهی در تصمیمات دانشگاه‌ها بوده‌ایم. دانشگاهیان انتظار دارند در گام نخست رؤسای دانشگاه‌ها ،اعضای هیاتهای امنا و اعضای کمیسیون‌های تخصصی توسط خود دانشگاهیان انتخاب شوند.

3. همانگونه که مستحضر هستید در یک دهه گذشته میزان تورم با میزان افزایش حقوق اعضای هیات علمی اختلاف فاحشی داشته و همین امر موجب کاهش شدید قدرت خرید آنها شده است. جناب عالی به خوبی واقف هستید که نبود احساس امنیت مالی در بین اعضای هیات علمی باعث می‌شود بازده فکری و علمی ایشان به طور محسوسی کاهش یابد زیرا برای جبران هزینه‌های زندگی ناچار به رفتن به سمت و سویِ مسأله حق‌التدریس یا پروژه‌هایی فراتر از توان عادی خود هستند. امید است در دولت دوازدهم به این موضوع توجه ویژهای شود تا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاهها با فراغ خاطر بیشتری تمامی توان علمی خود را در اختیار پیشرفت جامعه علمی قرار دهند. از طرفی تفاوت قابل توجه در دریافتی حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دو وزارتخانه متولی آموزش عالی که هر دو گروه تابع مقررات تقریبا یکسانی هستند، عادلانه به نظر نمی‌رسد.

4. یکی از شاخص‌های دانشگاه بالنده توجه همزمان به دو جنبه کمیّت و کیفیّت است. دانشگاهیان انتظار دارند در دولت دوازدهم ابتدا روند افزایش بیرویه تأسیس دانشگاه‌ها، تعداد دانشجویان به خصوص در دورههای تحصیلات تکمیلی و پردیس‌های دانشگاه‌ها متوقف شود. سپس توجه ویژهای به بهبود کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها صورت گرفته و نگاه به دانشگاه‌ها سمت و سوی کاملا علمی پیدا کند.

5. یکی از مشکلات اصلی اغلب اعضای هیات علمی که در طی 15 سال اخیر جذب شدهاند تغییر صندوق بازنشستگی به ویژه در سال‌های 93-92 است. متاسفانه در این سال‌ها برای تغییر صندوق بازنشستگی از تامین اجتماعی به صندوق بازنشستگی کشوری هزینه گزافی بر اعضای هیات علمی تحمیل شده است. پیگیری‌های مکرر از طریق وزارت عتف تاکنون بی‌نتیجه مانده است و نیازمند دستور ویژه جناب عالی جهت رفع این معضل است که نزدیک به 2000 عضو هیات علمی درگیر و دخیل در آن هستند.

6. تعامل و ارتباطات متخصصان رشته‌های علمی کشور با دانشگاه‌ها و مؤسسات برتر جهانی موجب افزایش سطح علمی دانشگاه‌ها می‌شود و به استادان کشور کمک می‌کند در مرزهای روبه جلوی دانش حرکت کنند. برای این منظور باید ساز و کارها و تسهیلات برای تبادل بهتر و بیشتر استاد و دانشجو با دانشگاه‌های برتر جهان فراهم گردد. تکاپوی کشور چین مبتنی بر تعاملات بین‌المللی استادان با کشورهای پیشرفته و در نتیجه پیشرو شدن این کشور در مرزهای دانش، تجربه‌ای قابل توجه است.

7. دانشگاه مخزن اندیشه و خردورزی است؛ دانشگاهیان می‌توانند با تحلیل نقادانه امور، همفکری‌های ارزشمندی به دولتمردان در ابعاد مختلف داخلی و خارجی ارایه دهند. ایجاد اتاق‌های فکر در دانشگاه‌های مختلف و نظرخواهی از دانشگاهیان یکی از شیوه‌های مشارکت دانشگاهیان در تصمیم‌های کلان حکومتی است. گره خوردن رسالت دانشگاه با مسائل و مشکلات عینی جامعه در همه زمینه‌ها موجب می‌شود برای حل آنها، قطب‌های دانشگاهی «موضوعی منطقه‌ای» در پهنه جغرافیای ایران تشکیل شود تا در طراحی، تدوین و اجرای راهبردهای گوناگون یاور دولت باشند.

8. یکی از سیاست‌های مطلوب که همواره در دانشگاه‌ها حاکم بوده، امکان ادامه تحصیل دانشجویان از شهرها و مناطق مختلف کشور در دانشگاه‌های دور و نزدیک بوده است. چنین سیاستی باعث آشنایی دانشجویان با فرهنگ‌های مختلف مردم کشور، ایجاد پیوندهایی بین دانشجویان و در نهایت انسجام و یکپارچگی فرهنگی- ملی بیشتر مردم کشور می‌شد. متأسفانه با اجرای سیاست بومی‌گزینی دانشجو در دولت قبل، ضربه سنگینی به این کارکرد دانشگاه‌ها وارد شده است. لذا درخواست می‌شود برای پیشگیری از زیان‌های بیشتر، دستور فرمایید این فرآیند به شیوه سابق بازگردد.

9. موضوع دیگری که از دغدغه‌های اصلی اعضای هیئت علمی می‌باشند انتخاب وزیری توانمند برای اجرای برنامه اعلام شده جناب عالی و پیشبرد اهداف آن است. شکی نیست اگر یک برنامه خوب به نحو مناسبی اجرا نشود نتایج مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت. یکی از ابزارهای مهم در اجرای این برنامه ارزشمند، حضور مدیری توانا و مسلط به امور آموزش عالی کشور است. در این خصوص نیز تشکل‌های صنفی اعضای هیئت علمی با توجه به تجارب کاری خود و شناختی که از حوزه آموزش عالی کشور دارند، آماده‌اند تمام تجارب و نظرات دلسوزانه و کارشناسانه خود را در اختیار جناب عالی قرار دهند. امید است که با تدبیر جناب عالی و پشتیبانی سازمان‌یافته اعضای هیات علمی، وزیری از بدنه آموزش عالی برگزیده شود تا چرخه آموزش عالی کشور با سرعتی بیش از پیش در راستای توسعه کشور به پیش رود.

10. همانطور که مستحضر هستید در دولت‌های نهم و دهم روند استخدام و جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها دستخوش تغییرات اساسی شده است به نحوی که نقش دانشگاه‌ها کاهش و گروه‌های آموزشی تقریبا نادیده گرفته شده‌اند. از حضرتعالی درخواست می‌نماییم این روند اصلاح و دانشگاه‌ها وگروه‌های آموزشی در این روند به جایگاه واقعی و تعیین‌کننده خود بازگردند.

موفقیت جناب عالی را در راه خدمت به میهن اسلامی، اجرای اوامر مقام معظم رهبری و اجرای برنامه‌های خردمندانه، از درگاه ایزد یکتا خواستاریم".

به گزارش ایسکانیوز "انجمن صنفی اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی"، " شورای عالی صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان"، " کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه بناب"، " انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه بجنورد"، " هیات موسس کانون صنفی استادان دانشگاه بیرجند "، "انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور کشور "، "انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز "، " مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری"، "انجمن اعضای هیات علمی دانشگاه خوارزمی"، " انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه دامغان "، " مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه"، "کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان"، کانون صنفی استادان دانشگاه سیستان و بلوچستان"، " مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان"، " کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز "، "کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران- واحد دانشگاه شیراز"، " انجمن صنفی اساتید دانشگاه صنعتی کرمانشاه"، "انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی تحصیلات تکمیلی کرمان"، " کانون صنفی استادان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان"، " مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی"، " کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران"، " انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان"، " مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد "، " شورای صنفی اساتید دانشگاه کاشان"، " انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه گلستان "، " انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه ملایر "، " انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه ولی عصر رفسنجان"، "کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه هرمزگان"، " انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه یاسوج" و در نهایت "مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه یزد" تشکل‌هایی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

منبع: ایسنا

201

کد خبر: 786620

وب گردی

وب گردی