حادثه تروریستی تهران فرصتی برای گشایش باب گفت‌وگو با ایران برای حل برخی مسائل بود

نشریه فارین پالیسی در گزارشی با انتقاد از نحوه واکنش رئیس‌جمهور آمریکا به حادثه تروریستی تهران نوشت: روزی که ایران هدف حمله دشمن مشترک یعنی داعش قرار می‌گیرد، واضح است که بهترین اقدام راهبردی برای آمریکا، محکوم کردن این حملات بود.

به گزارش ایسکانیوز، نشریه فارین پالیسی در گزارش خود به قلم دیوید واد با عنوان "ترامپ با نمک پاشی بر زخم‌های ایران راه به جایی نخواهد برد" نوشت:‌ آمریکایی‌ها روز چهارشنبه هفته گذشته را با شنیدن اخباری دال بر حمله تروریست‌های داعش به مردم ایران در ساختمان پارلمان و مرقد آیت‌الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در تهران آغاز کردند. گزارش‌ها حاکی است در این حملات 17 تن جان خود را از دست دادند.

حتی در زمانی که دو کشور به عنوان مثال در روند مذاکرات هسته‌ای بر سر مسائلی با یکدیگر اتفاق نظر داشتند، آمریکا هرگز از اختلافات مهم خود با ایران دست برنداشت و نباید هم این کار را می‌کرد اما در روزی که حملات تروریستی در قلب هر کشوری روی می‌دهد، کار درست این است و تشریفات دیپلماتیک نیز اقتضا می‌کند که تروریسم به هر شکل ممکن محکوم و با قربانیان این حملات ابراز همدردی شود.

به نوشته این نشریه آمریکایی، روزی که یک کشور مانند ایران هدف حمله دشمن مشترک یعنی داعش قرار می گیرد، روشن است که بهترین اقدام راهبردی برای آمریکا، این بود که این حملات را محکوم کند و بس و شاید تنها فایده این کار همکاری بیشتر ایران و آمریکا در مبارزه با داعش بود اما متاسفانه به نظر می‌آید رعایت این نکات ظریف و دقیق در منش دیپلماتیک دونالد ترامپ جایی ندارد. اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص این حادثه تروریستی در ایران در بهترین حالت فرصت سوزی و در بدترین حالت بازتابی از حلقه مفقوده در عرصه سیاست خارجی ترامپ به شمار می رود. این همچنین یک کوته بینی تاریخی برای رئیس‌جمهوری به شمار می رود که خود را نیویورکی می‌خواند.

شاید ترامپ فراموش کرده است که چطور ایرانی‌ها وقتی آمریکا در حملات 11 سپتامبر متحمل آن تلفات سنگین انسانی شد، واکنش نشان دادند. در آن زمان رئیس‌جمهور وقت ایران و حتی رهبر معظم ایران، هر دو تروریسم را محکوم و با ملت آمریکا ابراز همدردی کردند. همچنین هزاران ایرانی با روشن کردن شمع یاد قربانیان را گرامی داشتند و با ملت آمریکا ابراز همدردی کردند.

هرچند در شرایط کنونی پی بردن به سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا بسیار دشوار است، چیزی که در این روزها با توجه به توئیت‌های دونالد ترامپ درباره قطر شاهد بوده‌ایم، ظاهرا نشان می‌دهد که شخص رئیس جمهور هرگز هیچ فرصتی را برای تقلیل دادن سطح مسائل ژئوپولیتیک به سطح حرف‌های سخیف و متناقض که نتیجه‌ای جز ضربه نخواهد داشت، از دست نمی دهد.

بنا براین گزارش، فارین پالیسی در ادامه گزارش خود به تصمیم مجلس سنای آمریکا برای پیشبرد طرح جدید تحریم‌های ایران اشاره کرد و نوشت: البته این قصور و کوتاهی برای توجه به تحولات منطقه‌ای تنها به ترامپ محدود نمی‌شود. مجلس سنا در حالی که این حمله تروریستی در داخل ایران روی داده بود، تصمیم می‌گیرد قانون مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران را تصویب کند. فارغ از هر آنچه درباره این طرح فکر می‌شود، زمان بررسی به آن بسیار بی موقع و نابه جا بود.

با وجودی که این طرح به منظور پرهیز از داشتن بندهایی که ممکن است موجب نقض توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شود در کمیته روابط خارجی اصلاح شد اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند اجرای آن هنوز هم می‌تواند این توافق را به خطر بیندازد.

علاوه‌براین، حمله اخیر در ایران را گروهی انجام داده است که آمریکا تقریبا سه سال است با آن مبارزه می‌کند. در شرایطی که ترامپ حملات لفظی خود را درخصوص لزوم شکست داعش افزایش داده، چرا به جای این سخنان در صدد همکاری بیشتر با ایران برای مقابله با دشمن مشترک بر نمی‌آید؟‌ این در حالی‌ است که نظامیان آمریکایی در عراق فعالانه به تلاش‌های نیروهای مورد حمایت ایران در مبارزه با داعش وابسته هستند.

بنابراین، ترامپ در شرایطی که برای پیشبرد اهداف بلندمدت و راهبردی آمریکا تلاش می‌کند،‌ باید ارزش دیپلماسی را در زمان‌های بحرانی به‌ویژه در مواجهه با کشورهایی که واشنگتن با آنها اختلاف نظر دارد، بداند. حادثه تروریستی اخیر در تهران فرصت مغتنمی بود تا دولت ترامپ باب گفت‌وگو را با تهران برای حل برخی از مسائل با ایران بگشاید.

ایسنا

301

کد خبر: 786668

وب گردی

وب گردی