اصول مذاکره سالم از بُعد روانشناسی/ از برچسب زدن، تهدید کردن و توهین به یکدیگر پرهیز کنیم

یک روانشناس بالینی معتقد است:هر مذاکره­ دارای اصولی است که بهتر است آنها را رعایت کنیم، ابتدا باید بدانیم که در هر مذاکره ­ای احتمال وجود اختلاف هست، پس ناامید نشوید و به جای ناامید شدن بهتر است مواردی را رعایت کنیم که دامنه­ این اختلاف را کمتر کند. در طی مذاکره باید با علایق مهم و مشروع اما متضاد آغاز کنیم.

دکتر حمیرا ورمقانی در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به نیاز انسان در برقراری ارتباط با دیگران گفت:روان­شناسان زیادی بر اهمیت ارتباط تاکید کرده ­اند، ارتباط یعنی تبادل پیام بین 2 نفر به شیوه مطلوب. ارتباط بایدکامل باشد، یعنی پیام ها باید به طور کامل انتقال داد شوند.

وی ادامه داد: مشاهدات، افکار، احساسات و خواسته ­ها، چهار مولفه اصلی یک ارتباط کامل هستند، ارتباط وقتی صمیمانه است که صریح، شفاف و همراه با این چهار مولفه باشد در این­ صورت است که منظور اصلی خود را به­ شکل کامل رسانده ­اید و به طریق پیام ناقص (پیام هایی که یک یا چند مولفه اصلی ارتباط در درون آن وجود ندارد ) یا پیام های آلوده(پیامهایی که قسمت هایی مهم پیام کامل را با هم در می آمیزد ) آن را منتقل نکرده اید.

این روانشناس بالینی گفت: اکنون لازم است نگاهی به الگوهای ارتباطی خودتان بیندازید و توجه کنید که اگر ارتباط شما از نوع کامل نبوده است به یادگیری و به کاربستن اصول اساسی ارتباط کامل بپردازید. در زندگی، اصولی وجود دارد که ما باید به آنها توجه کنیم، بررسی کنید که به چه میزان اصول زیر را به کار می ­برید برای مثال در ارتباط با همسرم از کلماتی که بار قضاوتی دارند و اصطلاحات دو پهلو استفاده نمی­ کنم،از برچسب زدن­ های کلی استفاده نمی­ کنم، از پیام­ های سرزنشگر و اتهام آمیز (تو) استفاده نمی­ کنم، به گذشته های دور نمی­ پردازم،سعی دارم مقایسه­ های منفی انجام ندهم،از موانع ارتباطی همانند تهدید، تنبیه، توهین و سایر موانع استفاده نمی کنم، از پیام­ های ناقص و آلوده و هم­چنین از پیام­ های مبهم استفاده نمی­ کنم.

وی اضافه کرد: هر مذاکره­ دارای اصولی است که بهتر است آنها را رعایت کنیم، ابتدا باید بدانیم که در هر مذاکره ­ای احتمال وجود اختلاف هست ، پس ناامید نشوید و به جای ناامید شدن بهتر است مواردی را رعایت کنیم که دامنه­ این اختلاف را کمتر کند. در طی مذاکره باید با علایق مهم و مشروع اما متضاد آغاز کنیم.

روانشناس خدمات روان شناسی و مشاوره زندگی اضافه کرد: در تمامی مراحل مذاکره باید از برچسب زدن، تهدید کردن و توهین به یکدیگر پرهیز کنیم، یاد بگیریم احساسات و هیجانات خود را از موضوع مذاکره جدا و به جای موضع ­گیری، بر علایق خود و همسرمان تمرکز کنیم. صبور بودن، منعطف بودن دو شرط مهم برای پیش­برد مثبت مذاکره در زوج ­ها است.در این زمینه باید به دنبال گزینه­ هایی باشیم که هر دو طرف نسبت به آن توافق و رضایت دارند.

وی افزود: اگر تمام مواردی که به آن پرداخته شد را رعایت کنیم مذاکره به بهترین شیوه ممکن پیش می ­رود و در نهایت هر کسی به حقوق و وظایف خود آگاه می­ شود. احترام به حقوق خود و دیگری و انجام وظایف خود باعث شکل گیری رابطه سالم و شیرین در کنار همسرمان می­ شود.

ورمقانی بیان کرد:البته افراد باید این نکته باید در ذهن خود داشته باشند که در اوایل، ممکن است مذاکره با سرعت کم و به­ شکل منفی پیش برود.­ مذاکره مراحل خود را دارد که با صبر شما این مراحل بهتر و زودتر پیش می ­رود. مراحل مذاکره عبارتند از، آمادگی برای شروع مذاکره، بحث و گفتگو کردن همسران با هم، ارایه پیشنهاد توسط هر دو نفر، و در نهایت توافق دو طرف. توافق یعنی زوج­ ها گزینه­ های را انتخاب کنند که بیشتر آنها را به آنچه که می­ خواهند و کمتر به آنچه که نمی ­خواهند برساند.

وی اظهار کرد: یک نکته مهم که باید زوج­ها آن را بدانند تفاوت­ های جنسیتی افراد در برقراری رابطه است همسران اگر به این تفاوت­ ها توجه کنند، می ­توانند از ایجاد و افزایش افکار منفی و هیجان­های منفی بکاهند، یک نکته مهم و مشترک در برقراری ارتباط و مذاکره توجه به پیام و رفتارهای غیرکلامی است که بیشتر از ارتباط کلامی می­ تواند بر بهتر و بدتر شدن یک رابطه زناشویی اثرگذار باشد.

این روانشناس بالینی افزود: ارتباط غیرکلامی ژست ­ها، حالت چهره و تمامی حرکت ها و نگاه ­ها است احتمال زیاد برای شما پیش آمده است که در طی مذاکره، به همسرتان اعتراض کنید که به صحبت­ های شما گوش نمی­ دهد. همسرتان در چنین مواقعی متعجب شده و اعتراف می­ کند که به تمام صحبت­ های شما گوش داده است، اما شما احساس رضایت ندارید. به نظرتان در این مواقع علت ناراضی بودن و احساس خوب نداشتن شما چه می­ تواند باشد؟ همسرتان در طی مذاکره با اخم، پوزخند و حرکات بدن پیامی به شما داده که محتوای پیام عدم شنیده شدن شما را در بر دارد. بنابراین در طی مذاکره و رابطه حواستان هم به ارتباط کلامی و هم غیرکلامی خود باشد.

701

کد خبر: 786749

وب گردی

وب گردی