با ارسال کتاب به کتابخانه ها  موافق نیستم/فیلتر انتخاب کتاب از نهاد کتابخانه ها برداشته شود

علی میمندی با بیان اینکه با ارسال کتاب به کتابخانه خیلی موافق نیستم ،گفت: کتابخانه ها باید نسبت به نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مطالبه گر باشند.

علی میمندی مدیر انتشارات هیرمند در گفت وگو با ایسکانیوز در رابطه با نقش ناشران در تجهیز کتابخانه های عمومی بیان کرد: کار نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تجهیز کتابخانه هاست و مرکز متمرکزی برای این کار است و تمام کتابخانه ها چه کتابخانه های مرکزی استانها و چه کتابخانه های عمومی در سطح روستا، باید نسبت به نهاد کتابخانه ها مطالبه گر باشند زیرا نهاد وظیفه اش تجهیز کتابخانه هاست. حال من ناشر با تعاملات و نگاه به شرایط فعلی جایی نیز بنا به لذت شخصی اقدام به ارسال کتابی به کتابخانه می کنم که این کار در بلندمدت نه تنها خدمتی به کتابخانه نکرده بلکه مبادی ورودی و تجهیز کتابخانه را مختل می کنم.

وی افزود: هر سال اواسط شهریور بخشی از کتاب هایمان را به کتابخانه ها ارسال می کنیم. در واقع با ارسال کتاب به کتابخانه خیلی موافق نیستم و با موازی کاری مشکل دارم. به نظرم ای کاش این پویش تجهیز کتابخانه را به هر طریقی مسئولین کتابخانه ها شروع کنند.در دو سال اخیر نهاد کتابخانه ها درصد زیادی کتاب از ناشران خریداری کرده است. حال باید پرسید این کتاب ها کجا می روند و بایستی به کتابخانه ها ارسال شوند مگر چند کتابخانه فعال در کشور وجود دارد؟ وقتی فشاری که مراجعه کنندگان کتابخانه برای به روز شدن کتاب ها به کتابداران بیاورند خود به خود از صنعت نشر حمایت می شود و باری بر دوش من ناشر با تیراژ 2000 نسخه نیست که حال بخواهم 5 یا 6 درصد از این کتاب را به صورت رایگان به کتابخانه ارسال کنم و این کتابها را نهاد کتابخانه های عمومی کشور می تواند از من خریداری کید و راه های اجرایی اش را باید پیدا کنیم.

مدیر نشر هیرمند ابراز کرد: انتخاب کتاب را باید از دست نهاد خارج کنیم و من به عنوان یک ناشری که بیشتر از سی سال در حوزه نشر مشغول به فعالیت هستم؛ قدر مسلم، شانس انتخابم خیلی بیشتر از ناشری است که دو سال کار می کند و اگر بتوان ساز و کاری را در نظر گرفت که انتخاب را از دست نهاد خارج کنیم و یا اینکه نقش نهاد را در انتخاب کتاب کمرنگ کنیم اتفاق ویژه ای رخ می دهد و کتابخانه ها به نوعی این انتخاب را عهده دار شوند البته در صورتی که مسئولین کتابخانه به روز باشند و بدانند که چه کتابهایی نیاز مبرم کتابخانه شان است.

میمندی خاطرنشان کرد: راهکار سامان دادن به این امر این است که کتابخانه ها، تک به تک سفارش دهند و نهاد کتابخانه موظف باشد این سفارشها را جمع آوری کند و به ناشر درخواست بدهد و در پی این امر نهاد کتابخانه ها در مواقعی، طبق ملاحظات اخلاقی یک کتاب را به هر دلیلی برای ارسال به کتابخانه ها انتخاب نمی کند که البته روش غلطی است؛ زیرا تک تک کتابها برای انتشار از سوی وزارت ارشاد مجوز گرفته اند و این مجوز یک تصویب نامه ای است که امکان مطالعه کتاب مورد نظر را میسر می کند بنابراین این یک فیلتر اضافه است و اجازه بدهیم که همه کتابخانه ها، کتابهایشان را سفارش دهند و فیلتر انتخاب کتاب از نهاد کتابخانه های عمومی برداشته شود؛ کل این مشکل به یک باره حل می شود. در نهاد کتابخانه های عمومی کشور و وزارت ارشاد بخشی برای انتخاب کتاب در نظر گرفته شده که از میان کتابهای منتشر شده سال، افرادی کتاب ها را تک به تک مطالعه می کنند

این مدیر انتشارات خاطرنشان کرد: بودجه نهاد کتابخانه ها با توجه به تعرفه سال 95-96 به نسبت سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و به نظر من ما باید روال را برعکس کنیم به این معنی که کتابخانه ها در سراسر کشور بدون در نظر گرفتن این که در یک شهر بزرگ یا در یک دهستان کوچک قرار داشته باشند؛ کتابهای مورد نیازشان را از نهاد کتابخانه عمومی کشور مطالبه کنند که این راه درست تری است.

502

کد خبر: 786769

وب گردی

وب گردی