سفر نواز شریف به عربستان با "ماموریت خاورمیانه"

نخست‌وزیر پاکستان در راس هیاتی عالی‌رتبه عازم جده عربستان شد. این سفر یک روزه در بحبوحه تعمیق اختلافات دیپلماتیک در خاورمیانه صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از پایگاه خبری نیشن، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با استقبال از هیات پاکستانی به ریاست نواز شریف‌، نخست‌وزیر پاکستان افطار میزبان آنها بود. در بدو ورود هم شاهزاده فیصل بن عبدالعزیز، فرماندار مکه به استقبال آنها رفت. در همین حال، ‌هیچگونه بیانیه رسمی‌ای درباره مسائلی که مورد گفت‌وگو قرار گرفت، منتشر نشده است اما انتظار می‌رود تنش‌ها در روابط عربستان، بحرین، مصر و امارات با قطر در دستور کار بوده باشد؛ کشوری که به حمایت از تروریسم و جانبداری از ایران متهم می‌شود.

ظاهرا این سفر چند روز پس از حضور هیات قطری در اسلام‌آباد انجام می‌شود که از پاکستان خواستند نقش سازنده‌ای در حل این بحران ایفا کند. وزارت خارجه پاکستان با ابراز بی‌اطلاعی از این سفر، همچنین گزارش‌ رسانه‌های خارجی مبنی بر استقرار ۲۰ هزار سرباز پاکستانی در قطر را تکذیب کرد.

در سفر به جده، سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی هم حضور دارد. پاکستان در اولین واکنش به این بحران در خاورمیانه بر لزوم اتحاد در جهان اسلام تاکید کرده و از طرفین خواست تا وارد مذاکره شوند.

از سوی دیگر، همزمان با تشدید بحران مذکور که به حمایت از تروریسم متهم می‌شود، قطر تاکید کرده است که "به درخواست دولت ایالات متحده آمریکا" و "سیاست درهای باز" میزبان گروه شبه‌نظامی طالبان شده است تا مذاکرات تسهیل شده و به میانجیگری و صلح ختم شود. دفتر طالبان سال ۲۰۱۳ در قطر افتتاح شد اما دولت قطر بعدا آن را تعطیل کرد. با این حال گفته می‌شود برخی از رهبران طالبان هنوز در قطر هستند.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 786926

وب گردی

وب گردی