چرا  دچار عطسه های غیر قابل کنترل می شویم؟

اگر به این مساله مشکوک هستید که عطسه های غیر قابل کنترل پس از غذا خوردن از آلرژی های غذایی ناشی می شود باید برنامه غذایی خود را ثبت کنید تا مشخص شود دقیقا چه چیزی موجب شکل گیری مشکل می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از عصرایران، تصور کنید به همراه دوستان خود به یک رستوران رفته اید و پس از خوردن غذا دچار عطسه های غیر قابل کنترل می شوید. آیا این یک وضعیت پزشکی است؟ یا ترفندی بی رحمانه است که بدن برای شرمنده کردن شما به کار گرفته است؟

عطسه کردن پس از غذا خوردن شرایطی شایع است که افراد بسیاری آن را تجربه می کنند. عطسه کردن یکی از روش های بدن برای خلاص شدن از شر محرک ها یا آلرژن ها است و در نتیجه، مسیرهای بینی را تمیز نگه می دارد. اگر بتوانید محرک را شناسایی کنید، احتمال این که به طور کامل از عطسه خلاص شوید نیز بسیار زیاد است. در ادامه با برخی دلایل عطسه کردن پس از غذا خوردن بیشتر آشنا می شویم.

رینیت چشایی

رینیت چشایی به واسطه گرفتگی بینی، عطسه و آبریزش بینی پس از وعده های غذایی توصیف می شود. غذاهای خاص مانند مواد غذایی تند، الکل یا حتی مواد غذایی سرد می توانند محرک واکنشی در سیستم عصبی باشند که به شکل گیری نشانه های ناشی از غشاء متورم بینی منجر می شوند. اگر نشانه ها شامل مشکلات پوستی، دردهای شکمی یا تنگی نفس هستند، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

اسنتیشن

اسنتیشن (Snatiation) شرایطی است که در آن فرد با عطسه بیش از حد پس از مصرف یک وعده غذایی بزرگ مواجه می شود. تصور می شود این شرایط دارای یک جزء ژنتیکی است. افراد مبتلا به این صفت ارثی ممکن است هنگامی که مغز پری معده را ثبت می کند بی اختیار و بدون کنترل دچار عطسه شوند. بدون در نظر گرفتن این که چه نوع غذایی مصرف شده است، بین 3 تا 15 عطسه متوالی، کنترل نشده به طور مستقیم پس از پر شدن معده رخ می دهند.

آلرژی های غذایی خفیف

برخی افراد مبتلا به آلرژی های غذایی خاص پس از مصرف این مواد غذایی دچار عطسه می شوند. از جمله مواد غذایی که به طور معمول موجب آلرژی می شوند می توان به بادام زمینی، گندم، غذای دریایی، تخم مرغ و شیر اشاره کرد.

دلایل هوایی

احتمال این که به گرده گیاهان یا گرد و خاک آلرژی داشته باشید، بسیار زیاد است. آلرژی شما می تواند با آب هوای بسیار سرد یا گرم نیز شکل بگیرد. همچنین، ممکن است فردی که به طور منظم با وی غذا می خورید از عطری استفاده می کند که موجب شکل گیری عطسه در شما می شود. احتمال این که به حیوانات خانگی آلرژی داشته باشید نیز وجود دارد و غذا خوردن هنگامی که حیوان خانگی در آن مکان حضور دارد می تواند زمینه ساز عطسه های پی در پی شود.

چگونگی مقابله با عطسه پس از غذا خوردن

عادات غذا خوردن خود را تغییر دهید

اگر به این مساله مشکوک هستید که عطسه های بیش از حد شما از احساس پری در معده ناشی می شود، به جای مصرف سه وعده غذایی بزرگ در روز، وعده های غذایی کوچک‌تر با تکرار بیشتر را مد نظر قرار دهید. این شرایط از پری و بزرگ شدن بیش از اندازه معده جلوگیری می کند و سیستم عصبی برای عطسه های بی اختیار تحریک نمی شود.

برنامه غذایی خود را ثبت کنید

اگر به این مساله مشکوک هستید که عطسه های غیر قابل کنترل پس از غذا خوردن از آلرژی های غذایی ناشی می شود باید برنامه غذایی خود را ثبت کنید تا مشخص شود دقیقا چه چیزی موجب شکل گیری مشکل می شود. ممکن است تنها نوع مواد غذایی در این زمینه تاثیرگذار نبوده و روش تهیه غذا نیز در تحریک واکنش بدن نقش داشته باشد. پس از مدتی، ممکن است متوجه الگوهایی بین زمان های شکل گیری عطسه و انواع غذاها، مواد تشکیل دهنده یا روش تهیه غذا شوید. زمانی که مورد مشکل آفرین شناسایی شد از آن عامل آلرژی‌زا پرهیز کنید.

دارو مصرف کنید

داروهایی که می توانید برای مدیریت واکنش آلرژیک استفاده کنید، آنتی هیستامین ها هستند. این داروها به اشکال مختلف قرص، شربت یا اسپری های بینی در دسترس هستند. ضد گرفتگی های بینی به رفع احساس گرفتگی در بینی و سینوس ها کمک می کنند. البته بیش از اندازه از آنها استفاده نکنید زیرا می تواند به بازگشت گرفتگی منجر شود. همچنین، از آنها به صورت مداوم برای بیش از پنج روز استفاده نکنید زیرا اسپری دلیل گرفتگی بینی خواهد بود. استفاده از دارو به عنوان آخرین راه چاره باید مد نظر قرار بگیرد.

نشانه های آلرژی را تسکین دهید

اگر عطسه پس از غذا خوردن به واسطه آلرژی ایجاد می شود با اتخاذ برخی اقدامات می توانید نشانه های آلرژی را به حداقل برسانید که در ادامه به آنها اشاره می شود:

اسپری های بینی سالین (محلول نمک) در دسترس هستند که به تسکین غشا تحریک شده بینی و خروج محرک ها از حفره بینی کمک می کنند.

شستشوی بینی با استفاده از دستگاه هایی مانند قوری نتی (نتی پات) را می توان به عنوان جایگزینی برای اسپری محلول نمک مد نظر قرار داد. شستشوی روزانه بینی یکی از موثرترین روش های مقابله با نشانه های آلرژی است.

مسیرهای بینی خود را از طریق فین کردن آرام و منظم پاکسازی کنید.

مایعات فراوان مصرف کنید تا آب مورد نیاز بدن تامین شود و از خشک شدن عشاهای مخاطی و تحریک شدن آنها پیشگیری شود.

بخار خارج شده از یک دستگاه مرطوب کننده یا دوش آب گرم می تواند به شل شدن مخاط در بینی و پاکسازی گرفتگی سینوس کمک کند.

همچنین، تمیز نگه داشتن مکانی که در آن غذا می خورید یا درخواست از فردی که به همراه وی غذا می خورید برای تغییر عطر می توانند در تسکین نشانه های شما موثر باشند.

704

کد خبر: 786980

وب گردی

وب گردی