مراسم سالگرد درگذشت حمید سبزواری برگزار شد

مراسم نخستین سالگرد درگذشت پدر شعر انقلاب با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت بنیاد شعر و ادبیات داستانی در زادگاه حمید سبزواری برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، در این مراسم که در دو بخش تخصصی و مردمی برپا شد، علاوه بر نواخته شدن زنگ شعر انقلاب در سبزوار و سخنرانی و شعرخوانی اساتید و شاعران ملی و استانی، از پوستر «جشنواره سرودهای انقلابی» و «نشان حمید» نیز رونمایی شد.

سبزواری خود را فدای انقلاب کرد

مراسم سالگرد درگذشت پدر شعر انقلاب، روز دوشنبه با نواخته شدن زنگ شعر انقلاب در مدارس سبزوار آغاز شد. این مراسم با حضور مسئولان سبزوار و خانواده استاد در دبیرستان شاهد فاضله برگزار شد و سپس، مهمانان مراسم سالگرد برای شرکت در بخش علمی و نشست‌های تخصصی به سالن همایش‌های بیهقی شهرستان سبزوار رفتند. در این مراسم، محسن ممتنحنی، فرزند استاد سبزواری گفت: پدرم، همواره به عنوان یک سرباز در کنار انقلاب اسلامی بود و عمرش را وقف انقلاب کرد. او همواره نسبت به حوادث انقلاب اسلامی واکنش نشان می‌داد و اشعار خود را براساس نیازهای روز انقلاب می‌سرود.

ممتحنی با اشاره به اینکه 800 قطعه توسط استاد سبزواری سروده شده افزود: بخشی از این سروده‌ها همچنان در جشن‌های سالروز پیروزی انقلاب و مناسبت‌های ملی مذهبی شنیده می‌شود و یاد این شعرها در دل و حافظه مردم جاری است.

این فرزند مرحوم سبزواری با بیان اینکه پدرش در دوران زندگی در پی منافع شخصی نبود و هر آنچه داشت فدای انقلاب اسلامی کرد، گفت: استاد سبزواری در طول سال‌های پس از انقلاب نیز درصدد کسب قدرت و پست نبود و بها و مزدی نیز برای تلاش‌های خود طلب نکرد.

او افزود: مهم‌ترین دغدغه خانواده استاد سبزواری حفظ حرمت و جایگاه شعر، ادب و بزرگانی است که عمر و زندگی خود را برای پدید آوردن این جایگاه در طبق اخلاص گذاشتند.

ممتحنی ادامه داد: ویژگی شعر پدر این است که هیچ‌گاه در زمان گم نمی‌شود و همواره می‌تواند در زمان‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

او با بیان اینکه استاد سبزواری در همه ابعاد انقلاب، شعر دارد و نباید تنها به برخی موضوعات شعر استاد سبزواری توجه کرد و باید همه اشعار را مورد توجه قرار داد، گفت: در شعر استاد سبزواری اسلام، انقلاب و ایران مورد توجه است.

استقبال بی‌نظیر مردم سبزوار از سالگرد پدر شعر انقلاب

همشهریان فرهنگ‌دوست استاد سبزواری با حضور گسترده در مراسم سالگرد درگذشت پدر شعر انقلاب، نسبت به این شاعر نامدار سرودهای جاودان انقلاب، ادای دین کردند.

در این مراسم که شامگاه دوشنبه 22 خرداد و با حضور اعضای خانواده استاد سبزواری و شماری از مسئولان فرهنگی استانی در محل آرامگاه وی برگزار شد، جواد محقق، زکریا اخلاقی و عباس باقری از شاعران اعزامی بنیاد شعر و ادبیات داستانی به شعرخوانی پرداختند.

در این مراسم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به لزوم همکاری مسئولان استانی و شهرستان برای راه‌اندازی موزه استاد سبزواری گفت: امیدواریم ساختمان آبشار در حوالی آرمگاه استاد سبزواری از سوی شهرداری برای راه‌اندازی بنیاد فرهنگی شعر انقلاب و موزه استاد سبزواری به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار واگذار شود.

سیدسعید سرابی افزود: با اختصاص این مکان برای راه‌اندازی بنیاد فرهنگی شعر انقلاب و موزه استاد سبزواری تجهیزات آن به سرعت تامین می‌شود.

سپس مراسم شعرخوانی در کنار آرامگاه این شاعر انقلابی برگزار شد که با استقبال بی‌نظیر مردمی همراه بود و خانواده این شاعر انقلابی شبی بیادماندنی را همراه با یادآوری خاطرات گذشته پشت سر گذاشتند.

رونمایی از نرم‌افزار چند رسانه‌ای «حمید» مشتمل بر بخش‌هایی همچون «زندگی‌نامه»، «خاطرات»، «نواهای آشنا»، «اشعار»، «کتاب‌ها»، «در محضر رهبری»، «نگارخانه»، «گالری عکس»، «فیلم‌ها»، «صدای استاد»، «در محضر استاد»، «شعرشناسی»، «در رثای حمید» و «در آئینه دیگران» و اجرای برنامه هنری از دیگر برنامه‌های بزرگداشت استاد حمید سبزواری بود.

معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی در این مراسم گفت: انسان‌های بزرگ همانند سلسله جبال هستند. ارتفاعات متفاوتی دارند، اما آنان را به قله‌هایشان می‌شناسند؛ حتی اگر این قله‌ها فقط چند متر بلندتر از سایر ارتفاعات باشند. آن‌ها استعدادها و توانایی‌های متفاوتی دارند، اما در یک زمینه استعداد و توانایی بیش‌تری از خود نشان داده‌اند که باید آنان را در همان حوزه بشناسیم.

جواد محقق ادامه داد: حمید سبزواری در حوزه سرود، ارتفاع، استعداد و توانایی بیش‌تری داشت و به همین دلیل است که پیشنهاد جشنواره سرودهای انقلابی که سال گذشته از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در چهلم آن مرحوم مطرح شد، امروز به ثمر نشسته و ما شاهد آغاز فعالیت این جشنواره از سوی دوستان فرهنگی‌مان در خراسان رضوی و شهر سبزوار هستیم.

وزیر ارشاد: نجوای «خمینی ای امام» هنوز به گوش می‌رسد

در این مراسم، همچنین پیام سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت اولین سالگرد وفات پدر شعر انقلاب از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرائت شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام آورده است: «هنر شعر، از هنرهای دیرین و ریشه‌دار این سرزمین است و زمانی که این هنر در مسیر دفاع از ارزش‌ها و باور‌های دینی و ملی قرار می‌گیرد، آثار ماندگار و تاثیراتی شگرف می‌آفریند.

شعر فارسی علاوه بر بیان احساس و زیبایی اندیشه و فرهنگ ایرانی اسلامی، در طول یکصد سال گذشته در روشنگری مردم ایران نقش بی‌بدیلی داشته و با آغاز نهضت معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) در خرداد 1342 این بیداری و آگاهی‌بخشی جلوه و نمود دوچندانی یافت.

در خاطرات روزهای پیروزی انقلاب اسلامی نجوای «خمینی ای امام» همچنان به گوش می‌رسد و از یاد‌ها فراموش نخواهد شد و خالق این اثر، مرحوم سبزواری نام و یاد خود را در دفتر شعر انقلاب اسلامی برای همیشه ثبت کرده است.

شعر متعهد، در سال‌های پس از انقلاب حرکتی رو به رشد داشته و به سرمایه‌ای بی‌بدیل و موثر در عرصه ادبیات تبدیل شده است و از این رهگذر آثار ارزشمندی فراهم آمده است. در سال‌های اخیر جوانان مومن، باانگیزه و نواندیش با سرودن اشعار آگاهی‌بخش در خدمت مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی روح تازه‌ای به کالبد شعر متعهد دمیده‌اند.

بی‌تردید نقش مرحوم استاد حمید سبزواری و بزرگان عرصه شعر انقلاب در تربیت نسل جدید شاعران و خلق مضامین نو و انتقال مفاهیم روز انکارناپذیر است.

در روزهای دشوار انقلاب، دوران سخت دفاع مقدس، ایام سازندگی ایران اسلامی و دوره تثبیت مردم‌سالاری دینی این شعر و ادبیات معرف‌افزای انقلابی بوده است که با زیور زیبایی خاطرات آن روزهای سخت مختلف دهه‌های اخیر را به ثبت رسانده است.

رهبر معظم انقلاب (مد ظله‌العالی) در کنار اشراف و احاطه به عرصه فرهنگ، نسبت به عرصه شعر به ویژه شعر متعهد و شعر مقاومت همواره رهنمود‌های راهگشا بیان نموده‌اند که سرمشق و الگوی همه شاعران جوانی است که به این حوزه علاقه‌مند و دغدغه‌مند هستند.

امروز بیش از هر زمان دیگری به استفاده از زبان هنر به ویژه شعر متعهد برای بیان ارزش‌ها و گزارش‌ها، رخداد‌های کشور و جهان پیرامون نیاز داریم.

به همه حاضران در مراسم نخستین سالگرد حمید سبزواری درود می‌فرستم و از دست‌اندرکاران این نشست سپاسگزاری می‌نمایم. از خداوند متعال علو درجات برای مرحوم استاد حمید سبزواری مسالت دارم و امیدوارم راه آن یار سفرکرده پررهرو باشد.»

502

کد خبر: 787020

وب گردی

وب گردی