مهلت ثبت‌نام برای جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی پایان یافت

دبیر اجرایی رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی گفت: تاکنون ۴۰۰ باشگاه کتاب‌خوانی ثبت‌شان برای شرکت در دومین دوره جام باشگاه‌ها نهایی شده است و باشگاه‌های کتاب‌خوانی تا پایان خردادماه مهلت ثبت‌نام دارند.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر رسیده، ابراهیم حیدری گفت: تا کنون ۴۰۰ باشگاه کتاب‌خوانی ثبت‌شان نهایی شده است و باشگاه‌های کتاب‌خوانی تا پایان خردادماه مهلت ثبت‌نام دارند. انتظار داریم باشگاه‌های کتاب‌خوانی تا اواسط مهرماه آثار و فعالیت‌های‌شان را اعلام کنند و با تعیین تکلیف باشگاه‌های برگزیده‌ در سطح شهرستان و با ادامه فعالیت و رقابت‌ باشگاه‌ها در کتاب‌خوانی نهایتا آبان‌ماه، همزمان با هفته کتاب، مراسم پایانی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی برگزار شود.

او اظهار کرد: یکی از اهداف ما اشاعه و گسترش طرح‌های ترویجی کتاب‌خوانی در شهرهای متعدد و میان گروه‌های سنی مختلف بود. جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی از میان طرح‌های ارائه‌شده از سوی شهر نیشابور، در ‌طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، شکل گرفت. پس از برگزاری جلسه‌های بحث و بررسی تغییری در آن طرح نخستین اعمال شد و در نهایت طرح «جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی» ارائه شد. این رویداد ترویج کتاب‌خوانی میان کودکان و نوجوانان با همکاری نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی فعال در ترویج کتاب‌خوانی، برای اولین بار در سال ١٣٩٥ در ١٥ شهر نامزد پایتخت کتاب ایران اجرا شد.

دبیر رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی ادامه داد: در اولین دوره برگزاری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در ۱۵ شهر بیش از دو هزار باشگاه کتاب‌خوانی و ۲۲ هزار عضو شکل گرفت. این میزان استقبال خیلی بیش‌تر از انتظار ما بود. بر این اساس تصمیم گرفتیم، دومین دوره آن را در سال جاری با مشارکت ۱۰۲ شهر برگزار کنیم. با مسئولان شهری و فعالان کتاب‌خوانی در شهرهای مختلف مکاتبه کردیم و تا کنون حدود ۸۳ شهر برای شرکت در این طرح به طور رسمی اعلام آمادگی کرده‌اند.

او درباره چگونگی فعالیت باشگاه‌های کتاب‌خوانی توضیح داد: هر باشگاه تشکیل‌شده در هر شهر و روستا باید حداقل ۱۲ تا حداکثر ۳۰ عضو داشته باشد. اسامی باشگاه‌ها و کد ملی اعضا در شبکه ترویج کتاب‌خوانی ایران ثبت می‌شود. پس از ثبت و اعلام آمادگی باشگاه‌ها به دبیرخانه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، مربی‌هایی را از تهران به این شهرها اعزام می‌کنیم. این مربی‌ها در مناطق مختلف کشور دوره‌های آموزشی را برای تسهیل و تسریع در فعالیت‌ها برای دیگر مربی‌ها برگزار می‌کنند، مربی‌ان باشگاه‌ها عموما، معلم، مربی مهدکودک، کتابدار هستند. این باشگاه‌ها در چهار رده سنی مختلف تشکیل می‌شوند. جلسه‌های کتاب‌خوانی اعضا در مدارس، کانون‌های پرورش فکری، کتابخانه‌ها، سرای محله‌ها، فرهنگسراها، پایگاه‌های بسیج و حتی مجتمع‌های مسکونی برگزار می‌شوند.

دبیر رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی همچنین درباره معرفی کتاب‌هایی که محور فعالیت این باشگاه‌ها هستند، گفت: سال گذشته حدود ‌۵۰۰ عنوان کتاب در چهار رده سنی را کارشناس‌های مجرب حوزه ادبیات کودک و نوجوان انتخاب و معرفی کردند. امسال با اضافه شدن حدود ۲۰۰ عنوان کتاب تازه منتشرشده به این فهرست، در مجموع ٧٠٠ عنوان کتاب به باشگاه‌های کتاب‌خوانی معرفی شد.

او افزود: با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و همکای موسسه خانه کتاب، اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی می‌توانند تا سقف ۱۰۰هزار تومان با تخفیف پنجاه‌درصدی تهیه کنند. باشگاه‌های کتاب‌خوانی فعالیت‌های متنوع مانند گروه‌خوانی کتاب، نقد و معرفی کتاب، داوری کتاب و تهیه فیلم‌های موبایلی با محوریت کتاب را انجام می‌دهند.

دبیر رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی درباره نحوه انتخاب باشگاه‌های برگزیده‌ کتاب‌خوانی بیان کرد: در چهار بخش «بهترین باشگاه کتاب‌خوانی»، «بهترین فیلم موبایلی با محوریت کتاب»، «بهترین نامه به نویسنده کتابی که خواندید» و «بهترین معرفی کتاب» باشگاه‌های برگزیده معرفی می‌شوند. داوری در چند مرحله انجام می‌شود؛ در مرحله نخست آثار و فعالیت‌ها در دبیرخانه شهرستان‌ها بررسی می‌شود. در هر شهر چهار باشگاه برگزیده بخش‌های مختلف معرفی می‌شود و این رقابت در سطح استان و کشور هم دنبال می‌شود. در نهایت باشگاه‌های برگزیده انتخاب و معرفی می‌شوند.

اولین دوره جشنواره تقدیر از گروه‌های مروج کتابخوانی در سال ١٣٩٣ با مشارکت ٩٠ گروه، دومین دوره آن در سال ١٣٩٤ با مشارکت ٤٠٠ گروه و سومین دوره آن به همت تشکل‌های مروج کتاب‌خوانی در سال ١٣٩٥ با مشارکت ٧٢٨ گروه مروج کتاب‌خوانی برگزار شد.

502

کد خبر: 787069

وب گردی

وب گردی