معاون اول رئیس جمهور: حمایت از صنایع دستی از سیاست های اصلی دولت است

جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظهر امروز (سه شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به نقش مؤثر بخش صنایع دستی در اشتغالزایی و توسعه صادرات غیرنفتی، گفت: صنایع دستی نماد فرهنگی ایران است و یکی از سیاست های اصلی دولت حمایت از بخش صنایع دستی و توسعه فعالیت ها و برنامه های این بخش است.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به یکی از دستورهای جلسه تحت عنوان تدوین طرح گردشگری جاده ابریشم، اظهار داشت: جاده ابریشم از نظر فرهنگی، گردشگری و اقتصادی از اهمیت فراوانی برای ایران برخوردار است و ایران باید بتواند نقش خود را به صورت فعال در زمینه احیاء جاده ابریشم ایفا کند.
در این جلسه که وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مشاور رییس جمهور و دبیر ستاد اقتصادی دولت نیز حضور داشتند، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسات گذشته شورا ارائه کرد.
در این نشست تدوین و اجرای نظام جامع آماری و حسابهای اقماری گردشگری به عنوان یکی از مصوبات پیشنهادی مطرح شد که پس از بحث و بررسی و ارائه گزارش توجیهی، مقرر شد مرکز آمار ایران با محوریت سازمان میراث فرهنگی و با همکاری دستگاه های مرتبط نسبت به استقرار و اجرای نظام آماری و حساب های اقماری گردشگری تا پایان سال 97 اقدام نماید و سازمان برنامه و بودجه نیز اعتبار مورد نیاز این طرح را تأمین کند.
تدوین طرح گردشگری جاده ابریشم و تشکیل دبیرخانه دائمی آن در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد این طرح به کمیسیون دولت ارجاع و به صورت دقیق تر به آن پرداخته شود و در نهایت برای تصویب در جلسه هیات وزیران مطرح شود.
در ادامه این جلسه موضوع ساماندهی بیمه اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که قرار شد این موضوع در کارگروهی با محوریت سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفته و به یک تفاهمنامه تبدیل شود.
برنامه ریزی برای توسعه شهرهای صنایع دستی دیگر مصوبه پیشنهادی این جلسه بود که بر اساس آن مقرر شد دستگاههای اجرایی نسبت به تامین زیرساختهای شهرهای جهانی صنایع دستی بر اساس اعلام اولویت ها از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام نمایند و گزارش سالانه اقدامات خود را ارائه دهند.
در این نشست دستورالعمل اجرایی تجارت اموال فرهنگی- تاریخی و هنری منقول مجاز و دستورالعمل اجرایی اعطای پروانه موزه های خصوصی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه نظرات و دیدگاههای مختلف مقرر شد این موضوعات در جلسه ای با محوریت سازمان میراث فرهنگی و با عضویت سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان دستگاههای مرتبط مورد بررسی قرار گیرد و جمع بندی جلسه مذکور به عنوان مصوبه شورا تلقی و ابلاغ شود.

302

کد خبر: 787099

وب گردی

وب گردی