سالانه 250 میلیون نفر در جهان نیازمند دریافت خون هستند/ در ماه رمضان کمبود خون  درمراکز درمانی  نداریم

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت : نتایج مطالعات محققان در کشورمان حاکی از آن است که طی 5 سال گذشته هیچ مورد هپیاتیت B و HIV  در اهداکنندگان مستمر مشاهده نشده است این در حالی است که 75 درصد موارد مثبت شدن در اهدا کنندگانی که برای اولین بار به مراکز اهدای خون مراجعه می کردند به ثبت رسیده است.بنابراین اگر سرمایه گذاری های لازم به سمت اهدا کنندگان مستمر صورت گیرد همچنین جمعیت اهدا کنندگان محدود شوند و سطح آگاهی و نگرش این افراد را افزایش دهیم، می توانیم ریسک عوارض اهدای خون را به صفر برسانیم.

دکتر علی اکبر پور فتح الله در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به وضعیت اهدای خون در ماه مبارک رمضان گفت:همان طور که می دانید در ماه مبارک رمضان با کمبود فصلی انتقال خون مواجه هستیم که این پدیده در مواقعی رخ می دهد که اهدا کنندگان نمی توانند به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند برای مثال در فصل سرما، در ایام عید به خاطر درگیری مردم برای آمادگی برای نوروز با سازمان انتقال خون با کمبود فصلی مواجه می شود.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان یکی از موارد کمبود های فصلی است مخصوصا ایامی که طول مدت روزه داری افزایش پیدا می کند و سازمان انتقال خون با کمبود فصلی مواجه خواهد شد به همین دلیل مراکز انتقال خون تمهیداتی برای ماه مبارک رمضان می اندیشند که میزان کمبود ها را به حداقل ممکن برسانند.

ذخیره 7 برابر مصرف روزانه خون در بیستمین روز از ماه مبارک رمضان

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: سازمان انتقال خون طی سال های گذشته فعالیت هایی بسیاری در این راستا انجام داده و همواره تلاش کرده است با ذخیره خونی کافی به استقبال ماه مبارک رمضان برود درماه مبارک رمضان نیز از بیمارستان ها درخواست می شود که جراحی های انتخابی که نیازمند حجم بالای خون است را به حداقل برسانند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در سال جاری با توجه به اینکه ظرفیت اهدا کنندگان مستمر ،فراخوانی را قبل از ماه مبارک رمضان از طریق ارسال پیامک و برقراری تماس تلفنی با اهدا کنندگان مستمر، اعلام کردیم و سازمان انتقال خون پیش از ماه مبارک رمضان با ذخیره 9 برابر مصرف روزانه وارد این ماه شده است .

دکتر پور فتح الله با تاکید بر فعالیت مراکز اهدای خون پس از افطار گفت: خوشبختانه امسال با توجه به اینکه مراکز انتقال خون بعد از افطار نیز به فعالیت خود ادامه می دهند موفق شدیم در بیستمین روز از ماه مبارک رمضان، بتوانیم ذخیره 7 برابر مصرف روزانه را درکشور داشته باشیم که دستاورد بزرگی است که به همت اهدا کنندگان عزیز فراهم شده است . خوشبختانه در ماه مبارک رمضان هیچ کمبودی در مراکز درمانی وجود ندارد حتی در پاسخگویی به مراکز درمانی ، دقیقا مشابه ایام عادی سال بوده است.

پور فتح الله : خوشبختانه در ماه مبارک رمضان هیچ کمبودی در مراکز درمانی وجود ندارد حتی در پاسخگویی به مراکز درمانی ، دقیقا مشابه ایام عادی سال بوده است

استان هایی که آمار شیوع بیماری های بدخیم در آن ها بیشتر است،میزان مصرف پلاکت بالاتری دارند

وی افزود:همان طور که می دانید در زمینه پلاکت خون با بحران بزرگی مواجه هستیم زیرا مصرف پلاکت به شدت در کشور افزایش پیدا کرده است البته این روند جهانی است و در تمامی نقاط به دلیل افزایش طول عمر و... افزایش پیدا کرده است. اما به دلیل طول عمر کوتاه پلاکت ما بیش از 3 روز قادر به نگهداری از آن نیستیم و نیاز به اهدا کنندگان پلاکت به صورت دائمی و همیشگی است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در تمامی مراکز استانی در سراسر کشور موفق شدیم اهدای مستقیم پلاکت را فراهم کنیم یعنی اهدا کننده به جای اینکه خون خود را اهدا کند و متحصصان از طریق آن پلاکت را جدا کنند، می توانند به طور مستقیم پلاکت خود را اهدا کنند در این روش میزان پلاکت دریافتیبا میزان دریافتی پلاکت در روش اهدای معمولی برابر است.وی بیان کرد: در تمامی استان ها امکان اهدای پلاکت به روش مستقیم وجود دارد اما طبیعتا استان هایی که آمار شیوع بیماری های بدخیم در آن ها بیشتر است،میزان مصرف پلاکت بالاتری دارند.

در تمامی استان ها امکان اهدای پلاکت به روش مستقیم وجود دارد اما طبیعتا استان هایی که آمار شیوع بیماری های بدخیم در آن ها بیشتر است،میزان مصرف پلاکت بالاتری دارند

طی 5 سال گذشته هیچ مورد هپیاتیت B و HIV در اهداکنندگان مستمر مشاهده نشده است

دکتر پور فتح الله با اشاره به شعار روز جهانی اهداکنندگان خون، مبنی بر «نیاز به خون همیشگی است،‌ اهداکننده مستمر بمان» گفت:شعار امسال نیز بر مبنای اعلام سازمان جهانی بهداشت مطرح شده است که بر اساس آن کشورهای جهان و دولت ها موظفند که شرایطی را در راستای فراهم کردن خون و فرآورده های آن به میزان کافی و سالم ایجاد کنند به همین شعار سازمان جهانی بهداشت بر مبنای آمادگی کشور ها و مراکز انتقال خون برای تامین خون و فرآورده های خونی در بحران ها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: سالانه 250 میلیون نفر در سراسر دنیا دچار حوادث و بحران هایی می شوند که نیازمند به خون هستند بنابراین باید یک ذخیره کافی در تمامی کشورها وجود داشته باشد همچنین سازمان جهانی بهداشت در مبحث سلامت خون بر اهدا کننده مستمر تاکید بسیاری دارد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: در این زمینه مطالعاتی توسط محققان در کشورمان صورت گرفته است که نتایج آن حاکی از آن است که طی 5 سال گذشته هیچ مورد هپیاتیت B و HIV در اهداکنندگان مستمر مشاهده نشده است این در حالی است که 75 درصد موارد مثبت شدن در اهدا کنندگانی که برای اولین بار به مراکز اهدای خون مراجعه می کردند به ثبت رسیده است.بنابراین اگر سرمایه گذاری های لازم به سمت اهدا کننده مستمر صورت گیرد همچنین جمعیت اهدا کنندگان مستمر محدود شوند و سطح آگاهی و نگرش این افراد را افزایش دهیم، میتوانیم ریسک عوارض اهدای خون را به صفر برسانیم.

701

کد خبر: 787212

وب گردی

وب گردی