روادید عمره، اهرم فشار عربستان برای ملحق کردن آفریقا به مواضع ضد قطری

عربستان سخت در تلاش برای همراه کردن کشورهای آفریقایی با مواضع خود در قبال قطر است و یکی از مهم‌ترین اهرم های فشار آن تهدید به عدم اعطای روادید عمره به اتباع آفریقایی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»، عربستان با توسل به شیوه های مختلف سخت در تلاش برای همراه کردن کشورهای آفریقایی با مواضع خود در قبال قطر و تحریم این کشور است و در این راه به اهرم های فشار و تهدید آشکار این کشورها متوسل شده است.

مقاومت برخی کشورهای آفریقایی در برابر فشارهای سعودی

در همین ارتباط روزنامه لوموند با انتشار گزارشی نوشت: بنجامین اوجی کارشناس مسائل آفریقا فاش کرد،عربستان با توسل به اهرم های فشار در تلاش برای تحریک کشورهای آفریقایی و مجبور کردن آنان به همراهی در تحریم علیه قطر است آن هم در شرایطی که این کشورها تاکید دارند در برابر این فشارها مقاومت می کنند.

تسلیم شدن هفت کشور آفریقایی در برابر فشارهای ریاض

با اینهمه ریاض سخت در تلاش است، کشورهای آفریقایی را به تحریم قطر متقاعد کند که حاصل آن تسلیم شدن هفت کشور آفریقایی از جمله موریتانی، سنگال، چاد، مصردر برابر این فشارها بوده است اما هنوز برخی از کشورهای این قاره از تسلیم شدن در برابر این فشارها سر باز می زنند.

در این میان جیبوتی از بیم هرگونه تصمیم گیری در قبال قطر و تاثیر آن بر پرونده متشنج با اریتره که دوحه در آن نقش اساسی دارد، به کاهش سطح روابط دیپلماتیک با آن اکتفا کرده است.

تهدید آشکار عربستان علیه سران آفریقا

نکته قابل توجه اینکه عربستان به سلاح مهمی برای تحریک کشورهای آفریقایی متوسل شده است به این معنی که اکثریت جمعیت این کشورها را مسلمانان تشکیل می دهند و در آن اماکن مذهبی و نهادهای دینی فعالیت دارند که عربستان از طریق موسسات خیریه خود بر آنان سلطه دارد از همین رو سران این کشورها از زمان شعله ور شدن بحران عربستان و متحدانش با قطر تحت فشارهای شدید ریاض قرار گرفته اند تا جایی که آشکارا برای ملحق شدن به جبهه سعودی تهدید می شوند.

سفیران سعودی، محرک قطع روابط با قطر

در این میان ریاض از سفیران خود در کشورهای آفریقایی برای متقاعد کردن سران این کشورها به دست برداشتن از بی طرفی در قبال بحران روابط با قطر استفاده می کند و یک گزینه پیش روی آنان قرار داده است: باید سفیران خود را از دوحه فراخوانید.

اما اهرم فشار عربستان بر این کشورها در دو چیز خلاصه می شود: حمایت مالی گسترده که احتمالا در اختیار این کشورها قرار می دهد و دوم تهدید به مانع تراشی در اعطای روادید حج و عمره به اتباع این کشورها .

پاسخ منفی تونس، مغرب والجزایر به ریاض

با اینهمه برخی کشورهای آفریقایی با وجود اینکه اکثریت جمعیت آنان را مسلمانان تشکیل می دهند در برابر این فشارها سر تسلیم فرود نیاورده اند که نمونه آن الجزایر، مغرب و تونس هستند به اضافه سودان و سومالی که بر بی طرفی تاکید داشته و خواستار گفت وگو هستند.

روابط قوی قطر با کشورهای آفریقایی

این در حالی است که قطر در ده سال گذشته با استفاده از تشویق کشورهای آفریقایی به گشایش سفارت در دوحه توانست روابط مستحکمی با آنان به ویژه کشورهای فقیر و ضعیف برقرار کند، از همین رو اطمینان دارد چنانچه این کشورها در دام تهدیدات سعودی گرفتار شوند، در میان مدت خواهد توانست روابط خود با بسیاری از آنان را از سر بگیرد.

منبع: تسنیم

305

کد خبر: 787232

وب گردی

وب گردی