روسیه توانایی موشکی خود را تقویت می کند

پوتین: بعد از خروج آمریکا از پیمان ضد موشک بالستیک ، روسیه به شرکای آمریکایی و اروپایی خود پیشنهاد داد در یک طرح سپر موشکی مشترک وارد شوند

به گزارش ایسکانیوز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دومین بخش از فیلمی مستند که در آمریکا پخش شد گفت روسیه مجبور است برای حفظ توازن راهبردی قوا در جهان، توانایی های موشکی خود را تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری تاس از نیویورک، پوتین گفت بعد از خروج آمریکا از پیمان ضد موشک بالستیک در سال 2002، روسیه به شرکای آمریکایی و اروپایی خود پیشنهاد داد در یک طرح سپر موشکی مشترک وارد شوند.

وی افزود:«ما پیشنهاد مشارکت در طرح سپر موشکی آمریکا، روسیه و اروپا را دادیم. ولی متاسفانه، شرکای ما در نهایت این طرح را رد کردند.»

رئیس جمهور روسیه افزود:«ولی برای حفظ این عنصر مهم ثبات بین المللی یعنی همان بحث توازن راهبردی نیروها ما مجبور خواهیم بود توانایی موشکی خود را گسترش دهیم و سامانه های موشکی ایجاد کنیم که قادر به نفوذ به درون هر سامانه موشکی باشد.

روسیه بر خلاف آمریکا طرحی برای تجسس از شهروندان خود ندارد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت سازمان های امنیتی روسیه، طرح جمع آوری اطلاعات و تجسس عمومی را به آنگونه که در آمریکا وجود دارد انجام نمی دهند.

به گزارش خبرگزاری تاس از نیویورک، ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در سال 2013 جزئیات برنامه تجسسی دولت آمریکا برای جمع آوری اطلاعات از همه شهروندان این کشور را افشا کرد.

پوتین در این مصاحبه گفت:«می توانم به شما اطمینان دهم که ما چنین شبکه ای نداریم. از این امر مطمئن باشید. سرویس های ویژه آمریکا بودجه هنگفتی دارند و ما نمی توانیم چنین بودجه ای اختصاص دهیم.»

آمریکا مانع از نزدیک شدن مجدد روابط روسیه و اوکراین می شود

رئیس جمهور روسیه در بخش دوم فیلم مستندی که سه شنبه شب در آمریکا پخش شد گفت تلاش برای جلوگیری از نزدیک شدن مجدد روابط میان مسکو و کیف، عنصر اصلی سیاست های آمریکا در شرق اروپا است.

به گزارش خبرگزاری تاس از نیویورک، پوتین گفت:«فلسفه پشت سیاست های آمریکا در این منطقه این است که باید به هر نحوی از نزدیک شدن مجدد روابط میان روسیه و اوکراین جلوگیری شود زیرا این امر به عنوان نوعی تهدید در نظر گرفته می شود. این امر به عنوان منبع قدرت برای روسیه در نظر گرفته می شود و بنا بر این باید به هر نحوی از این نزدیک شدن مجدد روابط باید جلوگیری شود.»

رئیس جمهور روسیه ادامه داد:«به نظر من بسیاری از شرکای ما در آمریکا و اروپا متاثر از این منطق بودند و نه منطق آزادی انتخاب برای مردم اوکراین.»

آمریکا نتوانست مانع سیاست تهاجمی گرجستان شود

ولادیمیر پوتین افزود واشنگتن در سال 2008 نتوانست جلوی سیاست تهاجمی گرجستان را بگیرد و تلاش کرد مسکو را مسئول این قضیه نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری تاس از نیویورک، پوتین گفت:«من زمانی که دیدم رسانه های غربی، روسیه را مسئول این حمله معرفی می کنند نمی توانستم چیزی را که می بینم و می شنوم باور کنم. میلیون ها نفر در جهان نیز این رسانه ها را باور می کردند. این در حالی است که میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور وقت گرجستان علنا گفت به نظامیان کشورش دستور داده است این تهاجم را آغاز کنند.»

پوتین در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا یا ناتو از ساکاشویلی حمایت کردند گفت:«من صد درصد مطمئن نیستم که کسی وی را تحریک کرد یا از وی حمایت کرد و وی را به این کار وادار کرد. من نمی دانم ولی ظاهرا وی هیچگاه نمی توانست به تنهایی تصمیم به این اقدام بگیرد. ولی هیچکس نیز کاری برای بازداشتن وی از این اقدام نکرد.»

به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا، هیچ جیزی را تغییر نداد

رئیس جمهور روسیه گفت پیروزی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال قبل آمریکا، تقریبا باعث ایجاد هیچ تغییری نشد.

به گزارش خبرگزاری تاس از واشنگتن، الیور استون کارگردان آمریکایی در بین سال های 2015 و 2017 مصاحبه هایی را با پوتین برای مستند چهار قسمتی خود انجام داد. این مصاحبه های در تاریخ دوازده ژوئن در شبکه تلویزیونی شوتایم آمریکا پخش شد و قرار است پخش بقیه قسمت های آن نیز تا پانزده ژوئن ادامه یابد.

پوتین در پاسخ به سئوال الیور استون درباره اینکه پیروزی ترامپ در آمریکا باعث ایجاد چه تغییری شد گفت:«تقریبا هیچ تغییری.» پوتین گفت ترامپ چهارمین رئیس جمهور آمریکا در دوره وی است.

زمانی که استون از وی پرسید آیا پوتین تحت نفوذ روسیه قرار دارد یا نه پوتین به یکباره خندید.

در این مصاحبه ها، پوتین درباره روابط روسیه و آمریکا، سیاست ناتو در اروپا، استقرار سامانه موشکی آمریکا و نیز ادعاهای مطرح شده درباره دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صحبت کرد.

وی در این مستند درباره بحران های اوکراین و سوریه، روابط خود با جرج بوش، باراک اوباما، دونالد ترامپ و نیز هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کرد. وی درباره دیدگاه خود پیرامون ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس اطلاعات آمریکا که در سال 2014 دست به افشاگری زد نیز صحبت کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین درباره سیاست داخلی، مسیر رسیدن به ریاست جمهوری و دوره های ریاست جمهوری خود صحبت کرد و از طفره رفتن درباره موضوعات جنجالی خودداری کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

305

کد خبر: 787315

وب گردی

وب گردی