قول دادن درمورد ریشه کنی فقر  خیلی خوب است اما باید مدیریت شود

رئیس کمیته امداد گفت: در ایام انتخابات همه نامزدها در مورد ریشه کنی فقر صحبت کردند و تبدیل به یک گفتمان همگانی شد که خیلی خوب است اما ریشه کنی فقر باید مدیریت شود.

به گزارش ایسکانیوز سیدپرویز فتاح در مراسم افطاری شب گذشته با اصحاب رسانه گفت: همه ما دردر انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیمکه موضوع رسیدگی به اقشار و نیازمند تبدیل به گفتمان همگانی شد و یکی از شعار های اصلی نامزدها حمایت از محرومان بود.

وی افزود: ما خوشحالیم که مسئولان در رسیدگی به محرومان می‌خواهند از هم سبقت بگیرند در حالی که پیش از این باید خواهش می کردیم و نامه می‌نوشتیم که مسئولان کاری کنند.

فتاح به دیدار با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور گزارش خوبی از روند رسیدگی به محرومان ارائه کرد و اعلام کرده که درصدد است مستمری اقشار نیازمند را تا 5 برابر اضافه کند، این قول فی‌البداهه داده شد و این در حالی است که دو هفته پیش نیز آقای روحانی وعده داده بود که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را ریشه‌کن می‌کند.

رئیس کمیته امداد خطاب به خبرنگاران گفت: مشکلات و مصائب نیازمندان خیلی جدی‌تر از این‌ها است و شما نباید عقب بمانید و فقطظ درگیر مسائل سیاسی نباشید و بمسئولان را نقد کنید و پیگیر این قول‌ها باشید چون مردم نیازمند یاری شما هستند.

فتاح گفت: البته باید ما هم سعی کنیم ضعف‌ها را برطرف کرد، اعتماد و شفاف‌سازی کنیم، کمک‌ها را به درستی صرف کرده و به سمت اقشار نیازمند ببریم.

فتاح در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مسئولان از روی عمد مناطق مرزی را محروم نگه می‌دارند، گفت: این را قبول ندارم آبرسانی، گازرسانی و دیگر اقدامات انجام می‌شود شاید وسعت کشور زیاد است اما به هر حال سعی همه دولت‌ها رسیدگی به مناطق محروم است، اما بودجه بیشتری این مناطق می‌خواهند، در کمیته امداد نیز اولویت با مناطق محروم است و زیبنده حکومت نیست که ضریب منطقه 9 در کشور داشته باشیم، این خیلی دردناک بوده و یعنی اوضاع از نظر فقر و زندگی اسفبار است.

افزایش مسنمری مددجویان

رییس کمیته امداد در مورد افزایش مستمری مددجویانگفت: قرار بود مستمری را ما پرداخت کنیم اما دولت در دو ماه گذشته خلاف قانون عمل کرد و طبق مصوبه مجلس این افزایش یارانه نیست بلکه افزایش مستمری است اما دولت به حساب یارانه افراد واریز کرده و چون لیست یارانه با مستمری متفاوت است مشکلاتی ایجاد شده و در زمان انتخابات ما از اظهارنظر در این باره صرفنظر کردیم و در نتیجه مستمری با تأخیر پرداخت شد که البته قول داده شده که در پایان خردادماه به موقع و مناسب واریز شود.

تبعات افزایس مستمری

رئیس کمیته امداد درباره تبعات افزایش مستمری مددجویان، گفت: افزایش مستمری باید بررسی و مدیریت شود و در صورتی که درست مدیریت نشود، مراجعات زیاد می‌شود که اکنون نیز شده و کسانی که تا امروز تحت پوشش کمیته نبودند در خواست داده اند و از طرفی دیگر رغبت برای گرفتن وام اشتغال کم شده است این اشکالات را باید مدیریت کنیم چرا که چند برابر شدن مستمری و اینکه گفته شده 5 برابر می‌شود کار ما را سخت می‌کند.

فتاح گفت : واقیت این است که سیستم کشش افزایش 5 برابری مستمری را ندارد و باید کار با روال منطقی پیش برود و با کمک دولت و مجلس تبعات این طرح را کم کنیم.

وام 5 میلیونی مددجویان کمیته امداد

رییس کمیته امداد با اشاره به وام 5 میلیون تومانی برای مددجویان کمیته امدادگفت:‌ هنوز بانک مرکزی با ما طرح موضوع نکرده اما از این تصمیم استقبال می‌کنیم چون این مددجویان ضامن و چک ندارند و همین مستمری را به جای آن قبول خواهند کرد اما باز هم این طرح باید مدیریت شود، چرا که ما این مستمری را مدیریت می‌کنیم و اگر قرار است 100درصد آن درگیر وام شود، اختلالی در زندگی افراد ایجاد می‌کند اما اگر برای اشتغال باشد نه برای روزمرگی خوب است و بدهکاری ایجاد نمی‌کند.

موسسات خیریه رقیب نیستند

فتاح به موازی‌کاری مؤسسات خیریه و سازمان‌ها اشاره کرد و گفت:‌ هماهنگی ها در در سطح وسیع وجود داردو کمیته امداد به صورت رقیب به آنها نگاه نمی کند به عنوان مثال با سازمان بهزیستی، بسیج، بنیاد مستضعفان و برکت و خیریه‌ها هماهنگی‌ لازم انجام شده البته باید عقلانی‌تر رفتار شود اما در مجموع فعالیت آنها را رقیب نمی‌دانیم.

15 درصد افرادتحت پوشش کمیته از اهل سنت هستند

فتاح در مورد عدم حمایت ایتام اهل سنت در کشور گفت: تعداد افراد اهل سنت تحت پوشش در کمیته امداد 15 درصد است و البته احکام دینی و اعتقادات آنها با ما متفاوت است آنها به صندوق و صدقه اعتقاد ندارند در نتیجه پولی واریز نمی‌کنند و چون از نظر شرعی خارج کردن صدقه از یک شهر به شهر دیگر جایز نیست‌،نمی‌توانیم به برخی از استان‌ها مانند بلوچستان یا کردستان کمک صدقه‌ای کنیم.

فتاح افزود: یکی دیگر از تفاوت‌های ما این است که ما در وام قرض‌الحسنه تا 4 درصد کارمزد را قبول داریم اما اهل سنت یک درصد را هم حرام می‌دانند در نتیجه در شهرهایی که اهل سنت بیشتر هستند مانند سیستان وام قرض‌الحسنه به مددجویان با سود صفر درصد وام می دهیم.

وی تاکید کرد :کاش علمای ما هم مانند علمای اهل سنت عمل می‌کردند و می‌گفتند که بانک‌ها نباید سود بگیرند با این کار هم وضع مردم بهتر بود هم بانک‌ها ورشکسته نبودند و هم سود 27، 30 و 35 درصد این بلاها سر اقتصاد ما نمی‌آورد.

فتاح با اشاره به اینکه زکات در دین ما به 9 تا 10 قلم تعلق می‌گیرد اما در اهل سنت فراگیر است گفت: به طوری که سال گذشته استان‌های کردستان،‌بلوچستان ترکمن‌صحرا جز رده‌های اول پرداخت زکات بودند و این زکات را به ما داده‌اند یعنی اعتماد کرده‌اند در حالی که در گذشته اینطور نبود.

رییس کمیته امداد امام در مورد تکفل ایتام اهل سنت نیز گفت: آنها به تکفل یتیم اعتقادی ندارند اما مستحب مؤکد می‌دانیم به همین دلیل حامیان را ترغیب کردیم که ایتام اهل سنت را سرپرستی کنند و به همین دلیل قول می‌دهیم که به برکت ماه رمضان هیچ فرزند شیعه و سنی در کشور بدون حامی باقی نماند.

رئیس کمیته امداد در مورد خروج مددجویان از این نهاد گفت: سال گذشته 10 درصد از جامعه آماری از چرخه کمیته امداد خارج شدند یعنی از بار دولت و مجلس کم شد ما افراد را بیرون نمی‌کنیم چون به صلاح نیست اگر این افراد عادی و طبیعی خارج شوند هم هنر نکرده‌ایم بلکه خروج آنها به دلیل خودکفایی مهم است.

وی گفت:‌ سال گذشته به 120 هزار نفر وام پرداخت شده اما این به معنی خودکفا شدنشان نیست، چرا که معمولاً 20 درصد تلفات وام داریم و 2 تا 3 سال زمان می‌‌برد تا این افراد از وام بهره بگیرند و برای امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که 140 هزار اشتغال به مددجویان نیازمند پرداخت کنیم.

زهره حاجیان

700

کد خبر: 787343

وب گردی

وب گردی