31 واحد مجری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی موفق به دریافت کد اخلاق شدند

هفتمین جلسه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر سید علی ابطحی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور اعضای این کمیته صبح امروز برگزار شد. در این جلسه، 3 واحد مجری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی موفق به دریافت کد دانشگاهی اخلاق شدند و با 28 واحدی که قبل از این  مجوز را اخذ نموده بودند؛ در مجموع، این تعداد  به 31 واحد رسید.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای جلسه، دکتر ابطحی، ضمن خوشامد گویی به حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری،معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و دکتر منادی سفیدان، معاون امور مجلس دانشگاه و نیر سایر مدعوین و قدردانی از حضورشان به عنوان اعضای این کمیته، به تشکیل کمیته اخلاق دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی و تفویض اختیاری که در این زمینه از سوی کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به معاونت علوم پزشکی دانشگاه شده است، اشاره نمود و خاطر نشان کرد: رعایت مسائل اخلاقی در همه رشته های دانشگاهی مهم هست ولی پژوهش در رشته های علوم پزشکی که با بافت انسانی و سلامت جامعه سر و کار دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

معاون علوم پزشکی بیان داشت: کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دارای سه رده بندی است. در رأس این رده بندی کمیته ملی اخلاق در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، رده میانی مربوط به کمیته دانشگاهی است و حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در این رده قرار می گیرد و رده بعدی کمیته سازمانی است که در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می شود.

وی یادآور برخی از وظایف کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی شد و بیان داشت: ارائه مجوز کد اخلاق به کمیته های دانشگاهی در واحدهای مجری رشته های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به جهت کددهی به آثار پژوهشی اعم از پایان نامه ها، طرح های پژوهشی و ... و همچنین بررسی پرونده ها شکوائیه های علمی-پژوهشی-اخلاقی افراد حقیقی و حقوقی از جمله اعضای هیات علمی و دانشجویان است.

ابطحی دلایل وقوع برخی از تخلفات پژوهشی را عدم اطلاع افراد عنوان کرد و گفت: جهت آشنایی اعضاء هیات علمی و دانشجویان ارجاع شده به کمیته های دانشگاهی اخلاق آیین نامه تخلفات پژوهشی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، تهیه شده در سایت معاونت علوم پزشکی دانشگاه بارگذاری شده است.

در این جلسه پرونده افراد معرفی شده توسط 5 واحد جهت اعطای کد اخلاق مورد بررسی قرار گرفت و واحدهای کازرون، خوراسگان و شهرکرد مورد موافقت قرار گرفتند و واحد شیراز و کرمان جهت تکمیل مستندات به جلسه بعدی موکول شد.

همچنین در این جلسه 7 پرونده شکوائیه در این جلسه مورد ارزیابی قرار گرفت. در این پرونده ها، مواردی از قبیل چاپ مقاله توسط دانشجویان بدون اطلاع اساتید راهنما و مشاور، چاپ مقاله منتج از پایان نامه با اسامی افراد غیرمرتبط در موضوع پژوهشی، درخواست چاپ مجدد مقاله انگلیسی زبان عضو هیات علمی به زبان فارسی در جمله ای دیگر بدون اخذ اجازه از مسئولین مجلات و نیز چاپ مقاله ای که دارای مشابهت های بالای 80 درصد یا مقاله چاپ شده فرد دیگری است، از جمله مواردی بود که مورد بررسی توسط اعضا قرار گرفت و احکام مربوط به ایشان صادرشد.

200

کد خبر: 787371

وب گردی

وب گردی