بازگشت فلامینگوها به دریاچه ارومیه/ کاهش تراز در تابستان طبیعی است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد دریاچه ارومیه ضمن اشاره به آخرین وضعیت سطح و تراز دریاچه ارومیه، کاهش تراز این دریاچه در این مقطع سال را طبیعی خواند و گفت: با نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش دما و تبخیر، کاهش تراز دریاچه امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز مسعود تجریشی در مورد وضعیت تراز دریاچه ارومیه اظهار کرد: کاهش تراز دریاچه ارومیه تا آخر سال آبی یعنی شهریورماه طبیعی است بنابراین از الان تا آخر شهریور ترازدریاچه ارومیه را کاهش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه امسال دمای هوا ۱.۸ درجه سلسیوس گرمتر از سال گذشته است، تبخیر بالا می‌رود همچنین سال آبی ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۲۰ درصد و نسبت به سال ۹۳، ۳۰ درصد کاهش بارش داشته است بنابراین انتظار داریم با توجه به این دو اتفاق تراز دریاچه ارومیه کاهش یابد و در انتهای شهریور ماه سطح دریاچه به ۱۸۰۰ کیلومتر مربع برسد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه گفت: از چهار سال گذشته که ستاد دریاچه ارومیه کار خود را آغاز کرد، سطح این دریاچه ۷۰۰ کیلومتر بود این در حالیست که سطح دریاچه ارومیه تا هفته گذشته ۲۵۰۰ کیلومتر مربع بود و پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور به ۱۸۰۰ کیلومتر مربع برسد.

تجریشی با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۹ تا هفته گذشته بوده است، افزود: کاهش تراز دریاچه ارومیه در فصل گرم سال طبیعی است. ۶۰ درصد سطح دریاچه ارومیه کمتر از ۶۰ سانتیمتر عمق دارد. میزان تبخیر دریاچه یک متر و ۳۰ سانتیمتر است بنابراین به علت تبخیر، سالانه ۶۰ درصد ترازی که کمتر از ۶۰ سانتیمتر عمق دارد را از دست می‌دهیم.

این عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: زمانی که دریاچه ارومیه ۴۰ میلیارد متر مکعب آب و ۱۶ متر ارتفاع داشت،کاهش تراز دریاچه بر اثر افزایش دما محسوس نبود ولی در حال حاضر که دریاچه ارومیه دو و نیم میلیارد متر مکعب آب و ۲۵۰۰ کیلومتر مربع سطح دارد و آبی هم از اردیبهشت ماه وارد دریاچه نمی‌شود، با نزدیک شدن به تابستان دریاچه سطح خود را از دست می‌دهد که این موضوع طبیعی است و جای نگرانی ندارد. تا دو سه سال آینده افزایش و کاهش تراز دریاچه ارومیه امری عادی است.

بازگشت فلامینگوها به دریاچه ارومیه

تجریشی در پایان ضمن اشاره به بازگشت فلامینگوها به دریاچه ارومیه به ایسنا گفت: در شرایط حاضر در دریاچه ارومیه آرتمیا وجود دارد. آرتمیا در زمانی که شوری آب افزایش می‌یابد پوسته‌ای دارد که درون آن فرو می‌رود و در آن پنهان می‌شود و مجددا با کاهش شوری آب از این پوسته خارج و وارد آب می‌شود. در حال حاضر دریاچه آرتمیا دارد اما با نزدیک شدن به تابستان و افزایش دما و تبخیر و در نتیجه افزایش شوری آب، آرتمیا در پوسته خود فرو می‌رود و دوباره در اسفند و فروردین بعد از رهاسازی آب و افزایش بارش انتظار بازگشت آرتمیا به دریاچه وجود دارد. وجود این گونه زمینه بازگشت پرندگان به دریاچه ارومیه را فراهم می‌کند. طی دو سه سال گذشته پرندگان متوجه وجود این موجودات در دریاچه ارومیه شده‌اند و به دریاچه بازگشته‌اند.

700

کد خبر: 787688

وب گردی

وب گردی