نسخه اصلاح طلبان برای کابینه دوازدهم / توصیه هایی که بوی خط ونشان می دهد

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره تغییراتی که روحانی در کابینه دولت دوازدهم باید انجام دهد توضیحاتی ارائه داد.

با توجه به نزدیک شدن به روز های پایانی دولت یازدهم رایزنی های زیادی در رابطه با کابینه حسن روحانی در دولت دوازدهم مطرح می شود و به نظر می رسد هر یک از حامیان او به دنبال ورود افراد مد نظر خود در وزارت خانه ها هستند.

در این روز ها شایعه تغییرات در وزارت کشور، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و نیرو بیش از سایر وزارت خانه ها شنیده می شود و باید منتظر ماند دید چه کسانی سکان دار این وزارت خانه ها خواهند شد.

در این رابطه گروه سیاسی ایسکانیوز با علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به گفت و گو پرداخته و وی با بیان این که روحانی باید رویکردش به یک کابینه کارآمد برای پاسخگویی به وعده هایی که مردم داده است را اجرا کند، در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز بیان کرد: روحانی در درجه اول باید وعده هایی که به مردم داده است را دسته بندی کند؛ بخشی از آن به معنای پاسخ گویی دولت به مردم است و سعی کند که فشارهایی که به وی به وجود آمده را در جهت مثبت تغییر و از پیشنهادات پیش روی استفاده کند.

ابقای ظریف در وزارت امور خارجه ضروری است

وی با اشاره به این که بخشی از وزارتخانه ها از نظر حاکمیتی اهمیت بسیار بالایی دارند، خاطرنشان کرد: وزارت کشور و وزارت امور خارجه از وزارتخانه هایی هستند که نقش حاکمیت جامعه را برعهده دارند که روحانی باید به این دو وزارتخانه اهمیت بیشتری دهد؛ همچنین وزارتخانه هایی مانند وزارت دفاع و وزارت اطلاعات که درصدد فراهم کردن تامین امنیت کشور هستند جایگاه خود را دارند.

شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: وزارتخانه ای که برای تعامل بین المللی و اجرای سیاست های دولت در سطح بین الملل به یک وزیر قوی نیاز دارد وزارت امور خارجه است که عملکرد ظریف در این رابطه قابل قبول و ابقای وی در این وزارتخانه ضروری به نظر می رسد.

استقرار وزیر کارآمد در وزارت کشور

صوفی با بیان این که تاثیر عملکرد وزارت کشور در داخل بیشتر است، ادامه داد: صرف نظر از شخصیت آقای رحمانی فضلی و زحماتی که کشیدند اما عملکرد وزارت کشور قابل قبول نبوده است.

وی افزود: موضوعی که از اهمیت بالایی برخورد است این است که روحانی یک وزیر آگاه و آشنا به وظیفه و مرتبط به عقبه رای اش انتخاب کند تا بتواند آن وزیر استاندارانی را انتخاب کند تا با مردم ارتباط داشته باشند و نسبت به مطالباتی که مردم از آقای روحانی دارند را پاسخ دهند ولی متاسفانه عملکرد وزیر کشور فعلی در این رابطه مثبت ارزیابی نشده، بنابراین این وزارتخانه باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و وزیر کارآمدی در آن مستقر شود.

استمرار زنگنه در وزارت نفت

صوفی با اشاره به این که وزارت نفت از دیگر وزارتخانه های حساس کشور است، افزود: وزارت نفت با توجه به این موضوع که بازار خود را در داخل از دست داده است باید تولیدات نفت خود را افزایش و در جهت جلب سرمایه گذاران خارجی باشد تا بتواند از حوزه های نفتی مشترک بین ایران و کشورهای دیگر حراست و در چارچوب منافع ملی حرکت کند که در این حوزه آقای زنگنه عملکردش بسیار مثبت ارزیابی شده و توانسته حوزه نفت را از این بحران خارج کند.

روحانی باید رویکرد اقتصادی اش را تعیین کند

وی درباره حوزه اقتصادی دولت بیان کرد: حوزه اقتصادی با دیگر حوزه ها تفاوت دارد و از یک مکتب اقتصادی خاصی پیروی می کنند و سیاست های اقتصادی خاصی در کشور اجرا و پیاده می شود تا در آن افراط و تفریط به وجود نیاید تا بتواند تورم را مهار کنند و همچنین بتوانند اقتصاد را از حالت رکود خارج کنند.

صوفی با بیان این که روحانی باید رویکرد اقتصادی اش را تعیین کند، خاطرنشان کرد: رویکرد تیم اقتصادی فعلی بر مبنای مهار تورم بوده است و توانسته است این کار را به خوبی انجام دهد اما یک مقدار یکسویه عمل کردند.

وزیر تعاون دولت اصلاحات در پایان گفت: با تفکیکی که در میان بقیه وزارتخانه قرار است صورت گرفته شود وزارتخانه های جدیدی در دولت به وجود می آید که این وزارتخانه ها تا به حال در دولت وجود نداشته اند که انتخاب آنها حائز اهمیت است.

صوفی در پایان تاکید کرد: ملاحظاتی که بیان کردم آنقدر اهمیت دارد که آقای روحانی ذهنشان را مشغول ملاحظات دیگر نکنند.

خبرنگار: راضیه فراهانی

کد خبر: 787868

وب گردی

وب گردی