نکات جالب فصل اول «شهرزاد»/ از مکان های فیلمبرداری اشرافی تا اولین سریال ترانه علیدوستی

از زمان پخش فصل اول سریال «شهرزاد» حواشی بسیاری با این مجموعه همراه بوده است که مهمترین آنها بازداشت محمد امامی تهیه کننده سریال، به اتهام اختلاس است، حاشیه های بسیار این مجموعه باعث شده است تا بسیاری از موارد جالب توجه این سریال نادیده گرفته شود. در این گزارش به برخی از این نکات پرداخته می شود.

به گزارش ایسکانیوز، فصل اول سریال «شهرزاد» با کودتای بیست و هشت مرداد در سال 1332 در تهران آغاز می شود. در مجموعه «شهرزاد» شب بیست و هشت مرداد در میان هول و هراس دستگیری فرهاد به پایان می رسد و داستان سریال از اینجا آغاز می شود.


* یکی از مکان های جالب این مجموعه «کافه نادری» است؛ «کافه نادری» یکی از مکان هایی است که بخشی از اتفاقات مجموعه شهرزاد در آن روی می دهد. فرهاد و شهرزاد در این کافه یکدیگر را می بینند و او گردنبندی با نقش مرغ آمین را به شهرزاد هدیه می دهد. کافه و هتل نادری یکی از قدیمی ترین نقاط تهران است. این کافه در خیابان جمهوری بعد از خیابان سی تیر قرار گرفته است.

در سال 1306 مهاجری ارمنی با نام خاچیک مادیکیانس این کافه را دایر کرد. کافه نادری، در دهه سی و چهل، پاتوق روشنفکرانی مثل صادق هدایت، جلال آل احمد، احمد فردید، سیمین دانشور و نیما یوشیج بوده و بخش زیادی از شهرت کنونی اش را از اعتبار این اشخاص وام گرفته است. بسیاری معتقدند که تعداد زیادی از غذاهای فرنگی مانند بیف استروگانف و بیفتک و همچنین کافه گلاسه، شاتوبریان، قهوه ترک و فرانسه برای اولین بار در این کافه به ایرانیان عرضه شد. کافه نادری سریال شهرزاد اما کافه نادری امروز نیست. نمای ورودی کافه در شهرک سینمایی ساخته شده و داخل آن البته در یک بنای تاریخ فیلمبرداری شده این بنا باشگاه ارامنه تهران است که چند خیابان بالاتر از کافه نادری است.


* از مکان های معروفی که در «شهرزاد» به عنوان لوکیشن استفاده شده است، باغ «سلیمانیه» نام دارد. خانه بزرگ آقا با بازی علی نصیریان یکی از باشکوه ترین لوکیشین ها سریال «شهرزاد» است. عمارت دوطبقه با معماری ایرانی اواخر دوره قاجار و گچ بری های دستی و پنجره هایی از چوب های اعلی، اهالی منطقه 14 و البته خیابان نبرد آن را به خوبی می شناسند؛ باغ سلیمانیه.

این باغ و کوشک آن که محل خانه بزرگ آقا در آن قرارداد قطعه زمینی بود که علی رضاخان عضدالملک رییس ایل قاجار و نایب السلطنه احمدشاه برای پسرش سلیمان میرزا پشت دروازه دولاب خریداری کرد. این که این باغ چطور چند سال بعد دست به دست چرخید و به دست احمد وثوق الدوله رسید معلوم نیست. او این باغ را از حق دلالی که برای قرارداد 1919 گرفته بود خرید. ساختمان اصلی باغ که خانه بزرگ آقا است در زمان سلیمان میرزا ساخته شده است.

شاید همین دلیل آن بود که وثوق الدوله نام آن را تغییر نداد. این باغ با درخت های انارش شناخته شده بود به همین دلیل به باغ اناری هم معروف بود. حسن وثوق الدوله که در اواخر عمر حافظه خود را از دست داده بود، در باغ سلیمانیه زندگی می کرد. علی امینی که بعدها مانند وثوق الدوله نخست وزیر شد و داماد وثوق بود از برگزاری مراسم عروسیش در این باغ در خاطراتش یاد کرده است. باغ سلیمانیه با مرگ وثوق الدوله در میان هفت دخترش مانند سایر اموالش تقسیم شد و بخشی از آن در ابتدای انقلاب تبدیل به پاسگاه شد. چند سال پیش قنات این باغ خشک شد. شهرداری اعلام کرد که بعد از بازسازی تصمیم دارد باغ سلیمانیه را با عنوان پارک بانوان روی همه بگشاید.

* از دیگر لوکیشن های شناخته شده مجموعه «شهرزاد» می توان به دانشگاه تهران اشاهر کرد؛ بخشی از داستان این سریال در دو دانشکده پزشکی و دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رخ می دهد؛ دانشکده طب یا همان دانشکده پزشکی دانشگاه تهران یکی از نخستین دانشکده هایی بود که در سال 1313 در زمان افتتاح دانشگاه تاسیس شد. این دانشگاه از تلفیق مدرسه طب دارالفنون و نظام آموزشی جدید در انتهای دانشگاه نزدیک به جلالیه ساخته شد. بخش های زیادی از «شهرزاد» در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران فیلمبرداری شده که فرهاد دانشجوی آن است.

تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی از سال 1269 یعنی سال تاسیس دارالمعلمین مرکزی آغاز می شود، در سال 1307 شمسی که دارالمعلمین عالی به دارالمعلمین مرکزی افزوده شد، طبق اساس نامه ای که در 21 آذرماه 1308 به تصویب مجلس شورای ملی رسید دارالمعلمین به دو شعبه ادبی و علمی تقسیم شد و در 9 اسفند 1312 به دانشسرای عالی تغییر نام یافت. این دانشکده در سال 1313 همزمان افتتاح دانشگاه تهران در همین جایی که حالا قرار دارد ساخته شده است.


* اما درباره موسیقی «شهرزاد» باید گفت؛ در روزهای اول سال 94 شایعه ای منتشر شد که قرار است محسن چاووشی خواننده سریال شهرزاد باشد. شایعه ای که چاووشی رد نکرد اما سازندگان شهرزاد صراحتا تاکید کردند که این سریال با صدای علیرضا قربانی خواهدبود. اخبار هم به حضور قطعی خلعتبری و قربانی تاکید داشت. اما از چند هفته مانده به آغاز پخش سریال شهرزاد به یک باره تبلیغات «شهرزاد» با کلیپی همراه شد به اسم همخواب با صدای محسن چاووشی براساس اشعار وحشی بافقی و با آهنگسازی و تنظیم بهروز صفاریان.

در این کلیپ ترانه علیدوستی و مصطفی زمانی یک دیالوگ را دکلمه می کنند. البته وقتی سریال منتشر شد، با صدای علی رضا قربانی در تیتراژ اولیه و انتهای آن و آوازهایی به همراه بهرخ شورورزی در میانه موسیقی متن همراه بود. اما در پنجمین قسمت سریال اتفاق تازه ای افتاد در تیتراژ پایانی سریال صدای قربانی حذف شده بود و ترانه کجایی با آهنگسازی محسن چاووشی و صدای خودش با همراهی سینا سرلک منتشر شد. این ترانه به دلیل اشعارش و تناسب آن با داستان این قسمت شهرزاد به سرعت در میان کاربران شبکه های اجتماعی پخش شد. معلوم نیست چرا سازندگان شهرزاد به یک باره تصمیم شان تغییر کرد و چاووشی را با قربانی عوض کردند که صدایش خاطره مشترک آثار حسن فتحی از مدار صفر درجه تا پهلوانان نمی میرند است.


* از نکات جالب توجه «شهرزاد» نخستین تجربه بازیگری ترانه علیدوستی در سریال است. او بازیگری گزیده کار است و با همین گزیده کاری برای خود اعتباری کسب کرده است. حضور او در شهرزاد نخستین همراهیش با حسن فتحی بود. او در سریال شهرزاد نقش دختری جوان را بازی می کند از خانواده ای نیمه سنتی که تلاش می کند در آغاز دهه پرهیاهوی تاریخ ایران سری در میان سرها دربیاورد. برخلاف تصور، شهرزاد به عنوان شخصیت اصلی فیلم در مقابل بزرگ آقا قرار می گیرد. بزرگ آقایی که نقش پدرخوانده را بازی کرده و برای سرنوشت همه آدم ها تصمیم می گیرد. تلاش شهرزاد برای خارج شدن از زیر سایه. بزرگ آقا، زندگی او و داستان شهرزاد را شکل می دهد.
501

کد خبر: 787965

وب گردی

وب گردی