رحیم‌پور: افغانستان انتظار دارد نشست چهارجانبه صلح با حضور پاکستان از سرگرفته شود

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: به نظر می‌رسد نگاه افغانستان بیشتر به سوی پاکستان است و انتظار دارد نشست چهارجانبه صلح افغانستان با حضور پاکستان از سرگرفته شود.

به گزارش ایسکانیوز، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه درباره درخواست اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان از نواز شریف برای از سرگیری مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان اظهار داشت: این مذاکرات قبلا با هدف مصالحه با طالبان شکل گرفت، اما بدون نتیجه ماند و آن چیزی که افغانستان انتظار داشت حاصل نشد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه افزود: پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان، روس‌ها دو نشست برگزار کردند که در جلسه نخست حدود 6 کشور و در جلسه دوم بنا به درخواست ایران 15 کشور دور هم جمع شدند.

وی افزود: افغان‌ها پس از برگزاری این نشست‌ها اعلام کردند که مذاکرات صلح موضوع ماست. لذا پروسه کابل را با همین رویکرد برگزار کردند.

رحیم‌پور گفت: اشرف غنی در جریان سخنرانی‌هایش در کابل یک گلایه‌مندی از پاکستان راجع به اصل موضوع مصالحه‌ای که بایستی با طالبان انجام می‌شد، داشت و توقع افغانستان این بود که پاکستان تلاش بیشتری برای این امر کند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با بیان اینکه این گلایه‌مندی در جلسه پروسه کابل مطرح شد، اظهارداشت: غنی در شهر آستانه دیداری با نوازشریف داشت و در آنجا این درخواست خود را بازگو کرد و گفت که افغانستان علاقمند است کشورها به خصوص آنهایی که مدنظر کابل هستند کمک کنند تا با طالبان به مصالحه برسد.

وی با اشاره به اینکه پیش از برگزاری جلسه پروسه کابل شاهد چندین انفجار در این کشور بودیم،‌ عنوان کرد: هنوز موضوع درگیری‌های داخلی افغانستان ادامه دارد و دولت این کشور معتقد است تروریست‌ها از بیرون حمایت می‌شوند و وضعیت افغانستان را به صورت نابسامان نگه می‌دارند.

رحیم‌پور گفت: به نظر می‌رسد نگاه افغانستان بیشتر به سوی پاکستان است و انتظار دارد نشست چهارجانبه صلح افغانستان با حضور پاکستان از سرگرفته شود.

وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، خاطرنشان کرد: در نشست چهارجانبه آمریکا، چین، پاکستان و افغانستان حضور دارشتند و با برگزاری مجدد آن روسیه از این معادله حذف می‌شود.

302

کد خبر: 788087

وب گردی

وب گردی