تصویب قانون جدید انتخابات در لبنان، نقطه عطفی در صحنه سیاسی این کشور

تصویب قانون جدید انتخابات در لبنان می‌تواند مانعی برای نفوذ تروریست‌ها و تاثیرگذاری منفی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر این کشور باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه المیادین، محمد محسن گزارشگر این شبکه تلویزیونی درباره تصویب قانون جدید انتخابات لبنانگفت: بیشتر نمایندگان مجلس لبنان می گویند قانون جدید انتخابات، ایده آل نیست، اما حداکثر چیزی بود که امکان توافق درباره آن وجود داشت. تصویب این قانون، مانع از خلاء قانون اساسی در لبنان شد. نمایندگانی که از قانون جدید راضی هستند اصرار دارند پارلمانی که پس از این قانون تشکیل خواهد شد، شامل شخصیت ها و گروه های جدید سیاسی باشد. بعضی از نمایندگان به سازوکار تصویب قانون جدید و تمدید دوره پارلمان فعلی به مدت یازده ماه اعتراض کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: اجرای قانون جدید می تواند باعث فروپاشی ائتلاف های قدیمی سیاسی شود و می تواند قدرت های جدیدی را به پارلمان برساند. گروه های سیاسی در لبنان باید پیش از برگزاری انتخابات آینده پارلمانی در سیاست ها و ائتلاف های خود بازنگری کنند. این در حالی است که دولت لبنان با چالش هایی مانند مسئله آوارگان سوری، تقویت اوضاع اقتصادی و امنیتی روبروست که اهمیت آنها کمتر از برگزاری انتخابات پارلمانی نیست.

گزارشگر شبکه المیادین خاطر نشان کرد: قانون جدید انتخابات به بحث های سیاسی داخلی در لبنان که برای سال ها ادامه داشت پایان می دهد و می تواند به ثبات بیشتر در این کشور در سایه شرایط پرتنش منطقه ای و بین المللی کمک کند. این قانون بدون شک نقطه عطفی در صحنه سیاسی لبنان است. به نقل از میشل عون، رئیس جمهور لبنان گفته شد این قانون، مقدمه تغییر در این کشور خواهد بود. تصویب قانون جدید انتخابات پس از انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور و تشکیل کابینه به نخست وزیری سعد الحریری، سومین گام احزاب سیاسی در لبنان است. با اینکه ملاحظاتی درباره این قانون وجود دارد، اما می تواند به کاستن از ابعاد طایفه ای پارلمان لبنان کمک کند. حفظ وحدت داخلی لبنان می تواند مانعی برای جلوگیری از نفوذ گروه های تروریستی در داخل این کشور و تاثیرگذاری عوامل منطقه ای و بین المللی بر اوضاع لبنان باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

305

کد خبر: 788143

وب گردی

وب گردی