بی ام‌و تورینگ آلپینا، معرفی شد

عده‌ی زیادی از علاقه‌مندان خودروهای کلاس استیت و برند بی‌ام‌و، متقاضی آپشن‌های M5 برای مدل تورینگ هستند. با توجه به فقدان M5 تورینگ، نسخه‌ی تیونینگ‌شده‌ی آلپینا، جایگزین بسیار مناسبی است.

به گزارش ایسکانیوز، سال‌‌ها پیش، سری 5 بی‌ام‌و با پیشرانه‌ی افسانه‌ای S85 عرضه می‌شد که ۵ لیتر حجم داشت و به‌صورت ۱۰ سیلندر با آرایش V، عرضه می‌شد. بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰، محصولات بی‌ام‌و با چنین پیشرانه‌ای، ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن‌متر گشتاور داشتند که در واقع بالاترین سطح توانایی قابل دسترس برای علاقه‌مندان خودروساز باواریا محسوب می‌شد و برای بی‌ام‌و سری 5 تورینگ قابل سفارش بود.

از سویی دیگر، مدل امروزی خودروی M5 با بدنه‌ی سدان، از پیشرانه‌‌ی ۴.۴ لیتری ۸ سیلندر به قدرت ۵۷۵ اسب بخار استفاده می‌کند که گشتاور فوق‌العاده‌ی ۶۸۰ نیوتن‌متر در اختیار می‌گذارد. این محصول با آستانه‌‌ی قیمت ۱۰۰ هزار دلار عرضه می‌شود و رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۴ ثانیه ممکن می‌کند، اما پیشرانه‌ی کم‌نظیر آن، برای بی‌ام‌و سری 5 با بدنه‌ی استیت قابل سفارش نیست.

بی ام‌و تورینگ آلپینا،  BMW alpina b5

شرکت مشهور آلپینا، در آلمان قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین تیونرهای اروپا محسوب می‌شود. تمرکز این برند بر محصولات بی‌ام‌و معطوف است و از ۱۹۶۵ فعال است. در سال‌های اخیر، شاهد بهینه‌سازی بسیار موفق سری ۷ توسط آلپینا بودیم؛ اما جدیدترین شاهکار این تیونر معروف، شامل نسخه‌ی تورینگ بی‌ام‌و سری 5 می‌شود.

محصول تازه‌ی آلپینا، B5 Bi-Turbo نام دارد و با همان پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری مدل M5 ارائه می‌شود. هرچند قدرت ۵۷۵ اسب بخار در پیشرانه‌ی N۶۳ کافی به ‌نظر می‌رسد؛ مهندسان آلپینا توانسته‌اند برای نسل جدید تورینگ سری 5، به قدرت ۶۱۵ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن‌متر دست پیدا کنند. این خودرو همه‌ی شرایط لازم برای لذت بردن از رانندگی اسپرت و حمل چند سرنشین با وسایل مختلف را در سفرهای طولانی‌مدت فراهم می‌کند.

تا همین چند سال پیش، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون در زمانی کمتر از ۴ ثانیه، منحصر به ابرخودروها و سوپراسپرت‌ها بود؛ اما امروزه با خودروی مثل B5 آلپینا با بدنه‌ی تورینگ هم می‌توان چنین شتاب بالایی در اختیار داشت. این محصول ظرف ۳.۶ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و رسیدن به نهایت سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت را ممکن می‌کند. هرچند که بازار خودروهای کلاس استیت معمولا برای خانواده‌های پرجمعیت جذابیت دارد و رانندگان این خودروها بسیار محتاطانه پشت فرمان می‌نشینند؛ توانایی رسیدن به سرعت‌های بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، جذابیت خاصی دارد.

بی ام‌و تورینگ آلپینا،  BMW alpina b5

فناوری‌های به‌کاررفته در B5 Bi-Turbo، منحصر به تقویت پیشرانه نیستند. به‌عنوان مثال، آخرین نسخه از سیستم فرمان پویا در این خودرو استفاده‌ شده است عملکرد بسیار خوبی در سرعت‌ها مختلف دارد. از سویی دیگر، مدل B5 به‌صورت دو دیفرانسیل ارائه می‌شود که هماهنگ با دیگر فناوری‌های این خودرو مثل سیستم تعلیق الکتریکی، فرمان‌پذیری کم‌نظیری ارائه می‌کند. علاوه بر این، چرخ‌های عقب B5 می‌توانند در شرایط لازم، تا ۲.۵ درجه از حالت مستقیم تغییر زاویه دهند و هنگام گذر از پیچ‌های تند تأثیرگذار باشند.

قیمت نهائی سری 5 تورینگ با آپشن‌های آلپینا اعلام نشده است؛ اما با توجه به حدود قیمت ۵۵ هزار دلار برای نمونه‌ی پایه، می‌توان پیش‌بینی کرد خودروی آلپینا B5 Bi-Turbo با قیمتی نزدیک به ۸۰ هزار دلار فروخته شود.

401

کد خبر: 788206

وب گردی

وب گردی