گاز "رادون" احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد

مطالعات جدید محققان موسسه بهداشت عمومی سوئیس نشان می‌دهد گاز رادون در فضای خانه علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه، احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از ملانوم (شایع‌ترین نوع سرطان پوست) در اروپا در سوئیس گزارش شده و نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در این کشور طی 20 ساله گذشته دوبرابر افزایش یافته است.


به گزارش مدیکال ساینس،مطالعات جدید نشان می‌دهد گاز رادون موجود در فضای بسته خانه با سرطان پوست ارتباط مستقیم دارد. معمولا گاز رادون از سنگ‌های گرانیتی و مصالح ساختمانی به کار رفته در خانه ناشی می‌شود.


این مطالعه نشان می‌دهد واپاشی رادون از خاک، ذرات رادیواکتیو آلفا متصاعد می‌کند که علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه، با سرطان پوست نیز مرتبط است. این مطالعه نشان می‌دهد میزان رادون خانگی یک عامل خطر مهم و مستقل از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید است که در ابتلا به سرطان ملانوم نقش دارد.


شایع ترین نوع سرطان پوست، ملانوم نام دارد است. سالانه بیش از 63 هزار نفر در آمریکا به این سرطان مبتلا می شوند که از این تعداد 9 هزار نفر جان خود را از دست می دهند. ملانوم شایع ترین سرطان در بین جوانان و نوجوانان آمریکایی است.
هزینه درمان ملانوم در آمریکا سالانه حدود 8.1 میلیارد دلار برآورد شده است.

704

کد خبر: 788327

وب گردی

وب گردی